  • 1. Data: 2013-01-18 12:28:49
    Temat: Centralny odkamieniacz
    Od: k...@g...com

    Witam,
    w moim rejonie woda jest bardzo twarda. W związku z tym przymierzam się do zakupu
    centralnego odkamieniacza. Jedną z propozycji jest EWT 506. Co sądzicie o takim
    zakupie? Przyznam że cena jest zachęcająca 2200 z montażem. Jak Firma EWT wygląda w
    porównaniu do konkurencji.
    Zużywam 14-16 m3 wody na miesiąc więc nie potrzebuje jakiś bardzo wydajnych urządzeń.

    Z góry dziękuję za opinie.
    Krzysztof

  • 2. Data: 2013-01-18 14:34:59
    Temat: Re: Centralny odkamieniacz
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Koleżanka żony ma i baaaaaaaardzo sobie chwali.
    Sprzęt z innej firmy

  • 3. Data: 2013-01-18 18:23:28
    Od: ZS <a...@w...pl>

    W dniu 2013-01-18 14:34, Bolko pisze:
    > Koleżanka żony ma i baaaaaaaardzo sobie chwali.
    > Sprzęt z innej firmy

    Ja kupiłem 4 lata temu do domu pół automatyczny, co 2 tygodnie muszę
    przycisk napełnić. Też sobie chwalę.

  • 4. Data: 2013-01-18 19:10:44
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 18 stycznia 2013 12:28:49 UTC+1 użytkownik k...@g...com napisał:
> [...]
    porównaniu do konkurencji.

    > Zużywam 14-16 m3 wody na miesiąc więc nie potrzebuje jakiś bardzo wydajnych

    Wiesz że woda po odkamienieniu w takiej stacji nie nadaję się do picia że względu na
    ponadnormatywną zawartość sodu.

  • 5. Data: 2013-01-19 20:22:57
    Od: "Henryem" <f...@w...pl>

    ps.com...
    napisał:
> [...]

    Wiesz że woda po odkamienieniu w takiej stacji nie nadaję się do picia że
    względu na ponadnormatywną zawartość sodu.

    Dajcie jakiś namiar na to ustrojstwo, mam podobny problem z wodą.

  • 6. Data: 2013-01-19 22:26:30
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    ps.com...
[...]

    Urządzenie pracuje na zasadzie wymiany jonowej.
    Jony wapnia w kontakcie z żywica jonowymienną są wymieniane na równoważną
    ilość jonów sodu.
    Taka woda nie wytwarza kamienia kotłowego bo węglan sodu w przeciwieństwie
    do węglanu wapnia jest
    w wodzie rozpuszczalny.
    Woda po wymianie jonowej jest pozbawiona wielu innych soli np. magnezu.
    Nadaje się tylko do zastosowań gospodarczych.

    Żywica jonowymienna ma określoną pojemność jonową co objawia się tym, że
    może zmiękczyć
    określoną objętość wody.
    Po wyczerpaniu żywicy jonowymiennej trzeba ją zdegenerować, czyli spowrotem
    naładować jonami sodu.
    Robi się to przepuszczając przez żywicę roztwór soli kuchennej HCl 10-15%.
    W wyniku tego procesu roztwór regenerujący wzbogaca się w chlorek wapnia.
    Wiadomo, że wszelka sól trawi elementy metalowe powodując korozję
    elektrochemiczną.
    Nie jest to też obojętne dla środowiska.
    Zmiękczać wodę do celów gospodarczych można i na inne, konkurencyjne
    sposoby.
    W kotłownictwie od tej metody się już odchodzi (m. in. z uwagi na zasolenie
    ścieków) i stosuje się
    dodatki zmiękczające (chelaminy, polifosforany).
    Ciekaw jestem ile kosztują te cudowne solne tabletki bo to zwykła sól.
    Czy też firma odwala taki sam numer jak ze solą do zmywarek.

    pzdr
    w/k

  • 7. Data: 2013-01-19 22:55:36
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 19 stycznia 2013 22:26:30 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > Ciekaw jestem ile kosztują te cudowne solne tabletki bo to zwykła sól.
    >
    > Czy też firma odwala taki sam numer jak ze solą do zmywarek.

