    From: cyceron <t...@b...goaway>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piorunochron czy przywoływać piorunów?
    Date: Mon, 20 May 2019 23:43:01 +0200

    On 19.05.2019 22:19, SpiskowyMocny wrote:

    > Ale wytłumacz mi w jaki sposób ten cieniutki

    Nie aż taki cieniutki, aktualnie normy przewidują 50mm2 ZTCP.

    > drucik piorunochronu chroni przed tak ogromną energią?

    Nie aż taką ogromną. Zauważ, że nie-taki-cieniutki drucik ma małą
    rezystancję, także prąd piorunowy przezeń przepływający nie spowoduje
    dużego spadku napięcia. Ergo, energia nie będzie ogromna, co najwyżej
    duża :-)

    > Jaką energię wytrzyma piorunochron zanim odparuje?

    Ojej, trzebaby policzyć, nie chce mi się. Przewód alu 50mm2 nadaje się
    dla wszystkich stopni ochrony ZTCP.

    > Zresztą nawet jak ci słaby piorun walnie w piorunochron, to i tak popali
    > ci instalację i elektronikę, bo indukcja działa.

    Tak, indukcja to świnia, ale m.in. po to są cztery zwody w każdym rogu
    budynku. I m.in. dlatego stosowanie pętli zasilających jest nieidealnym
    pomysłem. Albo prowadzenie instalacji teleinformatycznej inną drogą niż
    zasilanie.

    Tak czy inaczej, dużo na ten temat (i z sensem) jest tutaj:
    http://andrzej.sowa.eu.org/ochrona-odgromowa

    A jak chcesz się doszukiwać spisków, to popatrz na ograniczniki przepięć
    (SPD). W skrócie - producenci robią shit, który parametry trzyma tylko
    na papierze. Shit jest tańszy niż porządne rozwiązanie, więc inwestorzy
    to kupują - nieświadomie (bo elektryk dupa), albo świadomie (paaanie, mi
    to tylko dla ubezpieczalni potrzebne). Jest trochę tematów na ise i
    elektrodzie, np
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3280763.html

    C.