  • 111. Data: 2012-09-25 22:02:37
    Temat: Re: Kupiłem se "żarówki" diodowe
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:k3srkk$985$1@node1.news.atman.pl...
    > Popatrz na pałętające się po necie schematy tych przetwornic.
    > To jest konstrukcja rezonansowa samowzbudna. Przy obciążeniu
    > mostkiem masz spore szanse zerwać jej oscylacje i nic nie zaświeci. :-)

    Zgadza się

    > ~13V. Żadna różnica. Kondensator filtru masz na 35V.

    To czaj teraz.
    Transformator z napięciem przemiennym 13V skutecznego.
    Do tego mamy lampkę z prostownikiem pełnookresowym (graetza) z kondensatorem
    za nim.
    Kondensator będzie się ładował do napięcia ale międzyszczytowego.
    No więc napięcie szytowe = 1,41 x napięcie skuteczne = 1,41 * 13 = 18,33V
    Odejmijmy mu spadek z dwóch diod mostka, każda po 0,7V daje to nam 16,93V !!

    A opornik liczyliśmy dla 12V?

    hmm...

    dobrze, że nie oszczędzili i masz tam jakiś stabilizator... a może to nawet
    proste źródło prądowe jest (tranzystor FET plus jeden opornik)?

    --
    Irokez

  • 112. Data: 2012-09-25 22:10:48
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Pitolisz Andrzeju.

    to czy pitoli czy nie, zależy. To co miałeś, posiada jakąś elektronikę, czy

    to zwykłe ledy połćzone szeregowo?

    > W samochodzie masz instalację 12 V a de facto jest to w granicach
    > 11-14,8V. Napięcie 12V jest tu napięciem ZNAMIONOWYM a nie dopuszczalnym.

    masz rację ale zależy czy to jest żarówka czy led i czy z elektroniką czy
    bez.

    >Żarówki i inne LEDy sprzedawane na 12V MUSZĄ mieś zdolność pracy przy 14 V
    >także.

    no tego nie jestem pewien, patrz wyżej.
    Powinien być zapewne podany zakres dopuszczalnych napięć, ponieważ nawet
    zasilacze
    stabilizowane mają pewien zakres napięć wyjściowych a nie stabilne 12V.
    Jednak jeżeli to zwyczajne ledy bez elektroniki i ograniczenia, to
    najważniejszy jest prąd.

    > Co byś powiedział na oponę napompowaną do ciśnienia 20% wiekszego od
    > znamionowe, która Ci pęknie podczas jazdy?
    > Albo co być powiedział, gdy wsiądziesz do windy 8 osobowej jako dziewiąty
    > i ta się urwie?

    obawiam się, że porównanie może być nietrafione .... zależy j.w.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 113. Data: 2012-09-26 12:57:42
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Założmy że twój super duper rezystor stabilizacyjny ma wartość 10ohm a
    > rezystancja odbiornika wynosi 1ohm.
    > Przy napięciu zasilania 12V przez rezystor a więc przez odbiornik popłynie
    > prąd 1,09A
    > Załóżmy że napięcie wzrośnie dwukrotnie czyli z 12V do 24V
    > W układzie popłynie prąd 2,18A.
    > Czyli też dwukrotnie! Gdzie masz tu stabilizację prądu?
    > Prąd podążył idealnie za wzrostem napięcia.
    > Jakimś cudem nie widzę aby coś choćby odrobinę zmalał.
    > A według was powinien.
    >
    > Nic więcej nie mam do dodania gdyż prawo ohma nie jest tak obszerne aby

    Tu stabilizacja pradu dotyczy raczej sytuacji gdy zmienia sie rezystancja
    odbiornika. No i przy zrodle napieciowym z dupnym rezystorem w szereg,
    zmiana malej rezystancji obciazenia o rownie mala wartosc nie spowoduje
    zauwazalnej zmiany pradu. Ale oczywiscie gownoprawda jest, ze rezystor jest
    stabilizatorem pradu. W pewnych wybranych sytuacjach, przy odpowiednio
    duzych wartosciach moze byc skladnikiem ukladu dajacego jakas tam niewielka
    stabilizacje. Ale podobnie jak kondensator nie jest komputerem tylko
    dlatego, ze jest ich pare na plycie glownej, tak i rezystor nie jest
    stabilizatorem pradu.

