    From: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: OT chinski fenomen
    Date: Wed, 26 May 2010 13:43:43 +0200

    W dniu 2010-05-26 11:30, Maniek4 pisze:
    > U?ytkownik "shaman"<s...@p...wytnij.onet.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > To moze nie do konca o to chodzi. Nikt nikomu nie zabrania zarabiac nie
    > wiadomo ile, ale czy normalnym jest dysproporcja nie tylko w zarobkach o
    > czym w linku, ale rowniez w czasie pracy? Pracownicy nie rozmawiaja ze soba
    [ciach]
    > Moze ktos uwazac, ze to dojrzale spoleczenstwo. Dla mnie to raczej feudalizm.

    Nie masz racji, to po prostu czysty kapitalizm, czyli to o co
    walczyliśmy. W feudaliźmie nie dostawali by wypłaty - musieli by
    pracować w zamian za łaskawą możliwość zasiedlenia hotelu robotniczego.

    [ciach]
    > podoba. W Chinach jakby jest odwrotnie, mozna ich przestawiac z jednej
    > maszyny do drugiej a oni nawet tego nie zauwaza. Nawet nie do konca wiedza
    > ile zarabiaja na reke, nie wiedza ile w ogole mogli by zarabiac i jak zyc.
    > To jest wlasnie swiadomosc.

    To wszystko prawda jeśli mierzyć naszą miarą. Ale nasze miary nie pasują
    do Chińskich realiów i nasze standardy nijak się mają do ich
    rzeczywistości. Chińczycy prowadzący w Polsce działalność uważają nas za
    totalnych leni, bo nie pracujemy w niedziele i w święta. My zaś mamy za
    leni Anglików, którzy żyją od weekendu do weekendu. Tych "polskich
    Chińczyków" prowadzących swoje sklepy nikt nie zmusza do tak długiej
    pracy, a oni potrafią nawet spać w sklepie, żeby tylko zaoszczędzić i
    rozwinąć działalność. Można uważać, że to życie niegodne człowieka, ale
    po paru latach chińska rodzina żyjąca w Polsce ma już kilka sklepów i
    zatrudnia Polaków do pracy.

    Nie da się mierzyć wszystkiego jedną miarą.

    PZDR
    Shaman