  • 41. Data: 2013-01-21 01:02:37
    Temat: Re: Centralny odkamieniacz
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    A wiesz że mogło by się zgadzać z tymi dwudziestu kilogramami na kwartał.
    Popatrz jaki ma cykl pracy. Jak ma zbiornik 30l i tam jest 25 litrów
    granulek. To ma 5 litrów dobrze zdemineralizowanej wody. Myje ręce, robi
    herbatę na wodzie zdemineralizowanej. Ale jak bierze prysznic albo kąpie się
    w wannie to ma 5 litrów wody zdemineralizowanej i resztę nie
    zdemineralizowanej bo przy małym złożu i dużym przepływie nie zdąży się
    zdemineralizować. To i do regeneracji potrzebuje dużo mniej soli. Najlepsze
    jest to że przy za małym wymienniku nie ma wody zdemineralizowanej w połowie
    tylko trochę dobrze zdemineralizowanej i dużo wcale nie zdemineralizowanej
    pomimo że przeszła przez złoże.

    Niewątpliwie masz rację.
    Kationit pracuje z określoną prędkością.
    To co w kontakcie z wymieniaczem to jest woda zmiękczona.
    Ale w czasie poboru ponad pojemność wody w baniaku to już nie.
    To dlatego Marek nie czuje różnicy w smaku i zasoleniu wody.
    To gdzie są te super/hiper efekty o których się entuzjaści rozpisują?
    Nawet mniej soli zużywają niż z teorii wynika a instalacja swoje kosztowała.
    w/k

  • 42. Data: 2013-01-21 12:42:26
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2013 01:02:37 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > Nawet mniej soli zużywają niż z teorii wynika a instalacja swoje kosztowała.

    Efekt jest w innym miejscu. Ktoś ma na ZUS. Na biednych nie trafia to i nie ma kogo
    żałować.

  • 43. Data: 2013-01-21 18:27:07
    Od: piechur <z...@g...pl>

    W dniu 2013-01-20 22:44, k...@g...com pisze:
> [...]
    centralnego odkamieniacza. Jedną z propozycji jest EWT 506. Co sądzicie o takim
    zakupie? Przyznam że cena jest zachęcająca 2200 z montażem. Jak Firma EWT wygląda w
    porównaniu do konkurencji.

    > Ze`szkół różnych pamiętam że mangan i żelazo usuwa się przez utlenianie i
    filtrowanie. I że puszczenie wody z dużą zawartością żelaza i manganu powoduje
    zatrucie złoża jonowymiennego. Uczono mnie tego ze trzydzieści lat temu. Nigdy te
    wiadomości do niczego się nie przydały i nie jestem na bieząco. Jesteś pewny że twoja
    stacja usuwa żelazo i mangan i jeszcze daje radę usunąć wapń i magnez?

    Ja nie mam wiedzy w temacie zmiękczaczy i złóż jonowomiennych. Badania
    robione w sanepidzie wskazywały, że zmiękczacz spełniał swoją rolę.
    Możliwie, że po 3 latach coś się zmieniło jednak organoleptycznie nie
    zauważyłem zmian więc nie widziałem też potrzeby ponownego badania wody.
    Nie pamiętam jaka była zawartość wapnia i magnezu. Głównym celem
    montowania zmiękczacza było pozbycie się żelaza.
    Jeżeli chodzi o utlenianie i filtrowanie to niestety ale nie wiem jak to
    "kompaktowo" zrealizować w kotłowni. Mam wstawiony hydrofor 120 litrów a
    przed nim napowietrzacz. Za tym jest filtr sznurkowy. Według jednego z
    instalatorów miało to wpłynąć na zmniejszenie zażelazienia. Niestety
    wydajność takiego rozwiązania była za mała i problem z żelazem pozostał.

  • 44. Data: 2013-01-21 21:54:31
    Od: Kaz Deb <k...@g...pl>

    > ale próbowałeś pic wodę zmiękczaną jakimś renomowanym urządzeniem
    > uruchomionym przez fachowca?
    >
    > bo ja nie stwierdziłem smaku solanki :)

    Widocznie stężenie było za niskie :-)

    A co za różnica czy to chińska zabawka, czy renomowana firmówka?
    Tutaj ważna jest chemia i nic więcej. Jeśli złoże regeneruje się solą to
    niestety te jony nie 'znikają' tylko przechodzą do wody.
    No chyba, że 'znikają' w reklamach - tam cuda się zdarzają.

    Kazek

  • 45. Data: 2013-01-22 23:36:55
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    >I jeszcze coś. Widać Grzegorz że ogarniasz temat. To może będziesz w stanie
    > oszacować jaką objętość powinno >mieć złoże pozwalające na skuteczne
    > zmiękczenie wody przy przepływie 500l/h.

