  • 1. Data: 2013-01-16 19:55:47
    Temat: Ocieplenie poddasza użytkowego
    Od: w...@g...com

    Witam

    Wiem, że temat wałkowany setki razy, ale korzystając z dobrodziejstw grupy chciałem
    zapytać, wg Was czym i jak najlepiej ocieplić poddasze użytkowe. Najlepiej, czyli
    zależy mi na najlepszym stosunku poniesionych kosztów inwestycyjnych w stosunku do
    oszczędności poniesionych w przyszłości na ogrzaniu.

    W moim przypadku krokwie mają 18cm szerokości (dodam, że ściany to 17cm styro + 24 cm
    ytong), dach odeskowany, opapowany i dachówka ceramiczna. Czy "klasyczne" ocieplenie
    - 15cm wełny między krokwiami i 10cm twardej wełny to minimum ?

    Czy słusznie głoszony tutaj pogląd, że jak w przypadku ścian ważniejsze jest
    wykonanie od grubości, tak i w przypadku poddasza to jest aktualne ?

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2013-01-16 23:19:45
    Temat: Re: Ocieplenie poddasza użytkowego
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

> [...]
    cm ytong), dach odeskowany, opapowany i dachówka ceramiczna.
    > Czy "klasyczne" ocieplenie - 15cm wełny między krokwiami i 10cm twardej wełny to

    Super minimum i to dobrej jakości. Osobiście po wielu rozterkach dla
    siebie kupiłem Toprocka Rockwoola, ze względu na to że nie "ciągnie"
    wody i ma dobre parametry. Znajomi mają po 30 cm, mi się niestety tyle
    nie zmieści.

    > Czy słusznie głoszony tutaj pogląd, że jak w przypadku ścian ważniejsze jest
    wykonanie od grubości, tak i w przypadku poddasza to jest aktualne ?

    Jedno i drugie jest bardzo ważne, dlatego część osób budujących dla
    siebie wykonuje to własnoręcznie.

    Janek

  • 3. Data: 2013-01-17 12:18:33
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    > styro + 24 cm ytong), dach odeskowany, opapowany i dachówka ceramiczna.
    > Czy "klasyczne" ocieplenie - 15cm wełny między krokwiami i 10cm twardej

    Jeśli pytasz o ekonomię to wszystko zależy od tego ile tego dachu, jaka
    konstrukcja i czym grzejesz. Ja u siebie dawałem 18 między krokwie i 10 pod
    krokwie. Wszystko SuperMata zamawiana przez allegro, transport gratis od
    producenta. Cena o ponad 30% niższa niż w lokalnej hurtowni po zniżkach. W
    sumie SuperMata kosztowała mnie tyle co w kosztorysie było przewidziane na
    tanią wełnę z lambdą 39.

    Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem twardej wełny jeśli płyty to IMO nie jest
    dobry pomysł. Znacznie więcej zabawy aby to zrobić bez szczelin. A w
    izolacji z wełny najważniejsze jest by nigdzie nie było szczelin aby
    ograniczyć do minimum ruch powietrza.

    > Czy słusznie głoszony tutaj pogląd, że jak w przypadku ścian ważniejsze
    > jest wykonanie od grubości, tak i w przypadku poddasza to jest aktualne ?

    W przypadku izolacji dachu wełną ten pogląd jest bardziej prawdziwy niż w
    przypadku innych robót. Dlatego wiele osób które całą budowę komuś zlecają
    izolację robi samodzielnie - to musi być zrobione dobrze, a zakładanie że
    wykonawca będzie miał więcej ochoty i cierpliwości niż inwestor by dobrze
    układać gryzącą wełnę jest błędne.

    Ps. Rozumiem, że te 3cm luzu jaki zostawiasz to na szczelinę wentylacyjną?
    Jeśli tak to koniecznie daj tam wiatroizolację (membranę). Wydatek zwróci
    się już pierwszej zimy. Jak tego nie zrobisz to wiatr będzie wwiewał drobiny
    śniegu na wełnę, a następnie w cieplejsze dni ten śnieg będzie się topił i
    zawilgacał wełnę.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2013-01-17 12:45:59
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

    > Jeśli tak to koniecznie daj tam wiatroizolację (membranę).

    Ponoć jest to błędem.

    > Wydatek zwróci się już pierwszej zimy. Jak tego nie zrobisz to wiatr
    > będzie wwiewał drobiny śniegu na wełnę, a następnie w cieplejsze dni ten
    > śnieg będzie się topił i zawilgacał wełnę.

    Wilgoć i tak się dostanie i tak. Po to jest ta szczelina wentylacyjna
    aby ją usuwać. Problemem jest między innymi spływanie skroplin po tej
    wiatroizolacji, to gdzie one spłyną.
    Czy wiatroizolacja w pewnym stopniu nie będzie zapobiegała wydostaniu
    się wilgoci z wełny?
    Dodatkowo wykorzystanie Isovera może zwiększyć magazynowanie wody a o
    konsekwencjach tego nie będę pisał.

