    From: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...
    Date: Sat, 26 May 2012 20:40:36 +0200

    Użytkownik wrote:

    > To ty twierdzisz że zastosowanie cieńszych przewodów może skutkować
    > "miewydoleniem" układu zabezpieczeń, więc pytam się ciebie z jakiej
    > okazji coś takiego miało by się stać?
    > Ty się mnie nie pytaj, bo ja nie widzę żadnego powodu do tego, więc
    > jeśli ty jakiś widzisz to mi go pokaż.

    cieńszy przewodnik to większy opór, a to znaczy większe wydzielanie
    ciepła przy tym samym prądzie
    a z drugiej strony większe spadki napięcia co jest bezpośrednio
    powiązane ze zdolnością przewodzenia pradów zwarciowych, jeżeli
    przewód nie jest w stanie wytrzymać pradu zwarciowego dla danego
    bezpiecznika to się spali lub co najmniej uszkodzi i przy kolejnym
    zadziałaniu bezpiecznika może nie wytrzymać ( wyjdzie to w badaniu
    oporności izolacji)

    > Zdaje się mowa byłą o oświetleniu, a tam raczej żarówki podłączasz a
    > nie mikrofalówki, prawda? Tam naprawdę spokojnie można pociągnąć
    > przewody 10 razy mniejsze.

    tak rzeczywiście przeszło mi się na gniazdka a była mowa o oświetleniu
    ale żeby od razu 10x mniejszy przekrój ?czyli 0,15mm2 to przesada -
    nawet skrętka koputerowa jest grubsza
    nie pamiętam genezy stosowania przewodu 1,5mm2 w oświetleniu i nie
    chce mi się szukać

    > Co do gniazdek to większe moce są potrzebne raczej tylko tylko w
    > kuchni czy kotłowni, w pozostałych pokojowych pomieszczeniach
    > naprawdę nie widzę sensu podłączania urządzeń o większej mocy niż
    > 3,6kW, więc jeśli ktoś szuka oszczędności to naprawdę można znaleźć.

    na jednej nitce może wisieć 10 gniazdek - to kilka pokoi - myślę że
    przewód może być obciążony maksymalnie

    jeffrey