    Proszę bardzo.

    Pytanie jest następujące:
    Jaka powinna być minimalna objętość kationitu aby w ciągu 1 godziny
    zmiękczyć
    skutecznie 500 litrów wody?

    1. Kationit C100E.
    W karcie katalogowej zawarto informację, że może pracować z natężeniem
    przepływu
    8 - 40 objętości złoża na godzinę.
    W ciągu godziny złożem o objętości 25L można zmiękczyć od 200 do 1000L.
    Karta katalogowa nie zawiera jednak informacji jak się złoże zachowuje przy
    maksymalnym przepływie roboczym. Mówi jedynie, że takie natężenie przepływu
    może być stosowane dla wody surowej zawierającej w sobie mało substancji
    rozpuszczonych. W interesującym nas przypadku taka okoliczność nie zachodzi.

    Karta katalogowa ostrzega przed zasilaniem instalacji wodą zawierającą
    utleniacze
    chlor, lub ozon (jak u mnie). Wtedy grupy funkcyjne wymieniacza reagują z
    utleniaczem
    a w przesączu pojawiają się produkty reakcji.
    cyt.:
    "[...] poddanie działaniu znacznych ilości wolnego chloru, jonów
    "podchlorynowych" lub
    innych silnych utleniaczy przez długie okresy czasu zniszczy wiązania
    sieciujące. Zwiększy
    to retencję wilgoci przez żywicę, zmniejszy mechaniczną wytrzymałość jak i
    wygeneruje małe
    ilości ekstrahowalnych produktów rozpadu."
    Ale niebezpieczeństwa nie ma bo żywica ma "wszystkie niezbędne atesty".

    Ważną cechą żywicy jonowymiennej jest tzw. poślizg jonowy.
    W dużym skrócie i uproszczeniu jest to pewien proces (procesy) wymiany
    jonowej na jonicie
    konkurencyjny/ne do procesu pożądanego (w tym przypadku jest to poślizg
    sodu) z uwagi na
    fakt, że woda poddawana oczyszczaniu zawiera także inną niż wapniową
    mineralizację.
    Należy wtedy zwiększyć ilość kationitu albo zmniejszyć przepływ. Pojemność
    takiego
    złoża jest też mniejsza co się przekłada na częstszą regenerację.

    Im ogólna/całkowita mineralizacja jest większa w stosunku do wapniowej
    (także i magnezowej).
    Tym proces wymiany jonowej Ca++ na Na+ przebiega mniej efektywnie.
    Kationit wyczerpuje się szybciej z uwagi na wychwytywanie kationów innych
    metali.
    Im kation ma większą elektroujemność a w zakresie danej wartościowości im ma
    większą liczbę
    atomową tym jest lepiej z wody wybierany a jego wiązanie z kationitem jest
    silniejsze.
    To znaczy, że metale w postaci kationów cięższych są w większym
    powinowactwie do kationitu
    niż kationy sodu czy wapnia.
    Inaczej rzecz ujmując, kationit zmiękcza wodę w stopniu innym dla każdego
    składnika wody.

    Katonit całkowicie zmienia chemię wody.
    Tzw by-pass uważam za niewystarczający i należy picie wody po kationicie
    uzupełnić
    o przyjmowanie minerałów lub ponowną jej mineralizację.
    Zastosować dietę ubogą w sól.

    Wnioski:
    Dla zmiękczenia tą żywicą w ciągu godziny 500L wody należy jej mieć w
    wymieniaczu
    2,5 x 25 kg = 62,5 kg
    Ze złoża 25 kg można czerpać nie więcej niż 200L/h, (3,33L/min).
    Jak widać szału nie ma.

    2.
    Inna żywica miała podane w karcie katalogowej, że przez złoże o grubości
    warstwy
    700 mm woda powinna przepływać z prędkością liniową 5m/h.
    Zatem z objętości 10cm X 10 cm X 70cm (siedem litrów) wypłynie w ciągu
    godziny 5 mb (metrów bieżących przesączu) = 50 litrów.
    Dla zmiękczenia tej wody w ilości dziesięć razy większej trzeba mieć
    dziesięć razy więcej kationitu czyli 7x10 = 70 litrów kationitu.
    Wynik podobny (szału nie ma).

