  • 1. Data: 2021-12-19 18:22:28
    Temat: Piec gazwoy w instalacji otwartej - dlaczego to problem
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Dzisiaj (po raz kolejny) wyjasniono mi, że piece gazowe muszą działać w
    instalacji ciśnieniowej/zamkniętej. Na moje pytanie "dlaczego?", znów
    nie dostałem odpowiedzi od specjalisty ;). To będzie chyba czwarty
    specjalista od c.o. który zaleca, ale nie wie dlaczego.

    Z ciekawosci, upuściłem, w swoim piecu, ciśnienie (krótki zamknięty
    obiego do wymiennika) i działa, o ile jest choć lekko większe niż
    atmosferyczne. Pogorszenia działania nie widać. Piec chyba tylko
    oczekuje *jakiegoś* ciśnienia. U mnie to Semia.

    Jaka jest więc przyczyna, dla której piece gazowe *muszą* pracować w
    instalacji zamkniętej? Tlen się dostaje i to jest problem? Jakieś
    względy bezpieczeństwa?

    To takie pytanie bardziej akademickie, bo nie potrafię znaleść
    sensownego argumentu technicznego, poza "bo tak" montera.

    Jeśli moje instalacja otwarta generuje dostateczne ciśnienie
    hydrostatyczne, to co broni użytkować tak piec gazowy?

    Pytanie wyniknęło z: ktoś w okolicy wymienia piec na pellet z otwartą
    instalacją, na gazowy. I standardowo od montera: "Paanie, trzeba
    wszystki przerobic na ciśnieniowe bo tak nie może być". Trzeba? A jak
    trzeba, to dlaczego?

  • 2. Data: 2021-12-19 18:34:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

> [...]
    > instalacją, na gazowy. I standardowo od montera: "Paanie, trzeba
    > wszystki przerobic na ciśnieniowe bo tak nie może być". Trzeba? A jak

    Dlatego, że nie da się kupić pieca przystosowanego do otwartej instalacji.
    Kilka lat temu wymieniałem -- w miejsce starego, dwudziestoletniego, dałem
    nowy. Udało mi się znaleźć kompatybilny, wymiary te same, rurki w tym samym
    układzie. Wystarczyło zdjąć ze ściany jeden i powiesić drugi. Ale ten stary
    działał w otwartej instalacji, nowy musi mieć ciśnienie powyżej jednego
    bara. Zamknąłem, dodałem naczynie przeponowe. Alternatywą było odłączenie
    czujnika ciśnienia w piecu, z czym by było więcej roboty.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2021-12-19 18:42:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/12/2021 18:34, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Dlatego, że nie da się kupić pieca przystosowanego do otwartej instalacji.

    Co to znaczy "przystosowanego"? Jaka jego cecha uniemożliwia pracę w
    instalacji otwartej, z odpowiednim ciśnieniem?

    > działał w otwartej instalacji, nowy musi mieć ciśnienie powyżej jednego
    > bara.

    Mój działa, jeśli ciśnienie jest odrobinę wyższe niż atmosferyczne, ale
    może mam magiczny. 1 bar to chyba coś koło 10m słupa wody, czyli wiele
    domków ze strychem się łapie. W przypadku opisywanym, spokojnie jest 10m
    (instalacja w piwnicy), a mimo to instalator wymusza zamknięcie.

  • 4. Data: 2021-12-19 18:47:22
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 19 grudnia 2021 o 18:42:12 UTC+1 heby napisał(a):

> [...]
    > domków ze strychem się łapie. W przypadku opisywanym, spokojnie jest 10m
    > (instalacja w piwnicy), a mimo to instalator wymusza zamknięcie.

    Wg pierwszej z brzegu stronki https://instalreporter.pl/kotlownie/kotly-kondensacy
    jne-10-pytan-od-instalatorow/

    "Wracając do pytania, do otwartej instalacji grzewczej nie można podłączyć dowolnego
    kotła kondensacyjnego. Niezbędne jest wcześniejsze sprawdzenie czy ma on dopuszczenie
    do pracy w tego typu instalacji. Większość kotłów kondensacyjnych dostępnych na rynku
    została zaprojektowana do wykorzystana we współczesnych, zamkniętych instalacjach
    grzewczych. Kocioł taki jest wyposażony w termostat bezpieczeństwa, który reaguje
    dopiero przy temperaturze wody około 110oC, co jest wartością bezpieczną jedynie w
    instalacji zamkniętej.
    Do zastosowania w instalacji otwartej niezbędny jest kocioł posiadający dopuszczenie
    do stosowania w tego typu instalacjach. Kocioł taki ma wbudowany termostat
    bezpieczeństwa, który wyłączy palnik już przy temperaturze około 90oC.
    Zdarzają się przypadki stosowania w układzie otwartym kotłów nie posiadających
    stosownego dopuszczenia i wyposażania. Na dodatek czasami blokowane jest działanie
    układu zabezpieczającego, np. czujnika ciśnienia chroniącego kocioł przed pracą przy
    zbyt niskim poziomie wody.
    Nigdy nie powinno się dokonywać tego typu ingerencji w układ zabezpieczający. W
    przeciwnym razie, w przyszłości może dojść do niebezpiecznych zdarzeń. Nie wolno
    również stosować w instalacji otwartej kotłów, które nie są do tego przeznaczone. "

    w sumie ma to sens...