  • 114. Data: 2012-09-26 13:33:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 26.09.2012 12:57, Ghost pisze:

> [...]
    > w szereg, zmiana malej rezystancji obciazenia o rownie mala wartosc nie
    > spowoduje zauwazalnej zmiany pradu. Ale oczywiscie gownoprawda jest, ze

    Czyli pobór prądu jest stabilizowany/ograniczany. CBDO

    > rezystor jest stabilizatorem pradu. W pewnych wybranych sytuacjach, przy

    Czyli stabilizuje, ale stabilizatorem nie jest. Pięknie.

    Twoja analogia jest głupia.

  • 115. Data: 2012-09-26 13:56:55
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:5062e805$1@news.home.net.pl...

    > Czyli pobór prądu jest stabilizowany/ograniczany. CBDO

    > Czyli stabilizuje, ale stabilizatorem nie jest. Pięknie.

    > Twoja analogia jest głupia.

    Definicja stabilizatora wyraźnie mówi że ma obowiązek przeciwdziałać
    wahaniom napięcia zasilającego i rezystancju obciążenia.
    Udowodniłem ci że dwukrotna zmiana napięcia powoduje dwukrotną zmianę prądu.
    Rezystor nie jest więc stabilizatorem prądu gdyż nie potrafił ani trochę
    przeciwstawić się zmianie napięcia zasilającego.

    Marek

  • 116. Data: 2012-09-26 14:30:21
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Tu stabilizacja pradu dotyczy raczej sytuacji gdy zmienia sie
    > rezystancja odbiornika. No i przy zrodle napieciowym z dupnym rezystorem

    Swoją szosą dlaczego ten splonkowany debil, którego cytujesz, podnosi
    dwukrotnie napięcie dla udowodnienia swojej "racji", chociaż od początku
    jest mowa o tym, że przy takim rozwiązaniu konieczne jest możliwe stałe
    napięcie?

  • 117. Data: 2012-09-26 14:40:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

> [...]
    > No więc napięcie szytowe = 1,41 x napięcie skuteczne = 1,41 * 13 = 18,33V
    > Odejmijmy mu spadek z dwóch diod mostka, każda po 0,7V daje to nam

    Jak dotąd wszystko się zgadza. :-)

    > A opornik liczyliśmy dla 12V?

    A tu przestaje: tam NIE MA opornika, tylko stabilizator impulsowy. :-)))
    Warto jednak uściślić, czy mówimy o takich samych lampkach. Ja link
    do "swoich" podesłałem wcześniej. Jeśli w Twoich jest opornik, to
    będzie problem.

    > nawet proste źródło prądowe jest (tranzystor FET plus jeden opornik)?

    Jesli nie impulsowo, to zazwyczaj się LM317 w takim układzie pakuje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 118. Data: 2012-09-26 14:56:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

    > U=5V, R_serial=4K7.
    > ale damy obciążenie 4k7
    > I=5/(4700+4700) =~ 0,53mA
    >
    > Teraz zwiększam obciążenie w takim samym stopniu ja to Ty zrobiłeś,
    > czyli 9 * 4700 = 42300 omów
    > I=5/(4700+42300) =0,1mA

    Co dowodzi, że źle dobrałeś opornik do potrzeb. :-)
    Zwiększ napięcie 10x i R_serial 10x i znów będzie dobrze.
    A że rada niepraktyczna -- owszem, i o tym piszę od
    pierwszego postu, są znacznie lepsze źródła prądowe.
    Ale działa, choć znajdują się twardziele dyskutujący
    z matematyką. :-)

    > Świat jest paskudny. Nie wszystko da się tak łatwo wyidealizować.
    > Podany przykład jest fajny... dla tego akurat przypadku.

