  • 1. Data: 2009-11-27 06:46:06
    Temat: Łatwy sposób na energię słoneczną
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Witam
    Chciałbym podzielić się swoimi przemyśleniami na temat odzysku energii
    słonecznej.
    Przykład: dom dach dwuspadowy blacha 45 jedna strona na południe. W
    domu jeden lub dwa stropy monolityczne. Szacuję że taki strop lany 25
    cm to około 16 - 20 kWh/1K akumulacji energii.
    Pod stropami robimy podwieszany sufit, czyli strop - szczelina
    powietrza np 5cm- izolacja 10cm. Miesiące wrzesień, pażdziernik,
    marzec, kwiecień południowa część dachu 70 m2 dostaje w dni słoneczne
    maks 70 * 4 = 280 kWh. załóżmy nawet sprawność 10 % to i tak 30 kWh
    dziennie - więcej niż dzienne zapotrzebowanie w tym okresie - dom
    sensownie ocieplony.
    No i co prosta instalacja - jakaś rura wentylacyjna do piwnicy,
    wentylator - jakiś promieniowy 500 - 700 m3 / godzinę nawet dla
    różnicy temperatur 10 C przeniesie kupę energii.
    Robiłem symulacje tracenia energii na stropie i przenikania ciepła
    przez strop - przez kolejne godziny gradient temperatury się odwraca -
    bardzo powoli nagrzewając górną część stropu. Prosty sterownik
    solarny. Jedyny problem widzę w miarę sensownym i równomiernym
    nagrzaniu się stropu - w jednych miejscach może być cieplej np tam
    gdzie zacznie się dmuchać, lecz przy tych grubościach stropu i
    ogólnych bezwładnościach to pewnie i tak nie będzie więcej niż o 2 - 3
    C. Szacuję że gdy dla tego okresu słońce wyjży co 2 -3 dzień to i tak
    sezon grzewczy skróci sie do 4 miesięcy. W niektóre dni listopada i
    lutego też to można działać.
    Liczę na krytyczne uwagi
    Pozdrawiam
    Robert Rudnik

  • 2. Data: 2009-11-27 07:10:23
    Temat: Re: Łatwysposób na energięsłoneczną
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Witam
    [ciach grzanie czegos w piwnicy cieplym powietrzem ze stropu]

    A nie lepiej grzac ciepla woda ze strychu?
    Przeciez i tak musisz te cieplo w cos wsadzic (wlasnie woda narazie najlepsza)
    wiec nie lepiej poukladac na stropie (od gory) plaskie kaloryfery i przez nie
    przepuszczac wode?

    Sprytny zbiornik w piwnicy pozwoli go ladowac woda o roznych temperaturach
    (króćce na różnych wysokosciach).

    Ale na moje oko chyba taniej by wyszlo po prostu poukladac plaskie kolektory
    (wcale nie takie drozsze od calego tego co planujesz zamontowac) i nimi grzac
    wode w beczce. Beczka plastikowa, bezcisnieniowa, stojaca na strychu, z jednym
    wezykiem do punktu odbioru a pobieranie wody na zasadzie przelewu dolanej
    zimnej. W beczce skrecona chałupniczo węzownica.
    I tak pompke trzeba (zamiast wentylatora) a calosc mniejsza a rownie skuteczna.

    Jedyny problem to chyba tylko glikol ktory powinien byc podwojnie odseparowany
    od wody pitnej. Ale to chyba mozna zalatwic jakims spirytusem z woda :)

    No chyba ze masz tak cieply dach zebys mogl tym powietrzem sobie na biezaco w
    dzien dogrzewac pomieszczenia.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 3. Data: 2009-11-27 08:30:09
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 27 Lis, 08:10, "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >
    > No chyba ze masz tak cieply dach zebys mogl tym powietrzem sobie na biezaco w

    Transportuje powietrze np 500 m3 przy 20 C różnicy to ponad 10 KW, nic
    mi na głowe nie zacieknie. zero problemów eksploatacyjnych. !0 kW
    spokojnie tracę na stropie - policz to sobie - przewodność stropu 6W/
    m2K * 20C * 100m2 = 12kW. Faktycznie temperatura będzie uwarstwiona w
    stropie i początkowo odbierać ciepło będzie np 1 cm. Czyli
    początkowo: 120W/m2K* 20*100m2= 240 kW - nie mam problemu z odbiorem
    ciepła.
    Natomiast dostosowanie dachu - jakaś rura wentylacyjna i folia/ płyta
    osb od dołu krokiew 1-2 kPLN, na dole wentylator
    promieniowy 0,5 kPLN i sufity podwieszane, rozprowadzenie z nich
    kanałów. Wszystko naprawdę można zrobic tanio projektując od początku.
    Jedyna rzecz co się może popsuć to wentylator - trwałość 10 - 20 lat,
    łatwy do samodzielnej wymiany, może jeszcze jakieś filtry i tyle.
    Wczoraj temperatura moich drzwi garażowych sięgnęła 38 C.

