  • 11. Data: 2009-11-27 18:45:25
    Temat: Re: Łatwy sposób na energię słoneczną
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:3ea5670f-8818-4835-91bf-

    >Nie jest to taki prosty rachunek (np podczerwień do czwartej potęgi
    >rośnie), ale założyłbym dla niższych temperatur 10W/1Km2. Czyli
    >jeżeli dach ma 40 C (jego temperatura stagnacji dla aktualnych
    >warunków pogodowych)

    Jego temp. ma 40C bo nic nie ogrzewa. Przepusc przez niego powietrze to
    zobaczysz jaka bedzie mial. Posluze sie solarnym przykladem: dzis np. kiedy
    wylacze pompe obiegowa w solarze to temp. kolektora w stosunkowo niedlugim
    czasie osiagnie 80C. Co z tego jak po wlaczeniu nie przekracza 30C przy
    temp. wody w zasobniku w okolicach 20C

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2009-11-27 19:54:32
    Od: M <M...@w...pl>

    Lukasz Sczygiel pisze:

    > Jesli sie nie zepsuje w 5 lat, chyba warto...

    Nie wiem, jak to liczyłeś, ale NPV w okresie 6-letnim (stopa dyskontowa
    5%) jest ujemne. Okres zwrotu to prawie 7 lat, NPV dla 10 lat wynosi 3,5tys.

    M.

  • 13. Data: 2009-11-27 20:22:42
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 27 Lis, 20:54, M <M...@w...pl> wrote:

    > Nie wiem, jak to liczyłeś, ale NPV w okresie 6-letnim (stopa dyskontowa
    > 5%) jest ujemne. Okres zwrotu to prawie 7 lat, NPV dla 10 lat wynosi 3,5tys.
    >
    > M.
    Cały czas piszę o sprawnościach cieplnych rzędu 10 %, np dla solara 30
    C jest bezużyteczne tu to poważna energia.

    Czytałem troche na temat ogrzewania stosowanego przez Rzymian -
    Hypocaustum - mniej wiecej przepływ spalin pod podłogą, trochę to
    mnie zainspirowało, zacząłem liczyć i zdziwiło mnie, że łatwo można to
    zrobić i dość sensownie wychodzi.
    .
    Oczywiście jest to taki temat do przemyśleń. Myślę na przykład, że dla
    ludzi którzy traktują kominek jako podstawowe (są tacy) źródło
    ogrzewania mogłoby to też być do zainteresowania. Np gdyby zamiast
    robić rozprowadzenie ciepła, zrobić jakiś dobry wymiennik powietrzny i
    zintegrować go z tym co opisałem powyżej to można by uzyskać naprawdę
    ciekawy układ grzewczy dobrze akumulujący ciepło. Uzyskanoby wówczas
    stabiliejszą temperaturę w pomieszczeniu -podczas palenia mniej by się
    podnosiła, później wolniej by spadała.
    Byłoby to też bezpieczniejsze i zdrowsze - powietrze omywające kominek
    oddzielone byłoby od powietrza w pomieszczeniu. Zamiast palić powoli
    np przez 16 godzin, możnaby np intensywnie przez 6 godzin i nie
    zastanawiać się czy ktoś w nocy oczadzieje. I co najważniejsze możnaby
    palić np co dwa dni 60 razy w roku a nie 160.
    Oczywiście to tylko spekulacje
    Pozdrawiam
    Robert Rudnik

  • 14. Data: 2009-11-27 21:04:21
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Oho, zaczyna sie. :-)
    >
    > [...]
    > C. Szacuję że gdy dla tego okresu słońce wyjży co 2 -3 dzień to i tak
    > sezon grzewczy skróci sie do 4 miesięcy. W niektóre dni listopada i
    > lutego też to można działać.
    >
    > Od ponad miesiaca moj solar przepracowal moze cztery pelne dni, a bywa, ze
    > pracuje rowniez przy srednio zachmurzonym niebie.

    Zapisuj, bedziesz nam skarbnica realnej wiedzy ;-)

  • 15. Data: 2009-11-27 21:29:35
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Zapisuj, bedziesz nam skarbnica realnej wiedzy ;-)

    Nie ma co zapisywac. :-)
    Dzis pompa pracowala 5 godzin. Nie wiem jaka byla temp. kolektora, bo tam
    nie siedze a slonce bylo w wiekszosci troche przez przezroczyste chmury.
    Temp. w zasobniku 23 - 24C. Caly czas nie podgrzewam kotlem. Gdyby woda w
    zasobniku byla cieplejsza to byc moze na kolektorze pojawily by sie wyzsze
    wskazania. Jak na razie na listopad kicha. Zyski w skali miesiaca takiego
    jak w tym roku pomijalne. Grudzien jak wiadomo lepszy pod wzgledem wyzszych
    temp. nie bedzie, nawet jezeli dni slonecznych bedzie wiecej, bo slonce co
    by nie mowic daleko. Spodziewam sie, ze styczen powinien byc lepszy od
    listopada ze wzgledu na chyba zwykle lepsza pogode i stosunkowo dluzszy
    dzien. Tak naprawde na co kolwiek pewnie jakos odczuwalnie bedzie mozna
    liczyc od marca. W sumie tego sie spodziewalem. Jezeli ktos planuje w jaki
    kolwiek grzac dom sloncem w zimowe dni to na te chwile szczerze odradzam.
    Zobaczymy w styczniu, moze zmienie zdanie.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2009-11-27 21:30:32
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Nie wiem, jak to liczyłeś, ale NPV w okresie 6-letnim (stopa dyskontowa
    > 5%) jest ujemne. Okres zwrotu to prawie 7 lat, NPV dla 10 lat wynosi 3,5tys.

    Liczylem na oko.
    Ta stopa to powyzej inflacji na nosnikach energii czy taka ksiazkowa?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 17. Data: 2009-11-27 22:14:10
    Od: M <M...@w...pl>

    Lukasz Sczygiel pisze:

    > Liczylem na oko.
    > Ta stopa to powyzej inflacji na nosnikach energii czy taka ksiazkowa?

    Stopa jest z sufitu. Powinno się wziąć jakiś WIBOR (teraz WIBOR
    1Y=4,28%) - dla uproszczenia wziąłem pierwszą łatwą liczbę.

    M.