    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 15 Oct 2022 09:52:21 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Magazyn energii - akumulatory GEL czy LiFePO4?
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 30 września 2022 o 10:16:31 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Składam magazyn energii.
    > Mam od jakiegoś czasu do upsów 4x100Ah GEL.
    > Chciałem do tego teraz dokupić 4x200Ah GEL (EV MWLG 200Ah Deep Cycle,
    > 15lat przy pracy buforowej) i miałbym w sumie ~ 14,4kWh na żelowych.
    > Sprzedawca mnie namawia na 4 x Kon-Tec LiFePO4 100Ah (20% drożej niż 4 x
    > EV MWLG) i miałbym wtedy 4,8kWh na LiFePO4. Te 4x100GEL, które mam, nie
    > mogą pracować razem z LiFePO4 bo mają inną charakterystykę ładowania,
    > czyli nie wykorzystam ich w tym magazynie.
    >
    > LiFePO4 są lepsze pod każdym względem - tyle, że u mnie planuję na razie
> [...]
    Ja się w litowe pcham. W nich jest najlepszy stosunek wydajnosci do ceny. Kupiłem
    zestaw 2*45Ah za 1640. Wychodzi 18 złotych za amperogodzine. Niby mało bo
    kilowatogodzinę w nich zmagazynuje ale kilowatogodzina to dla mnie minimum.
    Jak by zacząć liczyć to tańsze 100Ah ołowiowy by wystarczył ale nie wystarczy
    zasilany będzie system pobierający ciągle 60W i dwa razy na godzinę przez 5 minut
    500W. To żeby w ołowiowym mieć przy takich parametrach z 1500 cykli potrzebuje więcej
    niż 300Ah. I takie akumulatory wyjdą ze dwa razy drożej niż dwa litowe po 45Ah
    równolegle. W większości litowych amperogodzine wychodzi na poziomie od 18 złotych
    przy większych pojemnościach, tak od 33Ah. Mam przetwornice 12V i mogę do niej
    podlaczyc równolegle każda ilość akumulatorów 12V o każdej pojemności. Dlatego to co
    przy akumulatorach kwasowych było nieopłacalne, czyli ladowanie w tańszej taryfie i
    zasianie z magazynu kiedy energia z gniazdka jest droższa przy litowych zaczyna być
    trochę na plusie. Niedużo ale straty nie ma. Coraz bardziej podoba mi się magazyn
    prądu w domu. Na początku miał być do zasilania pewnej maszyny ale widzę ze o wiele
    efektywniej go wykorzystam. Jeszcze albo zrobię albo kupię agregat prądotwórczy do
    ładowania akumulatora jak by coś tam się stało z prądem w gniazku. Wszystko wskazuje
    ze zrobienie będzie lepszym rozwiązaniem. Kupne tanie mają mała moc w gniazdku 12V. A
    połączenie alternatora od samochodu z silnikiem od podkaszarki da pełna moc
    alternatora na ładowanie akumulatora.