    Date: Fri, 25 May 2012 22:45:54 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...

    Użytkownik Lagod napisał:

    > No jak. Wypust pod kinkiet 40W: 40/230=0,17A
    > Obciążalność przewodu 3x1,5 wg tabelki
    > http://obrazki.elektroda.net/51_1256137813.jpg to ~17A
    > 17/0,17=...

    > Ten argument mnie przekonuje. A dlaczego nie można stosować linek?

    Bo są upierdliwe w montażu. Bo znając kulturę techniczną polskiego
    elektroinstalatora tulejki na końcach linek byłyby czymś na kształt Yeti
    - niektórzy by o nich mówili ale nikt by nie widział.
    A wiesz jak zwiększa ryzyko przegrzania złącza zaciśnięcie
    nietulejowanej linki pod śrubą w porównaniu z linką tulejowaną bądź drutem?

    I nadal - przewód do wbudowania w ścianę swoją wytrzymałość mieć musi.
    Ujmiesz miedzi - musisz wzmocnić izolację na rozrywanie.
    Dalej - dodatkowa robota logistyczna, dodatkowe (mniejsze) przekroje to
    dodatkowy asortyment kabli do kupienia i - zapewne o tym nie pomyślałeś
    - dodatkowy asortyment złączek bo nie da się w jednym typie złączki
    pewnie połączyć przewodu 4 mm^2 i 0.25 mm^2.
    Skoro nikomu nie chce się mieszać w instalacji przewodów 1 mm^2 i 1.5
    mm^2 to widać nie warto.

    Dodatkowo, biorąc pod uwagę że pojedyncze pomieszczenie robi zwykle
    pracownik o najniższych (żeby nie rzec - ujemnych) kwalifikacjach to
    lepiej nie dawać takiemu różnych rodzajów przewodu - bo lampkę nad
    lustrem w łazience podłączy ci 1.5 MM^2 a pralkę 1 mm^2...

    --
    Darek