  • 31. Data: 2010-08-19 08:13:23
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości
    news:2v2qj7-ou6.ln1@kerber0.swps.edu.pl...

    > PS. Jak juz tak ochoczo bedziesz wstawial wszedzie STP to pomysl czy
    > _czasem_ nie lepiej po jednej stronie ekranu nie podlaczac :)

    I co mądralo?

    "Jednostronne uziemienie ekranów okablowania poziomego SOS na konkretnym
    piętrze budynku inteligentnego, z szyną szafy dystrybucyjnej, chociaż jest
    najlepszym sposobem ekranowania dla małych i średnich szybkości transmisji
    (pod warunkiem kontynuacji ekranu wzdłuż toru transmisyjnego), nie jest
    niestety zawsze poprawnym dla wysokich częstotliwości pracy, a w praktyce
    wręcz niekiedy szkodliwym. Zgodnie bowiem z wymaganiami kompatybilności EMC
    dla wyższych częstotliwości pracy (powyżej 1 MHz), czyli we współczesnych
    systemach transmisji, ekran linii transmisyjnej nie powinien być uziemiony
    jednostronnie, ale w dwóch niezakłóconych punktach po obydwu stronach kabla
    łączącego szafę dystrybucyjną z urządzeniem końcowym. Oznacza to również, że
    ekran długiego kabla transmisyjnego należy uziemiać (także w urządzeniach
    końcowych) do podobnej szyny jak w szafie dystrybucyjnej i taką sytuacją
    dopuszczają również zalecenia."

    "Dodatkowe trudności powstają, gdy brak ciągłości ekranu wzdłuż kabla lub w
    przyłączach (z niepełnym ekranem - ekranowanie jednostronne - czyli jedynie
    z jednej strony kabla). Może wtedy powstać bardzo groźna sytuacja
    całkowitego braku uziemienia otuliny ekranowej, co z reguły objawia się
    niedopuszczalnie wysokim generowaniem zakłóceń w trakcie działania systemu,
    całkowicie uniemożliwiającym transmisję sygnałów przez sieć SOS o wysokiej
    przepływności. Podobna sytuacja powstaje w razie nieciągłości ekranu na
    skutek uszkodzenia płaszcza, zmian temperatury, korozji czy niefachowego
    montażu zwiększającego impedancję, co w praktyce oznacza, że zawsze lepiej
    mieć za dużo punktów uziemień ekranu okablowania, niż mieć ich za mało.
    Zgubny wpływ na skuteczność ekranowania mogą mieć również wszelkie
    uziemienia o długości około l/4 fali podstawowej lub maksymalnej
    częstotliwości pracy, a także pozostawianie zbędnych odgałęzień metalicznych
    o zbliżonych wymiarach."

  • 32. Data: 2010-08-19 08:20:05
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

> [...]
    > (pod warunkiem kontynuacji ekranu wzdłuż toru transmisyjnego), nie jest
    > niestety zawsze poprawnym dla wysokich częstotliwości pracy, a w praktyce

    Możesz jeszcze podać źródło tego tekstu? Bo napisane sensownie, ale
    niezgodnie z powszechnie stosowaną praktyką w takich instalacjach. Nie
    twierdze, że to jakieś bzdury, bo jak pisałem, brzmi rozsądnie, ale ciekaw
    jestem źródła.

    J.

  • 33. Data: 2010-08-19 08:45:16
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > niezgodnie z powszechnie stosowaną praktyką w takich instalacjach. Nie
    > twierdze, że to jakieś bzdury, bo jak pisałem, brzmi rozsądnie, ale ciekaw

    A tu np. http://www.klima-jet.pl/pdf/okablowanie.pdf

    Po prostu spora część nawet tu piszących tkwi w przepisach rodem z lat
    70-80' nie uwzględniająć rosnących wymogów dla współczesnych urządzeń
    radiokomunikacyjnych i transmisyjnych.
    Tyle ode mnie, nie chce mi się już dyskutować na ten temat.