    Cały dowcip w tym, że jest fajny dla każdego przypadku.
    Trzeba "tylko" zwiekszać napięcie i opornik szeregowy,
    a uzyskasz dowolnie dokładną stabilizację w przyjętym
    zakresie. Nawet 0,0001%. Tylko zasilanie będzie miało
    milion woltów, a opornik gigaom. Technicznie bez sensu,
    ale czy ja Ci to każę budować? ;-)

    > Jeżeli Twoją metodą policzę teraz prąd średni = 0,315 to mam rozrzut 32%

    Zjadłeś zero. Ale to i tak jest niesamowicie dobrze jak
    na taki prosty układ!

    > 5% to też pojęcie względne, bardzo wygodne w prezentacji bo odpowiednio
    > manimulując uzyskujesz co chcesz i nie kłamiesz przy tym

    Nie ja -- to przykład z wikipedii. Wybierz dowolną inną wartość,
    to się obliczy potrzebne napięcie i opornik.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 119. Data: 2012-09-26 14:58:36
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:5062f55e$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > dwukrotnie napięcie dla udowodnienia swojej "racji", chociaż od początku
    > jest mowa o tym, że przy takim rozwiązaniu konieczne jest możliwe stałe

    Po to aby udowodnic ci jełopie że aby stabilizator był stabilizatorem musi
    reagować na zmiany napięcia wejściowego.
    Zresztą niech ci będzie idioto. Podniosę o 1/10 i prąd wzrośnie tez 1/10.

    Marek

  • 120. Data: 2012-09-26 15:11:12
    Temat: Re: Kupi?em se "?ar?wki" diodowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    4CX250 wrote:

    > Zmiana pr?du p?yn?cego przez rezystor jest proporcjonalna do przy?o?onego
    > napi?cia _w_ca?ym_zakresie_napi?cia_

    Zgadza się, tak jest dla rezystora idealnego.
    Tylko, że:

    a) w opisanym przykładzie nie zmienialiśmy napięcia (jest wprost
    powiedziane: źródło napięciowe), a rezystancję obciążenia.

    b) nawet dla głupiej żarówki, mającej konstrukcję podobną,
    jak rezystor drutowy, ta zależność już nie zachodzi.
    Prąd przy włóknie zimnym jest 5..10x większy, niż przy
    gorącym przy tym samym napięciu. Ale to tylko uwaga na boku
    -- nie będę używał tego argumentu w dyskusji poza wzmianką,
    że zwykła żarówka (czyli gorący opornik) jest jeszcze lepszym
    stabilizatorem prądu. Bareter się ten wynalazek nazywa:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bareter

    > Gdzie tu widzisz stabilizacj?. Ja widz? tylko ograniczenie maksymalnego
    > pr?du do warto?ci wynikaj?cej z rezystancji.

    Rezystancja obciążenia zmienia się w zakresie 10x, a prąd
    przez nie płynący zaledwie o 5% w stosunku do wartości średniej.
    Jak nazwiesz to zjawisko?

    > A kiedy takie co? ma miejsce? Gdy rezystancja odbiornika jest r?wna zero.
    > Przy ka?dej innej warto?ci rezystancji
    > odbiornika b?dzie p?yn?? r?ny pr?d. Im wy?sza rezystancja, tym mniejszy
    > pr?d.
    >
    > I teraz specjalnie dla was elektryki z bo?ej ?aski
    > Za?o?my ?e tw?j super duper rezystor stabilizacyjny ma warto?? 10ohm a
    > rezystancja odbiornika wynosi 1ohm.
    > Przy napi?ciu zasilania 12V przez rezystor a wi?c przez odbiornik pop?ynie
    > pr?d 1,09A
    > Za??my ?e napi?cie wzro?nie dwukrotnie czyli z 12V do 24V
> [...]

    Przyjrzyj się _ponownie_ konstrukcji tego superprostego układu.
    Ta jest źródło NA-PIĘ-CIO-WE. Ruszasz nie tym parametrem, co trzeba.
    Tym jednym omem sobie pomachaj. :-)))

    > Nic wi?cej nie mam do dodania gdy? prawo ohma nie jest tak obszerne aby da?o
    > si? co? jeszcze dopisa?.

    Jak widać jego prostota jest złudna. Zamiast jednego rezystora wystarczy
    wziąć dwa, budując dzielnik, i już się niektórzy gubią. :-)

    Pozdrawiam, Piotr