    From: "Ojcow" <w...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...
    Date: Sat, 26 May 2012 18:57:49 +0200

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
    news:4fbf2ba9$1@news.home.net.pl...
    > Uwaga: wypowiedź głęboko bulwersująca starych wyjadaczy i innych
    > doświadczonych fahovcuf.
    >
    > Oczywiście do oświetlenia używa się przewodów 3x1,5 bo tak.
    > Wszyscy tak robią bo tak się robi bo takie są 'standardy'.
    > Ktoś zamierza oficjalnie zakwestionować ten nawyk i zmienić jakąś
    > odpowiednią normę?
    > Przecież przeciętna *moc zainstalowana* oświetlenia w przeciętnym domu nie
    > przekracza 500W, a kablem 3x1,5 można puścić nawet 16A
    > http://obrazki.elektroda.net/51_1256137813.jpg
    > Z czego wynika to ładowanie ton miedzi i ciągnięcie 100 krotnie
> [...]

    Polskie normy są w dużej mierze nienajlepszymi tłumaczeniami norm
    zachodnich. Z tą względem nich różnicą, że są mocno wyśrubowane w górę. Czy
    to źle ? I tak i nie. Tak, bo wzrasta cena. Nie, bo w Polsce nadal panuje
    chore przekonanie, iż instalacja elektryczna to rzecz prosta a "Polak
    potrafi". Niech normy przynajmniej częściowo trzymają poziom bo to może
    uratować komuś życie i/lub mienie.
    Co do przewodu 3x1.5 na światło - oszczędność na zejście na 3x1 prawie żadna
    a ma się spory margines bezpieczeństwa. Moje zdanie jest takie, że to
    optymalny rodzaj przewodu.
    Jako ciekawostkę podam, że w Norwegii w większości przypadków do oświetlenia
    wykorzystuje się 3x2.5 :)
    Przy okazji przewód 3x1.5 tak jak każdy inny rodzaj przewodu ma amperaż
    uzależniony od rodzaju montażu i warunków pracy.