    Marek

  • 34. Data: 2010-08-19 10:50:21
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 19.08.2010 10:09, marko1a wrote:
    > W dużych budynkach pomiędzy segmentami stosuje się separatory
    > galwaniczne albo pociągnąć światłowód można. Tak zamo między budynkami.

    Separatory galwaniczne.. ta.. dla sieci.

    > Mieszasz coraz bardziej. W poprzedniej swojej wypowiedzi twierdziłeś że
    > czas na zabezpieczenia przepięciowe założyć od strony sieci 230V i po
    > problemie z uszkadzającymi się portami LAN. Nadal pytam co tu pomoże
    > zabezpieczenie sieci skoro nie tą drogą "przyszło"

    Ale tą droga pójdzie.

> [...]
    > zależy jakiej konstrukcji elektrycznej jest antena. Są takie jak antena
    > 1/4 fali albo 5/8 w której promiennik musi być odizolowany od przeciwwag
    > ale jak sfazujesz np. 3 elementy 5/8 to już stosujesz dopasowanie
    > indykcyjno pojemnościowe u podstawy i promiennik takiej anteny dzięki
    > tej cewce zostaje uziemiony. Ale nadal są jeszcze takie anteny na KF
    > wszelkiej maści dipole które mają ogromne rozmiary i których nie mozna
    > zwierać ramion ze sobą. Starzy dobrzy krótkofalowcy takie anteny używali
    > i używają nadal. W służbach profesjonalnych też do dzisiaj stosuje się

    Pisalem o zwieraniu dla pradu stalego anten z izolowanym promiennikiem.
    Np. wspomniana przez Ciebie W3DZZ.
    Masz straszna potrzebe autoporomocji albo nadmiar wolnego czasu.

    > Teraz mieszkam w domu i kiedy anten nie używam to w porze letniej fidery
    > są rozpięte na w ogrodzie leżą swobodnie na trawie w ogródku pod anteną.
    > A tak normalnie to fidery ze wszystkich anten zanim trafiają do domu to
    > przechodzą przez skrzynkę na ścianie w której jest 5 transili 300V na
    > kazdy gorący przewód z fidera. Oploty i transile w specjalnej metalowej
    > obudowie są połączone bednarką do 3m szpilki wbitej w ziemię.

    A mierzony ten uziom? bo jedna szpilka 3m to tak biednie jak ziemia
    piaszczysta.. :)

    > A co do rezystora to możesz sobie takie wynalazki stosować ale na bardzo
    > niskich częstotliwościach bo oprócz rezystancji ma jeszcze pasożytniczą
    > reaktancję co skutecznie pogarsza warunki pracy na takich
    > częstotliwościach już choćby już 145MHz w górę. Widujemy z kolegami na
    > codzień mnóstwo anten profesjonalnych i czytając o rezystorkach nieźle
    > się pośmialiśmy.

    Akurat anteny na UKF/VHF to w wiekszosci przypakow anteny zwarte.
    A i rozmiar promiennikow jest na tyle maly ze zagrozenie jest znacznie
    mniejsze.

    A rezystor stosuje sie _bezindukcyjny_ aby nie posiadal szkodliwej
    reaktancji. Ma ta zalete nad transilem ze odprowadza szkodliwe ladunki
    na bierzaco a nie od zadanego progu.
    A czesto tak razem czytujecie z kolegami? ;)

    > Sam sobie przeczysz. Wcześniej rozpisywałeś się o antenach i
    > wyindukowanych w nich napięciach a tu uważasz że zachodzą inne prawa
    > fizyki?
    > A to że nie uszkodziło to znaczy że widocznie nie przywaliło odpowiednio
    > blisko.

    Jak przywali odpowiednio blisko to i Twoja skretka STP nic nie da a
    transile stana sie oblokiem plazmy.
    Piszemy od warunkach wystepujacych najczesniej w ktorych zabezpieczenia
    przepieciowe sa najwazniejsze.
    W przypadku trafienia w budynek obok czy bezposrenio rozwiazaniem jest
    ubezpieczenie.

