    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Subject: Re: Podłogówka
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <5c9cb362$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7l17a$1ri$1@node2.news.atman.pl>
    <5c9e833e$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7m1dd$137$1@node2.news.atman.pl>
    <5c9f1bb9$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7oj7v$bc1$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Sun, 31 Mar 2019 20:37:37 +0200

    W dniu 2019-03-30 o 21:23, Pete pisze:

    > Chyba celowo pomijasz niewygodne argumenty, które podawałem wcześniej.
    > Typowo, to możesz policzyć jeśli założysz, że na podłodze nie będzie
    > drewna.
    > Jak będzie, to
    > po pierwsze drewno ma dużo większy opór cieplny od innych 'typowych'
    > wykończeń;
    > po drugie drewno nie toleruje zbyt dużej temperatury posadzki.
    >
    > I nawet w typowym domu, twoje 15cm okaże się niewystarczające, gdy
    > inwestor zażyczy sobie deskę.
    >
    > Co mu wtedy doradzisz? Żeby podkręcił temp ponad maksimum dla drewna?

    O czym Ty piszesz? Jak nie rozumiesz działania podłogówki to nie wypisuj
    bzdur.

    Widać, że o podłogówkach nie masz bladego pojęcia. Temperatura posadzki
    zależy tylko i wyłącznie od zapotrzebowania cieplnego pomieszczenia oraz
    izolacyjności cieplnej pokrycia tej podłogi. Jeżeli tobie wyszło, że
    przy rozstawie X temperatura powierzchni posadzki ma być przykładowo
    26'C przy zasilaniu wodą o temperaturze 30'C to układając rury rzadziej
    z rozstawem Y także uzyskasz temperaturę podłogi 26'C ale przy
    temperaturze wody zasilającej np 35'C. Dając jeszcze większy rozstaw
    rurek będziesz już musiał zasilać podłogówkę wodą o temperaturze np.
    40'C, ale nadal powierzchnia posadzki będzie miała 26'C.

    Ciepło z rur rozchodzi się w posadzce, także i na boki i temperatura
    powierzchni tej posadzki zawsze będzie niższa niż temperatura wody
    zasilającej.

    Rzadsze ułożenie podłogówki wymusza zwiększenie temperatury zasilającej,
    ale nie powoduje to zwiększenia temperatury powierzchni posadzki. Fakt,
    że jak da się zbyt rzadkie ułożenie to zwiększa się gradacja
    temperaturowa i zamiast na całej powierzchni jednakowej temperatury 26'C
    uzyska się temperaturę np. 28'C ponad rurą i 24'C pomiędzy rurami, ale
    średnia temperatura pozostanie 26'C. Poza tym ta gradacja jest tym
    mniejsza im większa jest izolacyjność pokrycia podłogi.

    > Mój przypadek był tylko przykładem na to, jak deska 3W determinuje
    > rozstaw podłogówki.
    > Gdyby tam były kafle, zapewne wystarczyłoby 10cm (a może i twoje 15

    Twój przypadek nie jest żadnym przykładem, bo jest wzięty z sufitu.

    Coś tam sobie policzyłeś. Nie mamy żadnych danych, aby sprawdzić czy
    Twoje obliczenia są prawidłowe czy też nie. Poza tym jakie przyjąłeś
    parametry wody zasilającej? Przypuszczam, że przyjąłeś zbyt niską
    temperaturę wody zasilającej i dlatego mogło Ci wyjść tak gęste
    ułożenie. Ewentualnie masz bardzo grube parkiety.

    Ułożenie podłogówki zbyt gęsto daje odwrotny skutek od zamierzonego.
    Kocioł zamiast grzać oszczędniej, zaczyna mocno taktować, a jego
    sprawność mocno spada.