  • 91. Data: 2013-01-17 11:04:01
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2013 10:50:46 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Dokłądnie tak
    > Ja pamietam że musiałem sie uczyc ile km długosci ma Wisła ile wysokości maja Rysy
    itp

    Umysł sie rozwija gdy chłonie wiedzę - nauka na pamiec go rozwija - trening czyni
    mistrza :)

    > Generalnie cała podstawówkę to wspominam w ten sposób ze sie na pamiec uczylismy
    dat, definicji itp. Bzdura totalna.

    Ale teraz nie dość że wiesz, że wisła jest dłuższa od odry itd i masz ogólne pojęcie
    o swiecie to twój umysł jest przygotowany na kierunkowe szkolenie. Ty szybko
    przyswoisz nową wiedze a twoja córka nie przyswoi (w twoim wieku) w ogóle - kwestia
    treningu umysłu.

    > Teraz jak widze program nauczania córki to jest w tym względzie duzo lepiej.

    Nie - twoja córka będzie zdecydowanie gorzej wykształcona i mniej rozwojowa niz ty.
    Zobaczysz :)

    b.

  • 92. Data: 2013-01-17 11:12:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > A mnie na studiach sie przydał - a po studiach juz nie. No to uczyć czy
    > nie?

    Uczyć, bo to umożliwia _zrozumienie_ wielu praw fizycznych. Bez tego dzieci
    uczą się bezmyślnie wzorów na pamięć. Zrozumienie prędkości jako pochodnej
    drogi i przyspieszenia jako drugiej pochodnej znacznie ułatwia rozumienie
    innych praw. Jeśli chodzi o całkę to IMO nie trzeba by dzieci rozwiązywały
    równania całkowe, ale samo pojęcie całki jako odwrotności pochodnej i jako
    pola pow. pod wykresem pomaga zrozumieć kolejne wzory i prawa.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 93. Data: 2013-01-17 11:17:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > A skąd ściągnę program sprzed 30 lat?

    Pewnie jak poszukasz to znajdziesz, ale możesz sobie ułatwić sprawę i zajżeć
    do linka który podałem tam były podane _zmiany_. Wystarczy znaleźć podobny
    odnośnie poprzedniej zmiany kilka lat wcześniej i już będziesz miał jakiś
    pogląd na sytuację.

    > Skoro wszyscy nauczyciele sobie nie radzą - to nie wina nauczycieli.

    Jacy "wszyscy"? Cóż to za poziom dyskusji? Niektórzy nauczyciele sobie nie
    radzą. Nihil novi. Za moich czasów też niektórzy sobie nie radzili - ale
    wtedy rodzice szli do dyrekcji i żądali zmiany nauczyciela.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 94. Data: 2013-01-17 11:32:10
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"
    Pewnie by się dało, wielokrotnie, podczas braku prądu, zasilałem tylko
    pompkę CO ładującą wodę z bufora do kaloryferów (mam rozdzielacze, PEX -
    grawitacyjnie nie da rady). Układ: kocioł - bufor bez problemu pracuje
    grawitacyjnie, kocioł bez prądu też pracuje (ale jak zwykły "górniak").
    Rury z kotła do bufora mam o średnicy 5/4".
    Co do mieszania strumieni - tego nie wiem.

    No ale przecież masz "Lodomat" utrzymujący temperaturę powrotu do kotła 65
    st. W jego skład wchodzi zawór mieszający. Masz jakieś obejście tego zaworu
    między kotłem a buforem czy woda płynie przez Lodomat nawet jak nie ma
    prądu?

  • 95. Data: 2013-01-17 11:39:57
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Czesc ;-)

    >jeśli wtedy było źle to teraz jest tragicznie bo ministerstwo demontażu
    >edukacji narodowej
    >z każdym kolejnym programem nauczania ogranicza wymagania

    Ale to jest subiektywne odczucie czy ogranicza wymagania czy nie.
    Chyba sie zgodzisz ze uczenie tego samego co 30 lat temu
    jest bez sensu.

    >jedno z drugim nie ma nic wspólnego - dałoby sie napisac proste i czytelne
    >prawo -

    Aha pewnie.
    Znaczy sie ze ekonomista/prawnik ktory posiadl wiedze w czasach i na
    uczelniach PRLu
    wymysli dobre prawo w czasach gospodarki "wolnorynkowej" ?

    W zyciu nic madrego nie napisze, a juz niech nie probuje wymyslac koła od
    nowa.

    >ale nie po uklad siedzi przy złobie zeby tak było.
    >Ma być skomplikowane aby urzednik miał prace,
    >aby normalny przedsiebiorca mial klopoty z podukcją dóbr (bo korzysta na
    >tym wtedy ten zwiazany układem)

    No nie do konca, nie do konca tak jest.
    Taki uklad to patologia, a spoleczenstwo na to pozwala,
    malo tego, jak wejdziesz w taki uklad to zaczniesz krakac jak i on :-)

    Adams.

