    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ocieplenie poddasza użytkowego
    Date: Thu, 17 Jan 2013 12:18:33 +0100

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:b977a902-3a3d-43cd-9676-5c976a62abd8@go
    oglegroups.com...

    > W moim przypadku krokwie mają 18cm szerokości (dodam, że ściany to 17cm
    > styro + 24 cm ytong), dach odeskowany, opapowany i dachówka ceramiczna.
    > Czy "klasyczne" ocieplenie - 15cm wełny między krokwiami i 10cm twardej
    > wełny to minimum ?

    Jeśli pytasz o ekonomię to wszystko zależy od tego ile tego dachu, jaka
    konstrukcja i czym grzejesz. Ja u siebie dawałem 18 między krokwie i 10 pod
    krokwie. Wszystko SuperMata zamawiana przez allegro, transport gratis od
    producenta. Cena o ponad 30% niższa niż w lokalnej hurtowni po zniżkach. W
    sumie SuperMata kosztowała mnie tyle co w kosztorysie było przewidziane na
    tanią wełnę z lambdą 39.

    Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem twardej wełny jeśli płyty to IMO nie jest
    dobry pomysł. Znacznie więcej zabawy aby to zrobić bez szczelin. A w
    izolacji z wełny najważniejsze jest by nigdzie nie było szczelin aby
    ograniczyć do minimum ruch powietrza.

    > Czy słusznie głoszony tutaj pogląd, że jak w przypadku ścian ważniejsze
    > jest wykonanie od grubości, tak i w przypadku poddasza to jest aktualne ?

    W przypadku izolacji dachu wełną ten pogląd jest bardziej prawdziwy niż w
    przypadku innych robót. Dlatego wiele osób które całą budowę komuś zlecają
    izolację robi samodzielnie - to musi być zrobione dobrze, a zakładanie że
    wykonawca będzie miał więcej ochoty i cierpliwości niż inwestor by dobrze
    układać gryzącą wełnę jest błędne.

    Ps. Rozumiem, że te 3cm luzu jaki zostawiasz to na szczelinę wentylacyjną?
    Jeśli tak to koniecznie daj tam wiatroizolację (membranę). Wydatek zwróci
    się już pierwszej zimy. Jak tego nie zrobisz to wiatr będzie wwiewał drobiny
    śniegu na wełnę, a następnie w cieplejsze dni ten śnieg będzie się topił i
    zawilgacał wełnę.

    Pozdrawiam
    Ergie