  • 1. Data: 2009-11-27 07:38:04
    Temat: hydraulika - rurki
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    Mam aktualnie instalacje hydrauliczną w łazience w normalnych rurkach pół i 3/4
    cala. Jednak są montowane w czasach kiedy zdobycie nagwintowanej na odpowiednią
    długość rurki mogło byc problematyczne.
    Mam okazje troche te rurki uprządkować.

    Chcialbym calosc zrobic sam.
    Częściowo instalacja zostanie stara.
    Ilość punktów odbioru wody to jakieś 3-5 sztuki (zalezy czy liczyc toalety)
    I teraz pytania:
    W jaka technologie pójść w nowobudowanej części instalacji? Miedż lutowana,
    alupex (czy co tam), standardowe rurki w starej technologii?

    Czy warto robic mix technologii? Jak kosztowo może wyjść całość?

    Kusi mnie żeby niektóre elementy podpinać wężami więc może lepiej zrobić w
    starej technologii przyłącza w ścianie a resztę zrobić węzami?
    Stara technologia mnie troche przeraza ale wiem ze jest trwala.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2009-11-27 11:47:39
    Temat: Re: hydraulika - rurki
    Od: tall_30 <s...@g...com>

    > Mam okazje troche te rurki uprządkować
    Jak stara jest intalacja?

    Ostatnio chciałem wymienić jedną rurke skończyło sie na całym, dniu
    roboty.
    Jesli instalacja jest stara jak zaczniesz to ruszać wszystko Ci sie
    posypie.
    Wiec weź to "troche" w bardzo duży cudzysłów
    .
    1) miedź - droga
    2) plastic - łatwy i chyba najtańszy ale pewnie ma jakieś wady
    3) stal - trzeba mieć narzynke i dużo siły

  • 3. Data: 2009-11-27 13:01:41
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Użytkownik "tall_30" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    2) plastic - łatwy i chyba najtańszy ale pewnie ma jakieś wady

    Nie plastik, tylko polipropylen zgrzewany. Od PCW klejonego trzymaj się z
    daleka. Wprawdzie wydaje się łatwy w montażu, ale łatwo popełnić błędy w
    klejeniu, które wyją dopiero po jakimś czasie.
    Przy polipropylenie trzeba tylko uważać na długie proste odcinki rur do
    ciepłej wody i zastosować stosowne kompensacje wydłużeń termicznych. No i
    oczywiście trzeba mieć/pożyczyć zgrzewarkę.

    TomT

  • 4. Data: 2009-11-27 14:21:20
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > daleka. Wprawdzie wydaje się łatwy w montażu, ale łatwo popełnić błędy w
    > klejeniu, które wyją dopiero po jakimś czasie.

    są jeszcze rurki aluplastic np. TECE - ze złączkami skręcanymi

  • 5. Data: 2009-11-27 14:59:18
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    > są jeszcze rurki aluplastic np. TECE - ze złączkami skręcanymi
    Czy myślisz o rurach Alu-PEx?
    Jeśli tak to system jest doskonały, ale tych złączek skręcanych nie
    zamurujesz w ścianie, a PP można bez kłopotu.
    Alu-PEx jest stosowany do układania ogrzewania podłogowego, rurek
    centralnego ogrzewania i wody w systemach z rozdzielaczami. Od rozdzielacza
    do punktu końcowego idzie jedna rurka bez złączek.

    TomT

  • 6. Data: 2009-11-27 15:15:09
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > 1) miedź - droga
    > 3) stal - trzeba mieć narzynke i dużo sił

    Miedź i ocynk podzieliły los rur ołowianych - nie zaleca się ich do wody pitnej

  • 7. Data: 2009-11-27 15:46:51
    Od: tall_30 <s...@g...com>

    On 27 Lis, 16:15, "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> wrote:

    > Miedź i ocynk podzieliły los rur ołowianych - nie zaleca się ich do wody pitnej

    A wiesz że USA (Tornad cos moze o tym powiedzieć ;))) ) na miedzi
    stoi.
    A tam by od razu do sadu podali jakby coś było nie tak.

  • 8. Data: 2009-11-27 16:08:56
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    TomT <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:

    > Przy polipropylenie trzeba tylko uważać na długie proste odcinki
    > rur
    > do ciepłej wody i zastosować stosowne kompensacje wydłużeń
    > termicznych.

    Wg dostępnych w necie danych dla rur Ekoplastik Wavina, dla typowych
    średnic 20-25mm maksymalna długość odcinka bez kompensacji to chyba
    7-8m, więc w typowych zastosowaniach własciwie nie ma się czym
    martwić, jedynie trzeba pamiętac, żeby początek i koniec rury i
    wszelkie kolanka i odgałęzienia nie były mocowane "na sztywno" od
    razu przy głównym ciągu rury, żeby tam była jakaś swoboda.

    > No i oczywiście trzeba mieć/pożyczyć zgrzewarkę.

    Ano niestety. Można pożyczyć, a można i kupić, te chińskie badziewia
    nie są drogie, a do amatorskich zastosowań aż nadto wystarczające.

    J.

  • 9. Data: 2009-11-27 16:32:22
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

> [...]
    >
    > Ano niestety. Można pożyczyć, a można i kupić, te chińskie badziewia nie
    > są drogie, a do amatorskich zastosowań aż nadto wystarczające.

    198 zł w Castoramie

    pozdr
    p.

  • 10. Data: 2009-11-27 16:51:06
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Przemek <e...@v...pl> wrote:

    > 198 zł w Castoramie

    Na allegro zaczynają się od 75zł. A dokładnie taką samą, jak te z
    castoramy (chyba tylko z inną naklejką "producenta", hehe) można
    kupić już za 140zł. Ja mam własnie taką i bardzo sobie chwalę.
    Zrobiona jest strasznie badziewnie, wyłącznik sie zaczyna
    rozlatywać, walizka ma gówniane zapięcia, ale nie są to wady
    uniemożliwiające pracę, a mi ona jest potrzebna do wykonania jednej
    instalacji (cały dom), a potem to już mam nadzieję, bardzo
    sporadycznie, więc mi wystarczy.

    J.