    From: Kazimierz Debski <k...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Komin z pustakow kominowych
    Date: Fri, 10 Sep 2010 22:36:24 +0200

    > Oczywiście przy tej temperaturze nie ma mowy o wykraplaniu się pary wodnej.
    Jak najbardziej występuje wykraplanie pary wodnej.

    Mam kocioł Zębiec KP30. W zeszłym roku podpiąłem do niego czujnik
    pogodowy. Po ustawieniu pieca tak, żeby dobrze grzał ale nie za dobrze,
    w temperaturze powyżej około 0 stopni C na zewnątrz ustawia sobie
    temperaturę wody na 45 st. C. Przy tej temperaturze w kotle pali się
    aby, aby. Komin jest zimny a czopuch ma temperaturę taką, że z trudem
    ale chwilę można wytrzymać ręką, czyli pewnie około 50 st. C. W tej
    temperaturze na pewno następuje kondensacja. Niestety, przekonałem się o
    tym.
    Mianowicie, w najniższej kondygnacji (suterena) budynku zamontowałem
    wkłady kominowe "Bolesławiec" osobiście, bo musiałem przygotować pod
    hydraulików i zrobiłem to dobrze, tzn kielichami do góry. Parter i
    piętro zrobili mi murarze, tacy jakich znalazłem, ale nie widziałem
    tego, jak robili. Wiosną tego roku robiłem nowy dach, więc i nowe
    kominy. Wtedy wyszło, że zamontowali mi wkłady kominowe odwrotnie, tzn.
    kielichami w dół. Murarz od kominów ustawił wkład na wkład i niestety,
    nie trafił idealnie. Okazało się, że na tym połączeniu skropliny
    wychodzą z wkładów na ścianę. Odkułem miejsce połączenia i szczelinę
    między wkładami zakleiłem kitem do uszczelniania kominków. Po 2 - 3
    tygodniach wiosennego palenia rozsypał się i zaczęło ciec ponownie.
    Znaczy się kwasy kit zjadły. Latem zakleiłem szczelinę kitem dekarskim i
    zamurowałem zaprawą szamotową. Jak nie wytrzyma, to będę musiał
    rozpruwać ściany przez 2 kondygnacje. Kafelki w kuchni polecą.....

    Gdy w kotle jest temperatura około 70 st C (dość silmy mróz) to komin
    jest gorący nawet na piętrze. Pewnie wtedy nie ma wykraplania. Ale wtedy
    kocioł pracuje, jak to określił kolega, "jak solidna kuźnia", bo pozwala
    rozgrzać stal do takiej temperatury, że łatwo się ją obrabia.

    > od kotła zasypowego, pomiędzy cyklami pracy kotła retortowego (cykl
    > spalania) występują cykle przerw, podczas których nie jest wytwarzane

    W moim kotle nie ma cyklów przerw i pracy. U mnie kocioł pracuje
    równomiernie cały czas i cały czas dmuchawa dmucha.
    Przejście w fazę nadzoru (bez nadmuchu i podawania węgla) mogę tylko
    wymusić jak zacznę mieszać, tzn. np.: wrzucę na retortę kilka kawałków
    drewna i zacznę przełączać praca/wygaszanie/ładowanie/rozpalanie/....
    Dorzucenie drewna i silniejszy nadmuch spowodują wzrost temperatury
    powyżej zadanej, przez zamiast pracy włącza się nadzór tak długo, aż
    temperatura wody nie obniży się do zadanej.

    > Kiedy pracują, potrzebna by była stal żaroodporna, a kiedy "odpoczywają"
    > stal kwasoodporna.
    Tam, gdzie kupiłem kocioł zalecili mi kupić do komina wkłady ceramiczne,
    jako najpewniejsze rozwiązanie.

    Kazek