  • 5. Data: 2021-12-19 19:04:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/12/2021 18:47, WS wrote:
    > jest wyposażony w termostat bezpieczeństwa, który reaguje dopiero przy temperaturze
    wody około 110oC

    1bar z instalcji otwartej nie będzie wystarczajacy?

    > , co jest wartością bezpieczną jedynie w instalacji zamkniętej.

    Woda się wygotuje, piec się uszkodzi i tyle. Ja by się miało stać coś
    więcej, to powinien odpowiadać producent. Piec ma być bezpieczny *nawet*
    jeśli czujniki ulegną uszkodzeniu.

    > w sumie ma to sens...

    Ma sens, jeśli instalacja nie potrafi wytworzyć ciśnienia, choć ja bym
    się zapytał dlaczego produenci jadą po bandzie i grzeją wodę tak wysoko.
    Wydaje mi się to być źródłem niebezpieczeństwa.

  • 6. Data: 2021-12-19 19:06:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 19 grudnia 2021 o 18:47:24 UTC+1 WS napisał(a):

> [...]
    również stosować w instalacji otwartej kotłów, które nie są do tego przeznaczone. "

    Co ma niby sens? Może to że " w przyszłości może dojść ......." . Jak coś ma źle
    działać to będzie źle działało od samego początku. Wyjmij uszczelkę z szybkowaru, nie
    będzie działał od razu jako szybkowar a nie za rok.

  • 7. Data: 2021-12-19 19:06:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > Co to znaczy "przystosowanego"? Jaka jego cecha uniemożliwia pracę w
    > instalacji otwartej, z odpowiednim ciśnieniem?

    Takiego bez czujnika ciśnienia wyłączającego piec.

    > Mój działa, jeśli ciśnienie jest odrobinę wyższe niż atmosferyczne, ale
    > może mam magiczny. 1 bar to chyba coś koło 10m słupa wody, czyli wiele
    > domków ze strychem się łapie.

    Poprzedni działał zawsze, teoretycznie nawet bez wody (co by oczywiście
    fajne nie było). Ale w przypadku zamontowania w piwnicy, takiego ryzyka
    raczej nie ma. Co innego, gdy piec montowany jest na strychu, w najwyższym
    punkcie instalacji. Wtedy czujnik ma sens, bo nawet niewielki wyciek wody
    powoduje osuszenie kotła.

    Co ciekawe, mój porzedni piec, ten bez czujnika, też miał w instrukcji
    opisany taki sposób montażu. Dawno to było, wtedy wszyscy hydraulicy
    w głowę się pukali -- kocioł CO na strychu, ale żeś pan wymyślił!

    > W przypadku opisywanym, spokojnie jest 10m (instalacja w piwnicy),
    > a mimo to instalator wymusza zamknięcie.

    Właściwe słowo: wymusza. Większość instalatorów to nieuki i aroganci.
    Ten dyżurny usenetowy wcale nie jest karykaturą, realni nie są ani
    trochę lepsi.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2021-12-19 19:12:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

    [...przednie brednie poobiednie...]

    > w sumie ma to sens...

    W którym miejscu?

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2021-12-19 19:26:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Dlatego, że nie da się kupić pieca przystosowanego do otwartej instalacji.

    No popatrz, a ja taki kocioł właśnie posiadam i użytkuję szósty sezon w
    układzie otwartym.

> [...]
    > bara. Zamknąłem, dodałem naczynie przeponowe. Alternatywą było odłączenie
    > czujnika ciśnienia w piecu, z czym by było więcej roboty.

    A mój kocioł nie posiada czujnika ciśnienia i może pracować zarówno w
    układzie zamkniętym jak i otwartym.

  • 10. Data: 2021-12-19 19:27:54
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 19 December 2021 at 19:12:53 UTC+1, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan WS napisał:
    >
    > [...przednie brednie poobiednie...]
    > W którym miejscu?
    >
    > --
    > Jarek
    to cisnienie pelni funkcję diagnostyczną w kotle gazowym, że woda jest obecna w
    instalacji czyli w nagrzewnicy

    Brak wody niekoniecznie wyłączy doplyw gazu, a wtedy gazem napełni się pomieszczenie,
    wielkośc płomienia nie będzie pod kontrolą i wielka awaria realna,
    nie wspominając o wyburzeniu domu