    > Następne głupoty. Skąd wiesz jakie mam urzadzenia aktywne i czy są
    > chińskie? Okablowanie jak i cała instalacja w domu jest w ścianach w
    > rurach. Niczego nie trzeba ryć bo wszystko jest do przeciągnięcia w parę
    > minut.

    Wniosek wysnulem na podstawie Twojego jakze szczegolowego opisu gdzie
    wymieniles min. nanostation ktore to urzadzenie nie nalezy do 'wiodacej
    na rynku marki'

    A probowales juz wymieniac te kable? Bo jezeli nie jest to rura fi 50 i
    ma zakrety nie posiadajace puszek to czesto jest to tylko pozorna
    mozliwosc wymiany kabli..

    S.

  • 35. Data: 2010-08-19 11:47:57
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Ale tą droga pójdzie.

    Ale tym razem i poprzednio nie poszło ta drogą. Ty zalecasz na tą
    okoliczność zabezpieczenie od dupy strony.

    > Pisalem o zwieraniu dla pradu stalego anten z izolowanym promiennikiem.
    > Np. wspomniana przez Ciebie W3DZZ.
    > Masz straszna potrzebe autoporomocji albo nadmiar wolnego czasu.

    No to się ponownie mylisz bo W3DZZ jak i wiele innych anten dipolowych mozna
    z powodzeniem zewrzeć dla prądu stałego balunem.

    > A mierzony ten uziom? bo jedna szpilka 3m to tak biednie jak ziemia
    > piaszczysta.. :)

    A gdzieś napisałem że piaszczysta?
    Obok na głębokości 1,2m są rury drenarskie i bez względu na porę płynie woda
    i dlatego zostało wybrane to miejsce.
    Widzę że to ty masz wielka ochotę na autopromocję i masz brzydka przypadłość
    wmawiać komuś coś o czym nie masz zielonego pojęcia, czego nie widziałeś lub
    się po prostu nie znasz.

    > Akurat anteny na UKF/VHF to w wiekszosci przypakow anteny zwarte.
    > A i rozmiar promiennikow jest na tyle maly ze zagrozenie jest znacznie
    > mniejsze.

    Jest mnóstwo profesjonalnych anten 1/4, 5/8 z niezwartymi promiennikami.

    > A rezystor stosuje sie _bezindukcyjny_ aby nie posiadal szkodliwej
    > reaktancji. Ma ta zalete nad transilem ze odprowadza szkodliwe ladunki na
    > bierzaco a nie od zadanego progu.

    Od tyłu. Próg 300V dla transila jest zupełnie OK dla większości urządzeń
    nadawczych. Na wejściu antenowym urządzenia są i tak jakies transile dobrane
    pod kątem danego urzadzenia a dodatkowo cewki obwodów wejściowych stanowią
    zwarcie dla pradu stałego.
    A co do opornika jako takiego który sugerujesz. Przykładowo dla mocy
    nadajnika 500W tak jak mam w licencji w 50omowej antenie zastosować niby
    wystarczy opornik bezindukcyjny 0,25W dla zakładanych przez ciebie 100kohm.
    Ale to nie wszystko. Mianowicie przy wszelkich niedopasowaniach impedancji
    anteny do fidera i nadajnika a takie niedopasowania niestety niemal zawsze
    występuje bo nie masz anteny idealnej a zarazem choćby dlatego że antena
    zestrojona jest do konkretnej częstotliwości gdzie jest dopasowana na
    minimum SWR. Odchodząc od tej częstotliwości nadajnikiem zmienia się
    impedancja falowa anteny czyli nabiera charakteru pojemnościowy lub
    indykcyjny.
    Co się wtedy dzieje w fiderze gdy mamy takie niedopasowanie. Dzieje się to
    że w pewnych regularnych odstępach fidera mamy naprzemian zmienne wartości
    prądu i napięcia przesunięte w fazie. Okazuje się więc że przy takim
    niedopasowaniu
    cyklicznie co pewnien odcinek w fiderze napięcie będzie sięgało setek albo i
    paru KV mimo stosunkowo małych mocy.
    Jak myślisz czy ten twój rezystorek nawet bezindukcyjny 0,25W wytrzyma
    rozstawem nożek takie napięcie? Czy jego dielektryk nie będzie miał zbyt
    dużych upływności nie trafi go po kilku godzinach nadawania?

