  • 1. Data: 2013-01-15 15:21:20
    Temat: program wygrzewania jastrychu
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Witam,

    wkrótce planuję uruchomienie ogrzewania (mam głównie podłogówkę, wylewka z
    miksokreta).

    Regulator FW120 Junkersa ma program wygrzewania jastrychu i chyba z niego
    skorzystam. Ten program działa w ten sposób, że zaczyna od 25 stopni (nie da
    się tego zmienić) i zwiększa codziennie temperaturę wody do zadanej
    temperatury maksymalnej. Potem następuje okres w którym przez zadaną ilość
    dni płynie woda o temperaturze maksymalnej. Następnie temperatura jest
    obniżana do 25 stopni z taką samą szybkością jak w etapie pierwszym.

    Waham się między 2 wariantami.

    Pierwszy:
    - temperatura maksymalna: 45 stopni,
    - czas trwania temperatury maksymalnej: 5 dni,
    - dobowa zmiana temperatury: 2 stopnie.
    Wygrzewanie w tym wariancie będzie trwało 25 dni.

    Drugi:
    - temperatura maksymalna: 40 stopni,
    - czas trwania temperatury maksymalnej: 5 dni,
    - dobowa zmiana temperatury: 1 stopień.
    Wygrzewanie w tym wariancie będzie trwało 35 dni.

    Wolałbym zacząć od niższej temperatury, np. 20 stopni, ale skoro nie ma
    takiej możliwości to nie będę kombinował i zdam się na program automatyczny.

    Który z tych dwóch wariantów będzie korzystniejszy? A może jeszcze jakoś
    inaczej to skonfigurować?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2013-01-15 16:26:38
    Temat: Re: program wygrzewania jastrychu
    Od: rrr <r...@r...poczta.onet.pl>

    Użytkownik brunet.wp napisał:
> [...]
    > automatyczny.
    >
    > Który z tych dwóch wariantów będzie korzystniejszy? A może jeszcze jakoś

    Sorki, ale czy po co będziesz wygrzewał podłogówkę ?

    pozdrawiam
    rafał

  • 3. Data: 2013-01-15 16:33:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "rrr" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Sorki, ale czy po co będziesz wygrzewał podłogówkę ?

    Żeby się wygrzała :-)

    Też mnie to interesuje. Co za różnica czy beton będzie dochodził do zadanej
    temperatury w ciągu 5 godzin czy 50? Temperatura końcowa będzie ta sama,
    rozszerzy sięw takim samym stopniu więc jeśli coś jest źle zrobione (brak
    lub za małe dylatacje) to i tak popęka.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2013-01-15 16:51:00
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

> [...]
    > sama, rozszerzy sięw takim samym stopniu więc jeśli coś jest źle zrobione
    > (brak lub za małe dylatacje) to i tak popęka.

    Jesteś pewien, że puszczenie w pierwszym dniu wody o wysokiej temperaturze
    (np. 40-45 stopni) nie uszkodzi świeżej wylewki? Nawet dobrze wykonanej? Ja
    śmiem wątpić i sądzę, że to duże ryzyko.

    U siebie zaryzykowałbyś taki wariant?

    Wielu ludzi zaleca stopniowe podnoszenie temperatury a potem stopniowe
    zmniejszanie. Ja się nie znam, ale na tyle co się znam, to wiem, że taki
    sposób nie zaszkodzi i zamierzam się do tego sposobu zastosować. Skoro nawet
    regulatory mają takie funkcje, to musi coś być na rzeczy.

  • 5. Data: 2013-01-15 17:11:59
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "rrr" <r...@r...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    >Sorki, ale czy po co będziesz wygrzewał podłogówkę ?

    Bo kupił sterownik z taką funkcją.

    Marek

  • 6. Data: 2013-01-15 17:14:20
    Od: rrr <r...@r...poczta.onet.pl>

    Użytkownik brunet.wp napisał:
    > Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jesteś pewien, że puszczenie w pierwszym dniu wody o wysokiej
    > temperaturze (np. 40-45 stopni) nie uszkodzi świeżej wylewki?

    Ale ja nawet dzisiaj (po 3 latach) nie puszczam na podłogę wody o temp.
    45 stopni, bo po co ?
    Nawet
    > dobrze wykonanej? Ja śmiem wątpić i sądzę, że to duże ryzyko.