    Pozdrawiam
    Robert Rudnik

  • 4. Data: 2009-11-27 08:59:53
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > łatwy do samodzielnej wymiany, może jeszcze jakieś filtry i tyle.
    > Wczoraj temperatura moich drzwi garażowych sięgnęła 38 C.

    Nie dyskutuje z twoimi wyliczeniami. Nie ma tutaj pelnych danych.
    Jak swoj strop ocieplilem to mialem zamontowane czujniki pod, nad stropem i nad
    ociepleniem.
    I widac bylo ze temperatura nad stropem niewiele mi ten strop ogrzewała. Moment
    ocieplenia pamietam dosyc dokladnie. Temperatura stropu na górze bardzo długo
    sie podnosiła (wręcz w okolicach 18h). Przyczyną było to że róznica temperatur
    to liche 20stopni i duza bezwladnosc.

    Ujme to tak: Zamisat złapać energie bezpośrednio w wode i przetransportować ja
    do zbiornika bedziesz najpierw ladowal strop, probowal transportowac te energie
    na dół potem go rozladowywal powietrzem, ladowal tym powietrzem cos (lub zuzywal
    na biezaco). Średni pomysł. Moze lepiej bezpośrednio łapać powietrze ze strychu
    i w trakcie dnia je wdmuchiwać na dół? Jeszcze prościej, taniej i oszczędnośc
    będzie wieksza. Wystarczy rura przy szczycie dachu i wentylatorek.
    Ale tu warto pomyśleć o jakimś wyklaplaczu zeby sobie strychu nie zagrzybić...

    Pomyslales o tej izolacji pod stropem i wilgoci, grzybie itp?

    Pomysl dobry, troche traci domem pasywnym ale IMO za skomplikowany w twoim wydaniu.

    BTW. mam cale lato solarek kaloryferowy w ogrodzie. Jak tylko pompka przstaje
    dzialac to po 5 minutach kaloryfer jest goracy i cala woda w nim tez, jak tylko
    pompka zadziala to najpierw woda parzy a potem leci zimna (cyrkulacja tylko
    przez zbiornik). Mozliwe ze z twoimi drzwiami tez tak jest, niby cieple a
    energii maja tylko troche.
    --
    Lukasz Sczygiel

  • 5. Data: 2009-11-27 09:18:13
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 27 Lis, 09:59, "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > przez zbiornik). Mozliwe ze z twoimi drzwiami tez tak jest, niby cieple a

    Nie wiem jak ci to wytłumaczyć:
    - rozładować temperaturę stropu- po co to robić, cały czas jest
    rozładowywana, ogrzewając temperaturę chałupy
    - jeśli chodzi o bezwładności to faktycznie z moich obliczeń wynika,
    że np gdy będę grzał w południe to temperatura w chałupie zacznie
    rosnąć np po 5 godzinach - w czym problem ?
    -jeśli chodzi o grzyb to problem jest latem kiedy jest np temperatura
    30C wilgotność 90%, a więc temperatura kondensacji 25C, tylko jakby Ci
    to delikatnie powiedzieć - nie bardzo wiem po co wtedy grzac?

    Instalacja gzrewcza za 8000 PLN - roczne zyski 1500 PLN Czy warto?

    Pozdrawiam
    Robert Rudnik

  • 6. Data: 2009-11-27 12:07:18
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
    Witam
    >Szacuję że gdy dla tego okresu słońce wyjży co 2 -3 dzień to i tak
    >sezon grzewczy skróci sie do 4 miesięcy. W niektóre dni listopada i
    >lutego też to można działać.
    >Liczę na krytyczne uwagi

    A liczyles ile pradu pojdzie - bo w dni i godziny kiedy slonce napiernicza w
    wywmienionych miesiacach centralne chyba tez sie nie za bardzo bedzie
    wysilalo.

