  • Data: 2020-09-06 22:54:13
    Temat: Re: PLC a elektrozawory
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tak, wiem. Szybkość nie ma znaczenia, 15 sek. przy przełączeniu nie
    > powoduje żadnego problemu. Pompy mają faktycznie zmienną fazę, ale to
    > akurat chyba kwestia użycia po prostu dwóch osobnych przekaźników do
    > jednego i tego samego zaworu.
    albo mostka typu H, w zależności czego wymaga silnik sterujący zaworem

    są jeszcze same sterowania, siłowniki do zaworów. ja się bałem że jak
    kupię taki zawór jak podlikowałeś, a coś nie zadziała, albo zacznie
    przeciekać, to dupa blada. wybrałem siłownik zakładany na zwykły zawór.
    w zasadzie prawie to samo, roboty więcej, (albo mniej jeśłi zakładasz na
    istniejące zawory) ale w razie awarii - 2 śrubki i mogę zawór obsługiwać
    ręcznie. no i... ale to przeczucie, ze zawór kupiony w sklepie
    budowlanym dłużej pożyje w sensie kapanie, przepuszczanie..... Teraz
    wiesz o drugiej opcji, sam wybierzesz co lepsze.
    W nawiązaniu do innych postów - ja bym to zrobił na arduino. Żelaznych
    argumentów nie wskażę, ale za przemawia:
    prostota. po co komplikować układ, jeśli nie potrzebujesz połączenia z
    internetem, serwerów itp. na arduino napiszesz prosty program - będzie
    działać.
    Stabilność. w arduino nie ma się co spieprzyć. nic nie "poleci" po kablu
    usb, nie padnie karta pamięci czy pendrive. możesz nawet kupić arduino w
    wersji "industrial" które ma badania atesty do profesjonalnego
    zastosowania.
    dostosowalność. taki wyraz sobie wymyśliłem, bo nie znam lepszego.
    przekaźnik programowalny, możesz sobie zaprogramować i koniec. na
    arduino zrobisz to podobnie, ba, nawet więcej musisz nakilkać się na
    klawiaturze. ale jak coś nie zadziała z przekaźnikiem - to dupa i radź
    sobie sam, marnuj czas albo wzywaj serwis. Na arduino możesz tak zrobić
    układ, że klapniesz przekaźnikiem i dostaniesz odpowiedź czy wymagane
    styki się zwarły czy nie. oczywiście jak chcesz. jak masz przekaźnik
    "pod nosem" to raczej nie ma to sensu. W każdym razie możesz sobie
    zrobić sprzężenie zwrotne, szybsze niż termometr. może będziesz chciał
    wiedzieć czy i ile cieczy przepływa? Do arduino/rasbery potrzebujesz
    stary licznik wody i płytkę za 1usd. Tak więc arduino jest w moim
    mniemaniu takim złotym środkiem, dodatkowo w bardzo niskiej cenie. tak
    niskiej że można spróbować to ogarnąć, a jak się nie uda to porzucić i
    korzystać z innych rozwiązań.

    ToMasz