    Na sprawność wymiany jonowej bardzo duży wpływ ma sposób regeneracji
    kationitu.
    Karty katalogowe to mocno podkreślają.
    Należy zastosować określoną ilość roztworu soli i określone stężenie
    roztworu.
    Skoro pobieranie wody z wymieniacza jonowego to praktycznie jej sączenie
    to regeneracja wymieniacza musi przebiegać z natężeniami przepływu jeszcze
    mniejszymi. Ważny jest tu czas w którym kationy wapnia Ca++ muszą "wyjść"
    na powierzchnię granulek a następnie do roztworu a na ich miejsce muszą
    "wejść" kationy sodu. Są to procesy dyfuzyjne które we wnętrzu kationitu
    zachodzą
    bardzo wolno bo taka jest ich natura.
    Źle przeprowadzona regeneracja zmniejsza pojemność złoża
    Mówiąc językiem kogutka regeneracja kationitu musi trwać i nie jest to jak
    spuszczenie wody w kiblu.

    I jeszcze jedna sprawa, komputer.
    Hmmm...
    Komputer sterujący, żeby wiedział co i jak musiałby mieć wpisany skład wody
    w swoje parametry obliczeniowe (poślizg jonowy).
    Musiałby mieć sondę wykrywającą kationy Ca++ i Na+ (z rozróżnieniem) w
    wodzie na wyjściu
    żeby określić punkt przebicia złoża (konieczność regeneracji / maksymalny
    pobór)
    i koniec płukania po regeneracji, etc., etc., etc. .....
    I kupę innych parametrów z informacją jak się one zmieniają w czasie.
    Sorry,
    Nie w urządzeniu za 2,2 tyś....
    Nawet w poważnych instalacjach robi się to tak, że laborantka pobiera próbki
    wody
    i analizuje je w laboratorium.

    Kogutek wskazał na pewien pomysł.
    Skoro dla praktycznego poboru wody z wymieniacza trzeba mieć znaczą ilość
    żywicy
    to należy mieć rezerwuar zmiękczonej wody do którego ta się powoli sączy.
    Ale to w zastosowaniu sanitarno gospodarczym, nie do picia.

    z poważaniem,
    w/k

  • 46. Data: 2013-01-23 00:22:17
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2013 23:36:55 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    >
    > to należy mieć rezerwuar zmiękczonej wody do którego ta się powoli sączy.
    >
    > Ale to w zastosowaniu sanitarno gospodarczym, nie do picia.

    Czyli z grubsza dobrze pamiętałem tego co mnie uczyli. I między bajki można wsadzić
    opowieści dziwnej treści że ktoś ma twardą wodę i do tego w niej żelazo i mangan. I
    jak puści przez wymiennik o pojemności trzydziestu litrów to woda jest jak żywiec
    zdrój a na kranach i w łazience sam połysk. Wychodzi że takie cuda to tylko w Erze.

  • 47. Data: 2013-01-23 01:05:49
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    ps.com...

> [...]

    to woda jest jak żywiec zdrój a na kranach i w łazience sam połysk. Wychodzi

    Wychodzi na to, że tak.
    To i tak wg mnie wyszły duże wartości przepływu.
    Na zajęciach z inżynierii procesowej w laboratorium chemicznym wypływ
    mierzyliśmy w kroplach na minutę.
    Instalacje oferowane są znacznie niedowymiarowane

    To sprawa autosugestii. Ktoś kto wydaje kupę kasy na instalację dostrzega
    nagle większe jej efekty
    niż konstruktorzy zakładali. Ponadto tylko jedna osoba rozsądnie przyznała,
    że ma bo mieć musiała
    ale do wizji sprzedawcy to jeszcze daleko.

    Szkoda bo zastanawiałem się nad czymś takim do pralki.
    w/k

  • 48. Data: 2013-01-23 01:41:09
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 23 stycznia 2013 01:05:49 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > że ma bo mieć musiała
    >
    > ale do wizji sprzedawcy to jeszcze daleko.
    >

    > Szkoda bo zastanawiałem się nad czymś takim do pralki.

    W zmywarkach są takie wymienniki. Weź dwa od zmywarki. Do pralek masz jeszcze całą
    gamę różnych środków dodawanych przy płukaniu i zmiękczających tkaniny. Taniej
    wyjdzie niż wymiennik jonowy a i pachnie ładnie. Jak byś się jednak uparł to pranie i
    płukania z wyjątkiem ostatniego może być na zwykłej wodzie.

  • 49. Data: 2013-01-23 20:18:47
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]

    jednak uparł to pranie i płukania z wyjątkiem ostatniego może być na zwykłej

    Te od zmywarki to takie samo gówno. A dwa zmiękczacze to dwa gówna.
    Zauważ, że dałeś się zasugerować (reklamie?), że kationit w zmywarce jest
    niby jakiś inny. Jest dokładnie taki sam.
    Ile tego kationitu tam jest? A może w zmywarkach jest osobny zbiornik na
    wodę wysączoną ze zmiękczacza?
    Przecież policzyłem ile z typowej instalacji do zmiękczania można czerpać
    wody
    by nie doszło do przebicia złoża (3,3L/min).
    To nabłyszczanie w zmywarkach to też lipa.
    No chyba, że szkło pokryte zaciekami z węglanu sodu to efekt docelowy.

