    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piorun przywalił w dom.
    Date: Thu, 19 Aug 2010 10:09:58 +0200

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości
    news:jffsj7-n1b.ln1@kerber0.swps.edu.pl...

    > Nadinterpretujesz moja wypowiedz. Nigdzie nie wskazywalem aby ekranem
    > wyrownywac potencjaly. Wskazalem, ze w duzym budynku te roznice
    > potencjalow wystepowac beda. I co z tego ze szafy sobie ladnie podlaczymy
    > do glownej szyny uziemiajacej, jak pomiedzy przewodami ochronnymi,
    > odleglymi np o 200m roznice potencjalow wystapic moga z przyczyn roznych.

    W dużych budynkach pomiędzy segmentami stosuje się separatory galwaniczne
    albo pociągnąć światłowód można. Tak zamo między budynkami.

    > Uszkadza sie od strony najwiekszej roznicy potencjalow, a wiec od strony
    > skretki. Albo od strony ktora jest najbardziej 'dupna'.

    Mieszasz coraz bardziej. W poprzedniej swojej wypowiedzi twierdziłeś że czas
    na zabezpieczenia przepięciowe założyć od strony sieci 230V i po problemie z
    uszkadzającymi się portami LAN. Nadal pytam co tu pomoże zabezpieczenie
    sieci skoro nie tą drogą "przyszło"

    > Co do anteny. Starzy, dobrzy krotkofalowcy wiedzieli, ze jak sie robi
    > anteny, to musza byc one zwarte dla pradu stalego. Obecnie ludzie kupuja
    > antene i potem sie podniecaja, ze maja 10cm iskry.

    To nie ma znaczenia czy antena jest kupowana czy robiona. Wszystko zależy
    jakiej konstrukcji elektrycznej jest antena. Są takie jak antena 1/4 fali
    albo 5/8 w której promiennik musi być odizolowany od przeciwwag ale jak
    sfazujesz np. 3 elementy 5/8 to już stosujesz dopasowanie indykcyjno
    pojemnościowe u podstawy i promiennik takiej anteny dzięki tej cewce zostaje
    uziemiony. Ale nadal są jeszcze takie anteny na KF wszelkiej maści dipole
    które mają ogromne rozmiary i których nie mozna zwierać ramion ze sobą.
    Starzy dobrzy krótkofalowcy takie anteny używali i używają nadal. W służbach
    profesjonalnych też do dzisiaj stosuje się takie anteny.
    Teraz mieszkam w domu i kiedy anten nie używam to w porze letniej fidery są
    rozpięte na w ogrodzie leżą swobodnie na trawie w ogródku pod anteną. A tak
    normalnie to fidery ze wszystkich anten zanim trafiają do domu to przechodzą
    przez skrzynkę na ścianie w której jest 5 transili 300V na kazdy gorący
    przewód z fidera. Oploty i transile w specjalnej metalowej obudowie są
    połączone bednarką do 3m szpilki wbitej w ziemię.

    A co do rezystora to możesz sobie takie wynalazki stosować ale na bardzo
    niskich częstotliwościach bo oprócz rezystancji ma jeszcze pasożytniczą
    reaktancję co skutecznie pogarsza warunki pracy na takich częstotliwościach
    już choćby już 145MHz w górę. Widujemy z kolegami na codzień mnóstwo anten
    profesjonalnych i czytając o rezystorkach nieźle się pośmialiśmy.

    > No popatrz, to moje wszystkie urzadzenia aktywne tego nie wiedza i pewnie
    > dlatego nigdy sie nie uszkodzily..

    Sam sobie przeczysz. Wcześniej rozpisywałeś się o antenach i wyindukowanych
    w nich napięciach a tu uważasz że zachodzą inne prawa fizyki?
    A to że nie uszkodziło to znaczy że widocznie nie przywaliło odpowiednio
    blisko.

    > No to zostalo CI tylko wyrzucenie chinskich urzadzen aktywnych a
    > zastsowanie czegos ciut drozszego i problemy sie skoncza bez koniecznosci
    > rycia scian i kladzenia STP..

    Następne głupoty. Skąd wiesz jakie mam urzadzenia aktywne i czy są chińskie?
    Okablowanie jak i cała instalacja w domu jest w ścianach w rurach. Niczego
    nie trzeba ryć bo wszystko jest do przeciągnięcia w parę minut.

    Marek