  • 7. Data: 2009-11-27 13:06:18
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Nie wiem jak ci to wytłumaczyć:
    > - rozładować temperaturę stropu- po co to robić, cały czas jest
    > rozładowywana, ogrzewając temperaturę chałupy
    Pisalem o rozladowaniu energii.
    Dobra, jak krowie na miedzy:
    Jaka temperature w maju ma twoj strop?

    > - jeśli chodzi o bezwładności to faktycznie z moich obliczeń wynika,
    > że np gdy będę grzał w południe to temperatura w chałupie zacznie
    > rosnąć np po 5 godzinach - w czym problem ?
    W tym ze moze sie okazac ze grzejesz wtedy kiedy nie potrzebujesz.

    > -jeśli chodzi o grzyb to problem jest latem kiedy jest np temperatura
    > 30C wilgotność 90%, a więc temperatura kondensacji 25C, tylko jakby Ci
    > to delikatnie powiedzieć - nie bardzo wiem po co wtedy grzac?

    Nie, problem jest zima. Rozrysuj sobie jak bedzie przemieszczalo sie powietrze w
    calym domu i w twojej instalacji stropowo - grzewczej. Tam ci wyjdzie gdzie sie
    bedzie miala szanse wilgoc wykraplac.

    > Instalacja gzrewcza za 8000 PLN - roczne zyski 1500 PLN Czy warto?

    Jesli sie nie zepsuje w 5 lat, chyba warto...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2009-11-27 13:11:39
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 27 Lis, 13:07, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> [...]
    > wywmienionych miesiacach centralne chyba tez sie nie za bardzo bedzie

    Można to poiczyć 0,15 kW * 5 h = 0,75 kWh/ dzień.

    Trochę myślałem nad tym - niestety konieczna jest recyrkulacja
    powietrza na górę (np. szczeliną między styropianem a
    a ścianą) bo inaczej szlak trafia sprawność, nie muszą tu być jakieś
    specjalne szczelności zwykła podbitka wystarczy.

    Próbowałem policzyć odzysk energetyczny. Latem robiłem eksperyment
    blacha czarna w pełnym słońcu osiągała jakieś 85 C przy pełnym słońcu
    1100 W/m2 25 C otoczenia. Czyli jeden stopień blachy to tu średnio
    18W /1Km2.
    Nie jest to taki prosty rachunek (np podczerwień do czwartej potęgi
    rośnie), ale założyłbym dla niższych temperatur 10W/1Km2. Czyli
    jeżeli dach ma 40 C (jego temperatura stagnacji dla aktualnych
    warunków pogodowych) a podłoga np 24 C, to gdy dmuchnę wentylatorem to
    ustawi się temperatura średnia powietrza wdmuchiwanego z dachu na 32
    C, Czyli teoretycznie zyskam 8 * 10 = 80W/m2 dachu
    Teoretycznie 70 m2 dachu razy 80 W razy 4 godziny to mam 22,5 kWh
    dziennie przy wydatkowaniu np 0,8 kWh energii.
    Teoretycznie zysk ponad 20 razy - nie do osiągnięcia w przyrodzie.
    Pozdrawiam.
    Robert Rudnik

  • 9. Data: 2009-11-27 17:16:48
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 27 Lis, 14:11, robertr <e...@o...pl> wrote:
> [...]

    ale to sie od razu tak buduje a nie potem dosztukowuje

    http://www.isomax.com.pl/index2.php?id=12

    bo cieplo mozna oddawac do scian a nie do powietrza

    zajrzyj tez do galerii

    powoli pojecie sezon grzewczy odchodzi w zapomnienie :-)

    z.

  • 10. Data: 2009-11-27 18:41:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    >domu jeden lub dwa stropy monolityczne. Szacuję że taki strop lany 25
    >cm to około 16 - 20 kWh/1K akumulacji energii.

    Oho, zaczyna sie. :-)

    [...]
    C. Szacuję że gdy dla tego okresu słońce wyjży co 2 -3 dzień to i tak
    sezon grzewczy skróci sie do 4 miesięcy. W niektóre dni listopada i
    lutego też to można działać.

    Od ponad miesiaca moj solar przepracowal moze cztery pelne dni, a bywa, ze
    pracuje rowniez przy srednio zachmurzonym niebie.

    Pozdro.. TK