  • 1. Data: 2013-01-14 10:11:49
    Temat: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    witam

    Pewien znajomy wymyślił sobie że w niedziele po kościele zagrzeje
    24litrów w bojlerze za pomocą pieca na węgiel. W poniedziałek rano to
    ciepło odzyska za pomocą pompy, samochodowej chłodnicy i wentylatorów.
    Pytanie do wróżki z praktyką. na jak długo wystarczy ciepła żeby w ten
    sposób odzyskiwać tyle energii ile daje 5kW "farelek". Albo inaczej.
    zakładając że trzeba będzie ogrzać mieszkanie 50m2 w starym bloku,
    nieocieplonym, o 10 stopni i utrzymać tą temperaturę, na jak długo
    wystarczy tego ciepła zmagazynowanego w bojlerze. Podobno super ekstra
    ocieplony ten boler.

    Wiem że to się da wyliczyć wstawiając do równiania milion zmiennych, ale
    pewien student wyliczył że "Wystarczy na 9 godzin" nie biorąc pod uwagę
    niczego innego niż różnica temperatur. Ja wybrnąłem inaczej, podając
    szacunkowy czas skutecznego działania tego systemu. Mnie wyszło że ok
    godzina.

    Jak Wy szacujecie?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-01-14 10:34:09
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-01-14 10:11, ToMasz pisze:
    Dwie uwagi:
    1. ten bojler to 24 czy 240 litrów?
    2. jak tam Twoje i znajomego świadectwa z podstawówki (chodzi o fizykę)?
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded
    &v=G8DNGh126oM
    tu masz przykład, jak to policzyć

    Jacek

    PS
    240 litrów wody o temp. 100 st.C przy schłodzeniu do 20 st. C daje 80 MJ
    ciepła

  • 3. Data: 2013-01-14 10:48:02
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w bojlerze za pomocą pieca na węgiel. W poniedziałek rano to ciepło
    > odzyska za pomocą pompy, samochodowej chłodnicy i wentylatorów.

    :D
    Nie zaryzykuje pekniecia mojej szklanej kuli, moznaby sprobowac
    wrozyc z fusow, ale wg mnie jedyne wyjscie to postawic tarota :D

    Chlodnica jak sama nazwa wskazuje sluzy do chlodzenia,
    dodajac ów wentylator bedzie to uklad chlodzacy wode w bojlerze,
    Wielkosc chlodnicy i wentylatora bedzie miala wplyw jak szybko
    ochlodzisz wode w bojlerze.

    Pomysl raczej sredni lub kiepski, ale niech probuje.

    pozdrawiam
    Adams

  • 4. Data: 2013-01-14 10:50:34
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > 240 litrów wody o temp. 100 st.C przy schłodzeniu do 20 st. C daje 80 MJ
    > ciepła

    Czyli 22,2 kWh.

    Czyli 4,44 jednostki jeśli jako jednostkę przyjąć 5 kW farelkę :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2013-01-14 10:58:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.01.2013 10:48, Adams pisze:

    > Chlodnica jak sama nazwa wskazuje sluzy do chlodzenia,
    > dodajac ów wentylator bedzie to uklad chlodzacy wode w bojlerze,

    No popatrz. A nagrzewnica ma identyczną konstrukcję ;->

  • 6. Data: 2013-01-14 11:13:57
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded
    &v=G8DNGh126oM
    > tu masz przykład, jak to policzyć

    Na pewno chodzi o ten przykład ? :D

    pozdrawiam
    Adams

  • 7. Data: 2013-01-14 11:18:21
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    wiadomości news:50f3d6d8$1@news.home.net.pl...

    > No popatrz. A nagrzewnica ma identyczną konstrukcję ;->

    Musiałby te chlodnice wlozyc do brojlera i tak odbierac cieplo ;-)

    pozdrawiam
    Adams

  • 8. Data: 2013-01-14 12:18:01
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Jan 2013 11:18:21 +0100, Adams napisał(a):

    > Musiałby te chlodnice wlozyc do brojlera i tak odbierac cieplo ;-)

    Hmmm.. A rozwiniesz te mysl? Bo mnie sie jednak wydaje, ze nie bardzo.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 9. Data: 2013-01-14 12:23:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.01.2013 11:18, Adams pisze:

    > Musiałby te chlodnice wlozyc do brojlera i tak odbierac cieplo ;-)

    Trollujesz czy na prawdę jesteś aż takim ignorantem?

    Ta sama chłodnica dla silnika jest nagrzewnicą dla przelatującego przez
    nią powietrza.

    A czy ciecz robocza została nagrzana przez silnik spalinowy czy piec
    węglowy - nie ma znaczenia.

  • 10. Data: 2013-01-14 13:01:49
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    wiadomości news:50f3eab6$1@news.home.net.pl...

    > Trollujesz czy na prawdę jesteś aż takim ignorantem?

    I troluje i jestem ignorantem ;-)

    > Ta sama chłodnica dla silnika jest nagrzewnicą dla przelatującego przez
    > nią powietrza.
    >
    > A czy ciecz robocza została nagrzana przez silnik spalinowy czy piec
    > węglowy - nie ma znaczenia.

    Zgadza sie ;-)
    Z tym ze kolega - jak dobrze zrozumialem - chce zrobic z chlodnicy farelke
    napedzaną wodą podgrzana w bojlerze, wg mnie sprawnosc tego bedzie niska,
    mimo ze na poczatku (po uruchomienu) taki uklad moze zadzialac.

    pozdrawiam
    Adams