  • 96. Data: 2013-01-17 11:58:31
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 16 stycznia 2013 21:43:37 UTC+1 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Z tego sposobu ogrzewania jestem mega zadowolony. Co sezon kupuję 20m3
    > drewna (najtańsze jakie się trafi - staram się nie przekraczać ceny
    > 100PLN/mp, kilka razy kupiłem osikę po 45PLN/m3 - poszło jej trochę więcej

    Czyli wydajesz 2k pln / sezon - a jaki dom ogrzewasz ?

    Bo ja mam chate 350m2, ogrzewam 150m2 podlog (w pozostalej czesci sa temperatury
    17-18stC - wiecej tam poki co nie potrzebuje) i kosztuje mnie to 2,2k pln - a leze
    bykiem i kompletnie nic nie robie przy tym (pompa ciepla). Tylko sobie na strone
    wchodze co jakis czas i wykresiki + zuzycie sprawdzam :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 97. Data: 2013-01-17 12:13:03
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 17 stycznia 2013 11:39:57 UTC+1 użytkownik Adams napisał:
    > Ale to jest subiektywne odczucie czy ogranicza wymagania czy nie.

    Brak całek w mat-fiz to subiektywne odczucie? Wypadnięcie kolejnych książek z kanonu
    lektur też?
    Wprowadzenie na politechnice kursów przed studiami żeby podciągnąc
    absolwentów-matołów też?
    Opinie nauczycieli od podstawówek do szkół wyższych ze przychodzą coraz głupsi
    absolwenci też?

    > Chyba sie zgodzisz ze uczenie tego samego co 30 lat temu
    > jest bez sensu.

    Czy na poziomie wiedzy szkoły podstawowej zaszły jakies zasadnicze zmiany w wiedzy?
    Na poziomie szkoły średniej raczej tez nie. Są pewne nowe sprawy jak informatyka ale
    reszta jest aktualna. Nie mówie tu oczywiscie o przedmiotach scisle ideologicznych
    jak ekonomia polityczna.

    > Aha pewnie.
    > Znaczy sie ze ekonomista/prawnik ktory posiadl wiedze w czasach i na
    > uczelniach PRLu
    > wymysli dobre prawo w czasach gospodarki "wolnorynkowej" ?

    Wolnorynkowej, buahahaha -mamy najwiecej zawodów koncesjonowanych w europie itd,
    ostatnio wolnorynkowe przejęcie uwazamrze wskazuje jakiż to wolny rynek mamy. Ale to
    inny temat.
    Prawnik jest od tego aby w ramy prawne ujął czyjes koncepcje. I zrobi to - tyle ze
    jak one są niespójne to wiele nie poradzi.

    nic innego nie napisałem

    b.

  • 98. Data: 2013-01-17 12:16:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 17-01-2013 o 11:32:10 rumcajs <o...@r...com> napisał(a):

> [...]
    > 65 st. W jego skład wchodzi zawór mieszający. Masz jakieś obejście tego
    > zaworu między kotłem a buforem czy woda płynie przez Lodomat nawet jak

    płynie bez prądu - ale czy miesza, nie wiem. Tam jest mieszacz z grzybkiem
    termostatycznym, pompa jest na wyjściu z kotła, "przepycha" wodę przez ten
    "popuszczający" grzybek. Grawitacyjnie może być za mały strumień aby
    domieszanie było właściwe. Pewnie dało by się zrobić taki laddomat na
    samych zaworach kulowych i trójnikach, na każdej odnodze termometr.

    TG

  • 99. Data: 2013-01-17 12:22:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Energia_(fizyka)

    > Uczymy sie dalej ?
    > Rachunek wysle pocztą.

    Nie "uczymy", ale pisz dalej bo bardzo poprawia mi to humor.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 100. Data: 2013-01-17 12:25:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 17-01-2013 o 11:58:31 Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > mnie to 2,2k pln - a leze bykiem i kompletnie nic nie robie przy tym
    > (pompa ciepla). Tylko sobie na strone wchodze co jakis czas i wykresiki

    Daj znać po sezonie w którym utrzymasz w CAŁYM domu od 6-23 23st - wtedy
    porównamy koszty. Jeden stopień różnicy to spory wydatek, dwa stopnie w
    mroźną zimę to pewnie ze 20-30% więcej.
    Dom ma 180m2 (250m2 podłóg). W tej cenie jest też CWU. Nie twierdzę, że
    mam "lekko" - ale tanio.
    Na razie mi to odpowiada.

    TG