    Ja myślałem o instalacji co naprawdę działa a na wyjściu daje twardość co
    najwyżej szczątkową (~0).
    Wtedy to ma sens w postaci mniejszego zużycia detergentu.
    W ostatnie płukanie w zmiękczonej wodzie nie bardzo jestem przekonany bo
    wymieniacz jonowy zastępuje przecież mineralizację wapniową na sodową.
    Węglan wapnia CaCO3 jest zamieniany na Na2CO3.
    Tak samo wodorowęglany wapnia i magnezu są wymieniane na odpowiednie sole
    sodowe.
    Woda po przejściu przez wymieniacz jonowy jest tak samo zasolona
    tylko inaczej.
    Ale żeby pranie po płukaniu w takiej wodzie było jakieś inne?

    Przypomnę, że węglan wapnia jest w wodzie praktycznie nierozpuszczalny
    a wapń jest obecny w wodzie w postaci innych soli które są rozpuszczalne w
    danych
    warunkach (temp. pH, etc.).
    Nie każda sól wapniowa czy magnezowa przekształca się w nierozpuszczalny
    osad
    (np. chlorki).

    Środki piorące wiążą się z magnezem i wapniem i do prania brudu detergentu
    pozostaje mniej.
    To jest powód dla którego stosuje się zmiękczanie wody i dodatki
    zmiękczające
    do środków piorących.

    Wg mojej wiedzy uczelnianej to współczesne środki myjące (nie proszki) to są
    "alkilobenzenosulfoniany C10 do C14". Ich sole wapniowe są w wodzie
    rozpuszczalne
    co się przekłada na brak osadu. Nie rozumiem zatem reklam, że zastosowanie
    wymieniacza jonowego to czysta i lśniąca łazienka.
    Sole wapniowomagnezowe detergentów proszkowych też są w wodzie
    rozpuszczalne.

    Wymieniacze jonowe w przemyśle służyły głównie do uzdatniania wody do celów
    kotłowych i w tej roli sprawowały i sprawują się świetnie do nadal.
    Nadal się je stosuje w energetyce do uzdatniania wody w wytwornicach pary
    dla turbin parowych.

    I nagle marketing przypisał im nowe, cudowne właściwości.

    Zdaję sobie sprawę z tego, że w tej dyskusji obaliliśmy pewien mit.
    Wszyscy dookoła pieją z zachwytu jakie to fajne napić się wody z wymieniacza
    jonowego. O zgrozo, nawet na forum dla seniorów.
    A z obliczeń wychodzi, że żeby to działało to musi być o wiele większe.

  • 50. Data: 2013-01-23 20:59:59
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 23 stycznia 2013 20:18:47 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    cel�w

    > kot�owych i w tej roli sprawowa�y i sprawuj� si� �wietnie do nadal.
    >
    > Nadal siďż˝ je stosuje w energetyce do uzdatniania wody w wytwornicach pary
    >
    > dla turbin parowych.
    >

    > I nagle marketing przypisa� im nowe, cudowne w�a�ciwo�ci.
    >

    > Zdaj� sobie spraw� z tego, �e w tej dyskusji obalili�my pewien mit.
    >
    > Wszyscy dooko�a piej� z zachwytu jakie to fajne napi� si� wody z
    wymieniacza

    > jonowego. O zgrozo, nawet na forum dla senior�w.
    >
    > A z oblicze� wychodzi, �e �eby to dzia�a�o to musi by� o wiele
    wi�ksze.
    I tak Ci wielu nie uwierzyło. Oni wiedzą swoje. Na wodę nie narzekam. Mam w zmywarce
    wymiennik. Spory jest, a wody do mycia bierze kilka litrów. I te kilka litrów długo
    nalewa. Czyli jest szansa że trochę działa wymiennik. W zmywarce ani w pralce nie
    udało mi się zauważyć nic co by przypominało biały osad albo kamień. Mam jeszcze
    jedną zmywarkę. Duże przemysłowe bydlę. Wynająłem ją knajpie. Tam nie ma żadnego
    wymiennika a i warunki zmywania inne. Woda do płukania to wrzątek. Niedawno
    zmieniałem regulator temperatury w zbiorniku co ten wrzątek robi. Po kilku latach
    pracy ok 1/3 objętości zbiornika była wypełniona kamieniem kotłowym. Tragedii nie
    ma.