    From: "Maniek4" <s...@c...chrl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kupić używany czy budować?
    Date: Tue, 6 Jul 2010 21:34:36 +0200

    Użytkownik "Przemolo" <p...@g...zmyla> napisał w wiadomości
    news:i0vv8e$ntg$1@inews.gazeta.pl...
    > Jeszcze jedno pytanie dot. instalacji grzewczych - oglądałem dom mający
    > oryginalną instalację z lat budowy (ok. 1975) - kaloryfery żeliwne
    > podłączone starymi rurami do pieca gazowego Viessmann.
    > Powiedzcie mi jak z Waszego doświadczenia spadną koszty ogrzewania gdy
    > instalację zastąpi się nowymi cienkimi rurkami? czy wymiana kaloryferów
    > jest też niezbędna?

    To zlozony problem. Wymiana samych rur moze nic nie dac, wymiana kaloryferow
    moze dac a moze nie dac. Wszystko zalezy od zapotrzebowania budynku na
    cieplo, innymi slowy ile tego ciepla wyleci przez mury, okna, dach i piwnice
    do otoczenia a ile uda sie zatrzymac wewnatrz. Nawet najnowsze kaloryfery
    musza oddac tyle samo ciepla co stare by zapewnic optymalny komfort w domu.
    Mozna myslec cos w temacie obnizenia temp. wody w instalacji i korzysciach z
    tego wynikajacych, ale tak czy tak ucieczka ciepla na zewnatrz to
    determinanta. Dalszych oszczednosci mozna szukac w samym kotle, ale to punkt
    dwa a nie jeden.

    > Ponoć instalacja nie jest zakamieniona - niby ma o tym świadczyć fakt
    > tylko 3-krotnego wypróżniania wody z instalacji (nie wiem, nie znam się).

    Kamien wytraca sie z "nowej" wody, kidy sie wtraci to go juz nie przybywa.
    Min. dla tego robi sie instalacje zamkniete, by nie dolewac ciagle parujacej
    wody.

    Pozdro.. TK