    Jasne ze odwalą taki sam numer. Jak im przez gardło przejdzie 2200 za kawałek rury
    zasypanej granulkami to dlaczego super sól kuchenna im ma nie przejść. Cena soli do
    zmywarek już się wyprostowała. Duże markety pod własną marką sprzedają sól do
    zmywarek. Zanabyłem drogą kupna. Cena niewiele wyższa od soli w woreczkach.
    Opakowanie ma bardziej przyjazne. Kartonowe pudełko. Wygodniej się wsypuje do
    zmywarki.

  • 8. Data: 2013-01-19 23:44:16
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]

    niewiele wyższa od soli w
    >woreczkach. Opakowanie ma bardziej przyjazne. Kartonowe pudełko. Wygodniej

    Fakt.
    http://sklep.waterserwis.pl/zywica-jonowymienna-c-6.
    html
    Przy kosztach materiału to ta cena to przesada.
    Przy podanych parametrach wody (300 mg CaO3 to jest średnio twarda do
    twarda),
    złoże wystarcza na 3 - 3,5 m3 wody.
    Czyli na 15m3 wychodzi minimum pięć do dziesięć regeneracji w miesiącu.
    ;-))))))))
    Trzeba też mieć wiarygodny test na twardość, żeby oszacować wyniki i
    wyliczyć częstość regeneracji.
    Bo jest taki myk, że żywica się niby nie zużywa. Słowo niby jest tu słowem
    kluczowym.
    Instalacje profesjonalne mają taki układ że w czasie regeneracji solanka
    przepływa w odwrotnym kierunku niż
    oczyszczana woda.
    Dlaczego?
    Dlatego, że żywica (takie małe plastikowe granulki) w cyklu swojej pracy
    zmienia objętość.
    Trzeba ją wzburzyć by nie rozsadziła naczynia i nie pogniotła się.
    Centra jonowymienne są rozmieszczone, i muszą być rozmieszczone na
    powierzchni granulek żywicy.
    Dzięki temu granulki się nie rozpuszczają tylko nieco pęcznieją.
    W prostych systemach do odwapniania wody granulki wymieniacza jonowego
    ścierają się i tym
    samym tracą pojemność jonową.

    Ciekawe jak to działa tam gdzie "działa".
    w/k

  • 9. Data: 2013-01-20 00:27:26
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 19 stycznia 2013 23:44:16 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    >
    > ścierają się i tym
    >
    > samym tracą pojemność jonową.
    >

    > Ciekawe jak to działa tam gdzie "działa".

    Systemy z mieszanym złożem są kiepskie. One do zmywarek się nadają. I w nich są. Z
    urządzeń dwu kolumnowych w których anionit i kationit są w oddzielnych rurach woda ma
    parametry wody destylowanej. Z tym że regeneracja trudniejsza. Używa się do niej
    agresywnych związków chemicznych. Stosowanie w domu wymiennika jonowego to jakiś
    durny pomysł. Bo do czego używać takiej wody. Do zmywania, po co jak każda zmywarka
    ma swój wymiennik jonowy. Do mycia? Też bez sensu. Jak ktoś był nad morzem to wie że
    do umycia się w morzu zwykłe mydło marnie się nadaje. Słabo się mydli. Wymiennik ze
    złożem mieszanym nie robi wody demineralizowanej. Dalej woda jest zmineralizowana
    tylko inaczej. Dalej mydło będzie marnie się mydliło. Jedyny efekt że osadów
    wapiennych nie będzie. Oczywiście nie będzie do czasu do którego temu co kupił cud
    miód urządzenie będzie się chciało pierdolić z solą, tabletkami itp. Mam w domu
    bardzo dobrą wodę. W Łodzi w wodociągu jest woda lepsza niż niejedna butelkowana.
    Przypuszczam że jak ktoś ma bardziej zmineralizowaną wodę to mniej roboty jest z
    oczyszczeniem kranów jakimś tanim preparatem ze sklepu niż bujanie się z dosypywaniem
    soli, mierzeniem czy już trzeba regenerować czy może jeszcze dzień wytrzyma.

  • 10. Data: 2013-01-20 00:38:05
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]

    sklepu niż bujanie się z dosypywaniem soli, mierzeniem czy już trzeba
    regenerować czy może jeszcze dzień wytrzyma.

    To jest wątek o włączeniu takiej instalacji na przyłączu wodnym.
    Napiłbyś się takiej wody i dał się napić dziecku?
    w/k