    Subject: Re: Panele od Columbusa - ocena oferty
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 10 Sep 2021 15:07:28 +0200

    > W kwesti kosztów:
    >
    > Poniżej moje koszty przy instalacji 15kW na prostym dachu:
    >
    > https://zapodaj.net/4bb2b87c84519.jpg.html
    >
    > z tej proformy oddałem wyłacznik p.poz bo nie był potrzebny.
    > czyli mamy 30k
    > dodatkowo:
    > 1. uziom - 500
    > 2. rozdzielnie AC/DC - 1200
    > 3. projekt z uzgodnieniamy p.poż - 970
    > 4. kabel ziemny yaky 5x25 - 870
    > 5. przewód uziemiający, bednarka i inne "duperele" za około 2k pln
    > suma: prawie 36k - 2400PLN/kW
    >
    > Robocizna oczywiście moja.
> [...]

    Ale co mnie interesuje ile Ty wydałeś montując samodzielnie? Zapewne
    gdybym sam się za to zabrał to kupiłbym sprzęt jeszcze taniej, bo
    prowadząc DG mam dobre rabaty w hurtowniach.

    Nie interesuje mnie też ile zarabia firma montująca. Czy przy montażu
    instalacji 10kWp zarabiają 50 tys., 20 tys.,  1 tys. czy też dokładają
    do interesu. Nie ma to dla mnie kompletnie znaczenia.

    Dla mnie liczy się tylko opłacalność inwestycji tzn. kiedy nastąpi zwrot
    kosztów i kiedy taka instalacja zacznie przynosić zyski i tylko to jest
    dla mnie wykładnikiem opłacalności.

    Piszesz, że dla 3 ludzi to 2 dni roboty. Nie bierzesz jednak pod uwagę,
    że trzeba także poświęcić czas na zdobycie wiedzy co do jakości i
    opłacalności konkretnych modeli, jakie przewody, złączki, aparaty
    zastosować, a jakich unikać. Nie bierzesz też pod uwagę, że złączki
    trzeba mieć czym zacisnąć i potrzebna jest do tego odpowiednia i dobra
    zaciskarka. Po stronie DC żartów nie ma i płynął tam spore prądy, a od
    jakości złączek i ich zaprasowania zależy bezpieczeństwo p.poż. Może
    potrzebne będzie rusztowanie, albo drabiny kalenicowe. To wszystko
    trzeba mieć lub wypożyczyć. Czyli albo wydać dodatkową kasę lub też
    wydać dodatkową kasę i poświęcić trochę czasu, aby to zorganizować.

    Mam od groma przeróżnych narzędzi, ale zakup każdego z nich był
    przemyślany i dokonywany na zasadzie, że to narzędzie musi zarobić na
    siebie i przynieść mi zyski. Nie kupuję narzędzi, aby sobie leżały,
    zwłaszcza, że kupuję głównie markowe.

    Skoro nie chcę się zajmować montażem PV zawodowo to inwestowanie w
    narzędzia jest dla mnie bezsensem. Nie mam na to wszystko ani czasu, ani
    ochoty. Wolę dać zarobić innym - tym, którzy zajmują się takim montażem
    profesjonalnie.