    Subject: Re: Mapa DXF
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 13 Jul 2021 16:25:47 +0200

    W dniu 2021-07-13 o 15:07, Adam pisze:
    > Witajcie.
    >
    > Znajomy zadał mi pytanie: są mapy w DXF z państwowego zasobu geodezyjnego i
    > kartograficznego.
    > Trzeba na nich dorysować różne elementy, jak studzienki, kanały itp.
    >
    > Czym to ogarnąć?
    > Czy znajdzie się coś bezpłatnego albo tańszego niż jakieś CAD-y?

    DXF to uniwersalny format wymiany plików pomiędzy programami CAD.

    Poza płatnymi, "wielkimi kobyłami" jak AutoCAD czy ArCADia, jest masę
    darmowych programów tyu CAD.

    Wejdź sobie na https://www.dobreprogramy.pl czy www.progrmosy.pl i tu
    znajdziesz wiele darmowych programów tego typu.

    Wiele programów jest w pełni darmowych. Niektóre są darmowe tylko do
    użytku domowego. Są wersje testowe w pełni funkcjonujące przez np. 30
    dni lub dodające do swój dodatkowy opis.

    Pomimo, że DXF standardem to nie wszystkie programy CAD jednakowo je
    wczytują i trzeba popróbować, który najlepiej będzie czytał dany plik.

    Jedne programy są łatwiejsze, inne trudniejsze w obsłudze. Są programy
    CAD obsługujące rysowanie 2D inne 3D, a jeszcze inne poza 3D umożliwiają
    wizualizację.

    Po prostu trzeba samemu popróbować, który będzie najlepiej odpowiadał.

    Na początek proponuję sprawdzić jeden z prostszych w obsłudze: Google
    SketchUp.

    Poza tym są też programy konwertujące pliki DXF nawet do formatu JPG.
    Można później coś tam dorysować w prostych programach graficznych np.
    Paint czy nawet OpenOffice

    Tyle, że konwersja późniejsza JPG do DXF spowoduje utratę możliwości
    edycji tego pliku jako plik typu CAD.