    Janek

  • 5. Data: 2013-01-17 14:02:30
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    > Czy słusznie głoszony tutaj pogląd, że jak w przypadku ścian ważniejsze
    > jest wykonanie od grubości, tak i w przypadku poddasza to jest aktualne ?

    Bardzo podobnie jak u mnie, z tą tylko różnicą, że ja nie mam deskowania
    lecz membranę i wełna między krokwiami ma grubość krokwii czyli 18cm. Druga
    warstwa to 10cm, zaś na suficie mam 2 razy 15cm. Wełna to Unimata (plus
    kilka rolek Supermaty).

    Pierwszą warstwę wełny układałem sam. Resztę zrobili fachowcy.

    Jeszcze nie uruchomiłem ogrzewania, więc nie mogę wyciągnąć wniosków na
    temat jakości tego ocieplenia. Jednak przy obecnych temperaturach (-10
    do -5) z łatwością utrzymuję w środku temperaturę +5 do + 10 stopni. Mam
    małą kozę na drewno i wystarczy raz na kilka dni napalić. Tak koza sprawuje
    się rewelacyjnie i potrafi skutecznie nagrzać dom. Przed wykonaniem
    ocieplenia poddasza temperatura w środku bardzo szybko spadała i oscylowała
    wokół temperatury zewnętrznej.

  • 6. Data: 2013-01-17 18:02:07
    Od: w...@g...com

    > Ponoć jest to błędem.

    No właśnie, jak to jest z tą membraną ? Technicznie nie widzę problemu, zeby ją tam
    umieścić, tylko czy będzie lepiej ?

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
    pzdr
    Bogdan

  • 7. Data: 2013-01-17 19:10:10
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

    > No właśnie, jak to jest z tą membraną ? Technicznie nie widzę problemu, zeby ją tam
    umieścić, tylko czy będzie lepiej ?

    Zastanów się:
    1. Co się stanie ze skroplinami, które będą po niej spływać?
    2. Co się stanie z wilgocią z wełny?

    Też się nad tym zastanawiałem, nie chce mi się teraz szukać ale na ten
    temat można trochę poczytać na naszych forach.

    Jest wiele innych ciekawostek na które można zwrócić uwagę, niektórych
    trzeba się wystrzegać, kilka przykładów:
    1. Pianka zamiast wełny,
    2. Solidność bram garażowych Normstahl w stosunku np. do Wiśniowskiego,
    3. Włóknina do szlicht zamiast stalowej siatki.

    Osobiście teraz mam inny problem a mianowicie jaki sznurek wybrać do
    sznurowania aby się nie rozleciał za kilka lat. Drut ponoć jest za
    cienki i się wcina w wełnę a grubego sobie nie wyobrażam. Jak wiadomo po
    kilku latach wełna zaczyna osiadać i wtedy sznurowanie jest najbardziej
    potrzebne, oczywiście musi być gęste (15 - 20 cm). Osobiście w połowie
    odległości między krokwiami od dołu do góry poprzykręcam listwy
    dystansowe aby wykluczyć przyleganie wełny do deskowania, niestety będę
    miał tylko 2cm. szczeliny co jest za mało.

    Janek

  • 8. Data: 2013-01-17 20:11:30
    Od: nadir <n...@h...org>

    > 1. Pianka zamiast wełny,
    Ale w jakim zastosowaniu?

    > 2. Solidność bram garażowych Normstahl w stosunku np. do Wiśniowskiego,
    Normstahl taki dobry czy Wiśniowski taki zły?

  • 9. Data: 2013-01-17 23:05:40
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

    > Ale w jakim zastosowaniu?

    Standardowego ocieplenia poddasza. To nie jest taka zwykła pianka z puszek.

    > Normstahl taki dobry czy Wiśniowski taki zły?

    Moim zdaniem (mam porównanie) Wiśniowski jest solidniejszy od
    Normstahla, mimo że w internecie, ponoć za sprawą pewnego zespołu osób,
    panują inne opinie.
    Nie wiem jak to dokładnie jest, ale mam wrażenie, że większość osób
    pisze o Isoverze, zastanawiam się dlaczego. Czy chodzi o to, że lepiej
    się go układa i stąd jego popularność czy reklama zrobiła swoje.
    Czytając wiele postów też byłem skłonny go kupić, do innego wyboru
    przekonał mnie znajomy, który jest sprzedawcą, pracownikiem hipermarketu.

    Janek

  • 10. Data: 2013-01-18 00:08:12
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2013 19:10:10 UTC+1 użytkownik Jan Drawski napisał:
    > trzeba się wystrzegać, kilka przykładów:
    > 1. Pianka zamiast wełny,

    a czemuz należałoby sie wystrzegać piany? Poza ceną - oczywiscie.
    Gdyby mnie było stać na piane to miedzy krokwiami dałbym piane a na drugą warstwe -
    wełne.

    b.