    Ja nie mam pojęcia, choć przed uruchomieniem na maksa podłogówki
    poczekałbym na związanie betonu i dopiero ją odpalał. Poza tym wiązanie
    jest chyba reakcją egzotermiczną i potrafi rozgrzać beton :)

    > U siebie zaryzykowałbyś taki wariant?
    Nie mam pojęcia.

> [...]
    > sposób nie zaszkodzi i zamierzam się do tego sposobu zastosować. Skoro
    > nawet regulatory mają takie funkcje, to musi coś być na rzeczy.

    Ja nie pytam czy to zaszkodzi czy nie, tylko dlaczego tak się robi ?
    Odpowiadasz, że inni tak robią i OK. Ale dalej nie wiem po co inni tak
    robią. Bez podtekstów z czystej ciekawości.

    pozdrawiam
    rafał

  • 7. Data: 2013-01-15 17:16:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 15 stycznia 2013 15:21:20 UTC+1 użytkownik brunet.wp napisał:

    > wkrótce planuję uruchomienie ogrzewania (mam głównie podłogówkę, wylewka z
    > miksokreta).

    A ile czasu minelo od wykonania tej wylewki do teraz? Wygrzewanie ma sens jak to
    swieza wylewka - np. 3 albo 4 tygodnie od wylania. Jak ma 2-3 miesiace albo wiecej to
    jest juz sucha jak pieprz i wygrzewanie to strata kasy ;)

    W wygrzewaniu chodzi glownie o to zeby usunac wilgoc - szybkie nagrzanie betonu ktory
    w roznych warstwach ma inna wilgotnosc mogloby spowodowac wygiecie plyty w "banana".
    Suchej wylewki to nie dotyczy :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2013-01-15 21:54:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik rrr napisał:
    > Ja nie mam pojęcia, choć przed uruchomieniem na maksa podłogówki
    > poczekałbym na związanie betonu i dopiero ją odpalał. Poza tym wiązanie
    > jest chyba reakcją egzotermiczną i potrafi rozgrzać beton :)

    Ale tylko w pierwszej fazie - od stanu betonu lejnego. Później przemiany
    w betonie są może i egzotermiczne ale z bilansem cieplnym zbliżonym do
    zera - więcej ciepła może wymagać dogrzanie dostarczonej wody do
    poprzedniej temperatury betonu jak wiązanie tej wody ciepła wytworzy -
    to już dosyć powoli przebiega. A w cienkich warstwach (takich jak
    wylewka podłogowa) to samoczynne nagrzewanie się betonu w ogóle nie ma
    znaczenia. To nie gips sztukatorski który w większej bryle potrafi
    pęknąć z hukiem rozsadzony przez parującą w gorącym wnętrzu wodę.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2013-01-16 11:27:55
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > (np. 40-45 stopni) nie uszkodzi świeżej wylewki? Nawet dobrze wykonanej?
    > Ja śmiem wątpić i sądzę, że to duże ryzyko.

    Jakiej świeżej? Robisz wylewki, czekasz 4 tygodnie i puszczasz temperaturę
    jaką chcesz.

    Skoro piszesz o świeżej wylewce to może Tobie chodzi o wysuszenie wylewek?
    Suszenie to bzdura - beton nie schnie tylko wiąże i do tego wymaga czasu.

    Klient płaci to mają :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2013-01-16 12:17:19
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    ps.com...
> [...]
    >jak to swieza wylewka - np. 3 albo 4 tygodnie od wylania. Jak ma 2-3
    >miesiace albo wiecej to jest juz sucha jak pieprz i wygrzewanie to strata

    Wylewka ma 2 miesiące. Sądzę, że jest w niej jeszcze sporo wilgoci, mimo, że
    faktycznie z wierzchu wygląda na suchą. Nie robiłem jeszcze testu z folią,
    ale przypuszczam, że wilgoć pod folią się pojawi.

    Czy strata kasy... Grzać i tak muszę, więc niewiele więcej tego gazu pójdzie
    na wygrzewanie...

    > W wygrzewaniu chodzi glownie o to zeby usunac wilgoc - szybkie nagrzanie
    > betonu ktory w roznych warstwach ma inna wilgotnosc mogloby spowodowac
    > wygiecie plyty w "banana". Suchej wylewki to nie dotyczy :)

    Tak, mogłoby to spowodować wygięcie i pęknięcie płyty. Gdy włączę
    ogrzewanie, spodziewam się, że wilgotność w pomieszczeniach mocno wzrośnie,
    właśnie ze względu na wilgoć z wylewki.