    From: hk <h...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Komin z pustakow kominowych
    Date: Thu, 09 Sep 2010 21:03:06 +0200

    Plumpi pisze:
    > Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Czuję się wywołany do tablicy.
    > Co do kotłów retortowych to temperatura spalin waha się od 100 do 150
    > stC i bardzo rzadko osiąga więcej. Są to kotły o bardzo wysokich
    > sprawnościach i o wyższych temperaturach spalin raczej nie ma mowy, choć
    > bywają na rynku kotły i o niższych sprawnościach.
    No to albo mnie robili w trąbę z tą małą odpornością na temperaturę,
    albo ten wkład co się rozsypał nie wytrzymał np. zapalenia sadzy, albo
    nie wiem co.

> [...]
    > Kocioł taki nie pracuje tak jak węglowy kocioł zasypowy. W odróżnieniu
    > od kotła zasypowego, pomiędzy cyklami pracy kotła retortowego (cykl
    > spalania) występują cykle przerw, podczas których nie jest wytwarzane
    > prawie w ogóle ciepło, a wylatujace spaliny oziębiają się bardzo szybko
    > do temperatury, która powoduje wykraplanie się pary wodnej.
    > Bo kotły retortowe to takie dziwolągi, które więcej odpoczywają niż
    > pracują :)
    > Kiedy pracują, potrzebna by była stal żaroodporna, a kiedy "odpoczywają"
    Nie wiedziałem, że ekogroszek jest taki wymagający - myślałem, że to
    "wygodny" materiał opałowy...

    > Reasumując:
    > Kupisz kocioł na ekogroszek i założysz komin nierdzewny to jego
    > żywotność będzie mniejsza niż w przypadku współpracy z kotłem gazowym,
    > ponieważ będzie chwilami dogrzewany do wyższych temperatur.
    > Założysz wkład żaroodporny to zeżrą go kwasy.
    > Z dwojga złego lepsza jest kwasówka, bo ona bez problemów wytrzymuje te
    > kilkaset stC.
    > Ma to tym większe znaczenie, jeżeli planujesz grzać CWU przez cały rok.
    Właśnie - CWU cały rok.

    > Co zaś się tyczy wkładów kominowych to zainteresuj się wkładami dobrych
    > firm, bo najbardziej newralgicznym miejscem wkładów z kwasówki nie jest
    > sama blacha lecz spawy oraz jakość obróbki tych spawów oraz samej
    > powierzchni blachy.
    Ale wcześniej mi pisałeś, że najlepszy wybór to ceramika. I takiej
    ceramiki właśnie zacząłem szukać. Polecisz jakichś producentów? Bo ja
    już bym jakoś poszerzył kanał w kominie (mimo, że na projekcie po
    adaptacji zabrakło kanału wentylacyjnego w kotłowni - jakoś pani
    projektantka to przeoczyła :< i mimo, że ławy wylane) żeby tę ceramikę
    kupić...