  • 1. Data: 2016-06-07 13:42:36
    Temat: Odświeżenie starego stołu
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jest sobie stary stół (a w zasadzie składana ława) z grubym,
    "prawdziwym" fornirem.
    Na razie widziałem go "przelotnie", nie zwracając nań uwagi, temat
    wyszedł później. W każdym razie chyba dębowy fornir, nie wyglądał na
    lakierowany.

    Pytanie:
    Jak i czym to po szlifie zabezpieczyć?
    Nie chciałbym kłaść jakiejś "łodziówki", chciałbym zachować i w widoku,
    i pod palcami możliwie naturalne drewno.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2016-06-07 14:13:37
    Temat: Re: Odświeżenie starego stołu
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 13:42:36 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > Nie chciałbym kłaść jakiejś "łodziówki", chciałbym zachować i w widoku,
    > i pod palcami możliwie naturalne drewno.
    https://www.google.pl/search?q=bejca+naturalna&sourc
    e=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwipmvzd8ZXNAhWjA5oKHR
    caADwQ_AUIBygB&biw=1280&bih=899#tbm=isch&q=bejca+rus
    tykalna

  • 3. Data: 2016-06-07 14:39:26
    Od: s...@g...com

> [...]
    > Nie chciałbym kłaść jakiejś "łodziówki", chciałbym zachować i w widoku,
    > i pod palcami możliwie naturalne drewno.

    Olej.
    W sensie połóż na to olej.

  • 4. Data: 2016-06-07 14:53:48
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.06.2016 13:42, Adam wrote:
    > Pytanie:
    > Jak i czym to po szlifie zabezpieczyć?
    > Nie chciałbym kłaść jakiejś "łodziówki", chciałbym zachować i w widoku,
    > i pod palcami możliwie naturalne drewno.

    Na swoje blaty kuchenne fornirowane dałem olej z ikei:
    http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/50070378/

    Sprawdza się.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 5. Data: 2016-06-11 02:38:17
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-06-07 14:53, quent wrote:
    [...]
    > Na swoje blaty kuchenne fornirowane dałem olej z ikei:
    > http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/50070378/
    >
    > Sprawdza się.
    A jak się sprawdza pod względem mocowania maszynki do mięsa czy
    nap..ania młotkiem do mięsa (oczywiście nie bezpośrednio tylko przez
    deskę)? Czy często trzeba powtarzać olejowanie? Chciałbym odnowić matce
    stolik w kuchni, a w sam raz zostało mi trochę oleju, którego używam do
    mniej narażonych na urazy mechaniczne mebli (blat w łazience, zabytkowy
    stolik do salonu). A jeśli nie oleju, to czego należałoby użyć, aby
    powłoka była w miarę odporna mechanicznie? Jakiegoś lakieru do parkietów?

  • 6. Data: 2016-06-11 11:37:13
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 11 czerwca 2016 02:38:20 UTC+2 użytkownik JDX napisał:

> [...]
    > stolik do salonu). A jeśli nie oleju, to czego należałoby użyć, aby
    > powłoka była w miarę odporna mechanicznie? Jakiegoś lakieru do parkietów?

    O lakierach zapomnij - popeka i latwo tego nie naprawisz :)
    Ja w kuchni blaty smaruje twardym olejowoskiem Osmo. Daje to minimalnie
    wieksza odpornosc niz zwykly olej ale cudow sie nie spodziewaj - to nie
    lakier :-) Do tluczenia miesa uzywam dodatkowej dechy z drewna.
    Olejuje raz na rok, choc od ostatniego chyba minelo 1,5 roku i jakos
    sladow zuzycia nie widac specjalnie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2016-06-13 09:01:55
    Od: s...@g...com

> [...]
    > stolik do salonu). A jeśli nie oleju, to czego należałoby użyć, aby
    > powłoka była w miarę odporna mechanicznie? Jakiegoś lakieru do parkietów?

    Pomieszanie z poplątaniem.

    1. Żadna powłoka nie poprawia trwałości powierzchni. Żadna. Jak chcesz aby ci drewno
    było "twardsze" to trzeba obić je blachą. Żaden lakier ani olej, farba czy cokolwiek
    nie poprawi wytrzymałości deski na uderzenia, sciskanie, rysowanie. No, deczko pomoże
    na ścieranie i tyle.

    2. Olej nakłada się jak potrzeba. Jak sie wytrze, porysuje to się nakłada i czeka do
    wyschnięcia. Czasem starczy na rok, czasem na 3 lata a czasem na 4 miesiące bo się
    mocno w danym miejscu rysuje.

    3. Olej można nałożyć miejscowo. Czyli tylko tam gdzie się deska wytarła.
    Przy nakładaniu bardzo miło pachnie. Czyli nie ma problemu z smrodem i wietrzeniem.

    4. Ma te wade że deska zaolejowana nie nadaje sie zbytnio do późniejszego
    zalakierowania.

    5. Jak chcesz lekki połysk to możęsz taki olej zawoskować. To nie da efektu
    "szkiełka" ale połysk będzie.

    6. Lakiery jachtowe, diamentowe, twarde i inne są dosyć trwałe ale tylko jesli chodzi
    o scieranie. Od innych urazów drewna zbytnio nie chronią.

  • 8. Data: 2016-06-15 23:19:33
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 11.06.2016 o 11:37, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > wieksza odpornosc niz zwykly olej ale cudow sie nie spodziewaj - to nie
    > lakier :-) Do tluczenia miesa uzywam dodatkowej dechy z drewna.
    (...)
    Którą kładę na kolana, a nie stole. Po co mam kaleczyć stół przy
    tłuczeniu oraz sąsiadom hałasować.
    Muszą wiedzieć kiedy robię schabowy. :-)

    Krycha.

  • 9. Data: 2016-06-15 23:33:59
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 15 czerwca 2016 23:19:35 UTC+2 użytkownik Krycha napisał:

    > Którą kładę na kolana, a nie stole. Po co mam kaleczyć stół przy
    > tłuczeniu

    Duza decha nie kaleczy blatu :) Blaty mam z jesiona, trudno je zarysowac :)

    > oraz sąsiadom hałasować.
    > Muszą wiedzieć kiedy robię schabowy. :-)

    Najblizszego sasiada mam z 50m dalej - nie dotyczy :P
    pozdr.

    --
    Adam Sz.