    Date: Tue, 15 Sep 2020 22:31:43 +0200
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PLC a elektrozawory
    <5f611ab8$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>

    > Przestań się onanizować teoriami, które są oczywistościami dla każdego
    > inżyniera elektryka. Przed chwilą zrobiłem test robiąc zwarcie na tym
    > przewodzie 1.5mm2 podłączony do 10mm2 który jest zabezpieczony 25A.
    > Wyleciało natychmiast zabezpieczenie, przewód nawet nie zrobił się
    > ciepły. Cały twój wywód o kant dupy potłuc, mimo że jest teoretycznie
    > poprawny.

    Marku, nie bądź zły, ale jesteś teoretykiem. Żaden szanujący się
    elektryk (automatyk/elektronik/jakkolwiek) nie zrobi układu w sposób
    jaki opisujesz. Jeżeli jest potrzeba zastosowania 10mm^2, to na pewno
    nie będą w obwodach zabezpieczenia 25A (obojętne jakiej charakterystyki).

    Problem o który tak na prawdę pytasz w automatyce w jakiej ja się
    poruszam zdarza się niezwykle rzadko, żeby nie powiedzieć wcale. Jak są
    potrzeby rozdzielenia napięć (czy też sygnałów), to po prostu montuje
    się dodatkowe złączki, łączy je grzebieniem i po problemie. Jeżeli są
    potrzebne takie różnice w średnicach, to zapewne są to obwody które ktoś
    kiedyś może zechcieć rozłączyć i zwyczajnie wygodnie jest mieć je na
    osobnych złączkach. Niejako przy okazji rozwiązując Twój dylemat.

    Zupełnie inaczej wygląda sprawa, gdy rozdzielkę robi się amatorsko. W
    takim przypadku radosna twórczość nie zna granic, często liczy się każdy
    element, bo to koszty przecież, no są dylematy o jakich piszesz. W
    przemyśle na prawdę nie ma znaczenia, czy użyję kilka złączek po 1pln
    sztuka więcej, czy mniej. Mało tego, w szufladzie są do wyboru elementy
    towarzyszące, nawet takie, które łączą dwie nie sąsiadujące bezpośrednio
    złączki. Tak jak gdyby przeskakujesz jedną i łączysz następne.

    W którymś poście pytałeś, czy można drutem wejść w aparatówkę. Nie znam
    szaf, w których przewody są łączone bezpośrednio z aparatówką. Zawsze
    przewody są rozszyte na złączach, a z nich dopiero łączone są aparaty
    wszelkiej maści. Skoro o to pytasz, patrz pierwsze zdanie jakie napisałem.

    Pytaj śmiało, ale nie wkurzaj się jak nie dostajesz satysfakcjonującej
    podpowiedzi. Czasami po prostu takiej nie ma.

    Miłego.
    Irek.N.