    > Jak przywali odpowiednio blisko to i Twoja skretka STP nic nie da a
    > transile stana sie oblokiem plazmy.

    Nadal niczego nie rozumiesz.

    > Wniosek wysnulem na podstawie Twojego jakze szczegolowego opisu gdzie
    > wymieniles min. nanostation ktore to urzadzenie nie nalezy do 'wiodacej na
    > rynku marki'

    Zapewniam cię że w środku znajdują się takie same elementy jak transceivery
    jak w poważanych markach wiodących które z racji kosztów zresztą tak samo są
    klepane w Chinach. Więc w czym problem?

    > A probowales juz wymieniac te kable? Bo jezeli nie jest to rura fi 50 i ma
    > zakrety nie posiadajace puszek to czesto jest to tylko pozorna mozliwosc
    > wymiany kabli..

    A niby skąd twoje oceny jak mam wykonaną sieć i w jakim rurarzu?
    Fi50? dla jednej skrętki? Nie ośmieszaj się.
    Po raz kolejny uważasz się za kogoś nie wiadomo co swoimi wywodami i ocenami
    a tak naprawdę zauważam że im głąb w dyskusji z toba tym wiekszym cieniasem
    jesteś. Fi50! hahahaha...

    Marek

  • 36. Data: 2010-08-19 20:19:09
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 10:09:58 +0200, marko1a napisał(a):

    > W dużych budynkach pomiędzy segmentami stosuje się separatory
    > galwaniczne albo pociągnąć światłowód można. Tak zamo między budynkami.
    Taki Modbus+ ma uziemiany segmentowo ekran, spinane dla w.cz.
    kondzioramni w calosc.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 37. Data: 2010-08-19 21:17:49
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    > Co do anteny. Starzy, dobrzy krotkofalowcy wiedzieli, ze jak sie robi
    > anteny, to musza byc one zwarte dla pradu stalego. Obecnie ludzie kupuja
    > antene i potem sie podniecaja, ze maja 10cm iskry.
    Jakbyś anteny budował i znał temat, a nie kupował, to bys takich głupot nie
    pisał .
    I to krotkofalowiec pisze ,wstyd.

  • 38. Data: 2010-08-19 22:59:45
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "marko1a" <m...@l...de> wrote in message
    > Nie mój na moje szczęście ale nieopodal mnie, jakieśc 300m dalej w dom
    > który stoi na górce.

    A u mnie w sąsiada 100m obok w najniższym punkcie. Też mam komin z
    nierdzewki i też o tym rozmyślam.

  • 39. Data: 2010-08-20 06:26:30
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 19.08.2010 23:17, na102 wrote:
    > Użytkownik "Sebastian Sawicki"<f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Jakbyś anteny budował i znał temat, a nie kupował, to bys takich głupot nie
    > pisał .
    > I to krotkofalowiec pisze ,wstyd.

    Wskaz owa glupote bom ciekaw :)
    Ani jednej anteny nie mam fabrycznej i podczas burzy/sniezycy iskry mi
    nie skacza. No ale ja sie tam nie znam :)
    S.

  • 40. Data: 2010-08-20 07:15:04
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 19.08.2010 13:47, marko1a wrote:

    > No to się ponownie mylisz bo W3DZZ jak i wiele innych anten dipolowych
    > mozna z powodzeniem zewrzeć dla prądu stałego balunem.

