    From: robertr <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Łatwysposób na energięsłoneczną
    Date: Fri, 27 Nov 2009 00:30:09 -0800 (PST)

    On 27 Lis, 08:10, "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    wrote:

    > [ciach grzanie czegos w piwnicy cieplym powietrzem ze stropu]
    >
    > A nie lepiej grzac ciepla woda ze strychu?
    > Przeciez i tak musisz te cieplo w cos wsadzic (wlasnie woda narazie najlepsza)
    > wiec nie lepiej poukladac na stropie (od gory) plaskie kaloryfery i przez nie
    > przepuszczac wode?
    >
    > Sprytny zbiornik w piwnicy pozwoli  go ladowac woda o roznych temperaturach
    > (króćce na różnych wysokosciach).
    >
    > Ale na moje oko chyba taniej by wyszlo po prostu poukladac plaskie kolektory
    > (wcale nie takie drozsze od calego tego co planujesz zamontowac) i nimi grzac
> [...]

    Transportuje powietrze np 500 m3 przy 20 C różnicy to ponad 10 KW, nic
    mi na głowe nie zacieknie. zero problemów eksploatacyjnych. !0 kW
    spokojnie tracę na stropie - policz to sobie - przewodność stropu 6W/
    m2K * 20C * 100m2 = 12kW. Faktycznie temperatura będzie uwarstwiona w
    stropie i początkowo odbierać ciepło będzie np 1 cm. Czyli
    początkowo: 120W/m2K* 20*100m2= 240 kW - nie mam problemu z odbiorem
    ciepła.
    Natomiast dostosowanie dachu - jakaś rura wentylacyjna i folia/ płyta
    osb od dołu krokiew 1-2 kPLN, na dole wentylator
    promieniowy 0,5 kPLN i sufity podwieszane, rozprowadzenie z nich
    kanałów. Wszystko naprawdę można zrobic tanio projektując od początku.
    Jedyna rzecz co się może popsuć to wentylator - trwałość 10 - 20 lat,
    łatwy do samodzielnej wymiany, może jeszcze jakieś filtry i tyle.
    Wczoraj temperatura moich drzwi garażowych sięgnęła 38 C.

    Pozdrawiam
    Robert Rudnik