    From: "Marex" <m...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jakiego producenta kominków unikać/szukać
    Date: Fri, 23 Sep 2011 16:41:51 +0000 (UTC)

    rrr <r...@o...rrr.pl> napisał(a):

    > To samo miałem napisać. Jotule są bezkonkurencyjne, czy wkłady czy kozy.
    > Ale chyba nie mają żadnych bajerów - bo mają po prostu grzać :)
    >
    > pozdrawiam
    > rafał

    Co do Jotula - potwierdzam , warto. Ja mam francuski 16 kW Fonte de
    Flamme ( duza komora na wałki 60-62cm) Ciągłe spalanie (wiedzą Ci co od
    dawna uzywają!)
    Powiem wprost ! żadnych płaszczy wodnych bym nie instalował !!! To tylko
    mit a najwiecej udreka .Mam z doswiadczenia w rodziniue takie ogrzewanie. Bo
    połączone z podłogówką..., bo miało grzać wszystko w "jednym" itd. Guzik
    prawda. Płaszcz wychłodza wkład w takim stopniu, że ten przestaje porządnie
    grzać. Uczciwy (znajacy się ) instalator powinien to powiedzieć napalonemu
    amatorowi. Wspomniani uzytkownicy kominków z płaszczem muszą wozić
    drzewo "taczkami" by nadążyć a o pozostawieniu wkładu z palacym się żarem
    pow. 2-3 godzin mogą zapomnieć.Mnie akurat potrzebna jest długa autonomia
    ogniska(7-12 godzin) więc założenia miałem pod to ustawione.
    I tak jak moi przedmówcy podpowiem jak najmniej, lub wcale bajerów.
    Wkład ma mieć komorę paleniskową. Swietnie jeśliby miał w górze komorę
    dopalajacą(druga obok szyberu regulacja zeliwnymi płytami) i z przodu
    (dostęp) przesłona dla regulacji ilosci powietrza. K o n i e c kropka.

    Budowałem kominek z wkładem z założeniem by było to dodatkowe,
    równoległe ale i awaryjne źródło ogrzewania. Ciepló rozprowadzone dwoma
    kanałami grawitacyjnie.Zadnej elektryki/elektroniki. To ma być piec
    naturalny , żaden tam Hight Produkt.