    W ktorym miejscu sie myle? Opisales swoja sytuacje wiec sie do niej
    odnioslem. Generalnie kazda antene tego typu - w postaci dipola mozna
    puscic przez balun. I co to wnosi do tego ze Tobie skakaly 10cm iskry a
    ja zasugerowalem najprostrze rozwiazanie?
    Mozemy ciagnac dywagacje gdzie rezystorek ze 5zl sie sprawdzi a gdzie
    nie, czy przy 23cm dalej go stosowac.

    Napisales post na grupe dyskusyjna w tonie bardziej pasujacym na bloga.
    Wiec otrzymales odpowiedz mimo ze Twoj post nie zawieral formy
    oczekujacej odpowiedz.
    Dlatego byla ona w stosownej formie.

> [...]
    > przypadłość wmawiać komuś coś o czym nie masz zielonego pojęcia, czego
    > nie widziałeś lub się po prostu nie znasz.

    Podpuscilem Cie, piszac w Twoim tonie :)

    > Jest mnóstwo profesjonalnych anten 1/4, 5/8 z niezwartymi promiennikami.

    Mozemy sie tam przepychac w nieskonczonosc. Mnie to juz nudzi.

> [...]
    > rozstawem nożek takie napięcie? Czy jego dielektryk nie będzie miał zbyt
    > dużych upływności nie trafi go po kilku godzinach nadawania?

    A gdzie napisalem ze wsadze tam 0.25W?
    Rezystor mam i koledzy maja 2W.
    Na stale go mam w home made qrp. W skrzynce antenowej chyba tez go
    wsadzilem. Wszedzie indziej (KF) tylko po stronie odbiorczej, w
    przypadku wzmacniacza lampowego przekaznik odlacza tor odbiorczy wiec
    nie boje sie ze sie mi spali przez te moje ~100W.
    Zreszta, nie pchal bym calej mocy do mocno niedopasowanej anteny..

    Tak wiec, rezystorek bezindukcyjny to rozwiazanie proste i bezbolesne w
    zakresie swoich zastosowan.

    Ale tak sie zastanawiam, skoro ten rezystor jest taki zly, no bo jak
    piszesz, pojawia sie tam te pare kV podczas nadawania, przez co sie on
    moze spalic, to co sie dzieje na tych transilach ktore sa tylko na
    300V.. to chyba niezbyt dobre jak nagle tor nadawczy zwierany jest do
    masy, wrecz brzmi to przerazajaco :)
    Bo chyba nie odlaczasz tego zabezpieczenia podczas nadawnia? Skoro
    zwrociles mi na to uwage wiec pewnie Ty je tam masz na stale..

    > Zapewniam cię że w środku znajdują się takie same elementy jak
    > transceivery jak w poważanych markach wiodących które z racji kosztów
    > zresztą tak samo są klepane w Chinach. Więc w czym problem?

    W tym ze moje aironety 1300 wisza juz n-ty rok i sie nie zepsoly a burzy
    juz troche bylo. Ale pewnie mam szczescie i sie nie znam.

> [...]
    > ocenami a tak naprawdę zauważam że im głąb w dyskusji z toba tym
    > wiekszym cieniasem jesteś. Fi50! hahahaha...

    Z pewnoscia masz racje :)

    Tylko ze widzisz, gdybys zachowal poziom i staral sie nie obrazac
    innych to byc moze Twoje wywody byly by wiarygodne.
    A tak to latwo dajesz sie zirytowac i podpuscic nie przyjmujac zadnych
    innych rozwiazan do wiadomosi. Ja przedstawilem Ci inny punkt widzenia,
    inne rozwiazania. Ty na sile starasz sie przekonac ze na pewno rozmowca
    jest debilem zapominajac ze w internecie sa ludzie ktorzy moga posiadac
    wiedze i ze nie koniecznie jest ona mniejsza od Twojej.

    EOT

    Pozdrawiam
    S.