    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Komin z pustakow kominowych
    Date: Thu, 9 Sep 2010 17:15:53 +0200

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    news:i6apmn$1ug4$1@bgp.inds.pl...

> [...]
    > odradzają mi (tańsze) wkłady kominowe systemu Marywil (wg producenta o
    > odporności na temp. 600 stopni i kwas 95%) - bo podobno mieli reklamacje -
    > wkłady pękały i sypały się w kominie.
    > Za to polecają Schiedela Rondo ("przypadkiem" droższy) - z tym, że ja na
    > stronie Schiedela znalazłem taki wpis: "Komin Schiedel RONDO znajduje
    > zastosowanie tam gdzie temperatura spalin wynosi 200°C -- 500°C, czyli
    > tam, gdzie nie występuje wytrącanie się wilgoci." No to po pierwsze
    > 500<600 stopni a po drugie - w przypadku ekogroszku jest ta wilgoć czy
    > nie? Bo ja zrozumiałem, że jednak jest...

    Czuję się wywołany do tablicy.
    Co do kotłów retortowych to temperatura spalin waha się od 100 do 150 stC i
    bardzo rzadko osiąga więcej. Są to kotły o bardzo wysokich sprawnościach i o
    wyższych temperaturach spalin raczej nie ma mowy, choć bywają na rynku kotły
    i o niższych sprawnościach.
    Oczywiście przy tej temperaturze nie ma mowy o wykraplaniu się pary wodnej.
    Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że kocioł taki nie pracuje non-stop. Kocioł
    taki nie pracuje tak jak węglowy kocioł zasypowy. W odróżnieniu od kotła
    zasypowego, pomiędzy cyklami pracy kotła retortowego (cykl spalania)
    występują cykle przerw, podczas których nie jest wytwarzane prawie w ogóle
    ciepło, a wylatujace spaliny oziębiają się bardzo szybko do temperatury,
    która powoduje wykraplanie się pary wodnej.

> [...]
    > tak, jest 700..
    >
    > A tymczasem w ofercie Schiedela są Rondo, Rondo+ i Pro Advance, z czego
    > każdy ma niższą temperaturę pracy. Dwa mają 30 lat gwarancji, mimo, że
    > mają niby niższą temp. pracy niż Marywil. Czy ta gwarancja to w takim
    > razie pic na wodę? Okaże się że to "system do każdego rodzaju kotła" tylko
    > nie do ekogroszka???
    > Dlaczego na stronach pisze się że kanały dymne są dla paliw stałych, ale
    > jednocześnie że "nowoczesne kotły na paliwa stałe" (jak rozumiem
    > ekogroszek - ale może chodzi o jakieś peletowe, na ziarno itp???) wymagają

    Bo kotły retortowe to takie dziwolągi, które więcej odpoczywają niż pracują
    :)
    Kiedy pracują, potrzebna by była stal żaroodporna, a kiedy "odpoczywają"
    stal kwasoodporna.
    Reasumując:
    Kupisz kocioł na ekogroszek i założysz komin nierdzewny to jego żywotność
    będzie mniejsza niż w przypadku współpracy z kotłem gazowym, ponieważ będzie
    chwilami dogrzewany do wyższych temperatur.
    Założysz wkład żaroodporny to zeżrą go kwasy.
    Z dwojga złego lepsza jest kwasówka, bo ona bez problemów wytrzymuje te
    kilkaset stC.
    Ma to tym większe znaczenie, jeżeli planujesz grzać CWU przez cały rok.

    Co zaś się tyczy wkładów kominowych to zainteresuj się wkładami dobrych
    firm, bo najbardziej newralgicznym miejscem wkładów z kwasówki nie jest sama
    blacha lecz spawy oraz jakość obróbki tych spawów oraz samej powierzchni
    blachy. Kazde miejsce spawania powinno być czyste i wytrawione specjalnymi
    kwasami, a na tych powierzchniach powinna być wytworzona warstwa
    pasywacyjna. To jest ta warstwa, która chroni stal nierdzewną przed
    rdzewieniem. Bez tej warstwy pasywacyjnej stal nierdzewną wpierniczy korozja
    i to w bardzo krótkim czasie.
    To co się widzi w większości składów budowlanych i marketach to totalna
    kicha. Miejsca zgrzewów i spawów są w ogóle nie wytrawione i nie
    spasywowane. Widać tu ciemne granatowo-niebieskie czy czaro-czarne
    przebarwienia, a spawy są byle jakie.
    To tu w takich produktach zaczyna się korozja, która powoduje, że rury
    rdzewieją i się rozłażą.
    Szkoda na to pieniędzy. Jak chcesz mieć komin na lata to jedź sobie na
    Wypalanki na ulicę Piękną (bodajże), tam jest gość, który od wielu lat
    zajmuje się montażem kominów i jest przedstawicielem niemieckiej firmy
    Jonas. Nie są to może tanie produkty, ale na lata. Jedź sobie choćby i
    obejrzyj tylko jakość wykonania i jakość spawów i porównaj je z tym co
    widziałeś w marketach.
    Jak nie trafisz (choć tam znają go wszyscy) to daj znać, poszukam dokładnego
    namiaru oraz numeru telefonu.