    From: RadekNet <r...@r...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepla ... powietrzna
    Date: Sun, 22 Jan 2012 18:31:55 +0100

    W dniu 19.01.2012 21:55, yarecky pisze:

    > Cześć.
    > Z własnego (prawie 2-letniego) doświadczenia napiszę tak: PC P-W działa
    > i ma szansę działać dobrze, ale wymaga dobrego przygotowania domu do
    > takiego "pieca".

    Tego mi trzeba ;) Tzn osoby, ktora juz "praktykuje" :)

    > Trzeba zadbać o to, aby dom zadowalał się możliwie niskimi temperaturami
    > wody w obiegu CO. Oznacza to dobre ocieplenie ścian, przyzwoite okna,
    > drzwi, ciepły dach lub strop i podłoga/fundamenty.

    Idealnie nie bedzie, bo to przerabiany stary dom, ale 20cm styro,
    nienajgorsze okna i wentylacja mechaniczna powinny ograniczyc koszty.

    > Zamiast zwykłych grzejników PC powinna mieć coś dużego - ogrzewanie
    > podłogowe/ścienne. Podłogowe (dobrze policzone) sprawdza się znakomicie
    > - temperatura podłogi jest niewiele wyższa od temperatury powietrza, a
    > to oznacza, że pompa nie będzie za mocno sprężać czynnika, aby podnieść
    > temperaturę wody.

    U mnie 99% podlogowka - tylko w garazu grzejnik a w lazienkach drabinki
    na reczniki.

    > Odnośnie kosztów - staram się podklejać pod posty Adama wyniki naszej
    > Althermy 8,4kW - grzeje dom o powierzchni prawie 140mkw + wodę.
    > Kosztowała ok. 20kpln - to już komplet ze zbiornikiem CWU, sterowaniem
    > pogodowym i montażem.

    Mam dom podobnej wielkosci, na Slasku. Zatem bede porownywac do Was.
    Za to pompe chce kupic z tych najtanszych - np. na alllegro sa "18kW" za
    11 tys zl.

    > Na co uważać? Na śnieg. Jeśli ma szansę zasypać jednostkę zewnętrzną -
    > trzeba ją jakoś osłonić.

    Przewiewna szopka?

    > Wady? Na pewno nieco wyższe koszty eksploatacji niż PC gruntowych.

    Za to tansze dolne zrodlo ;)

    > Dodatkowo oszpecenie elewacji - jednostka zewnętrzna przypomina
    > klimatyzację, nie zawsze da się ją ukryć "za winklem".

    Mysle o estetycznej szopce wkomponowanej w budynek.

    > Zalety? Tania woda od wiosny do jesieni (nie opłaca się montować
    > solarów), przyjemny chłodek koło jednostki zewnętrznej latem (kiedy
    > grzeje wodę), brak kosztów związanych z budową dolnego źródła, łatwy
    > dostęp do dolnego źródła i możliwość jego wymiany.

    Solary chce miec :) Wychodzac z zalozenia, ze lepiej teraz montowac
    kiedy na to mam, zeby pozniej oszczedzac, kiedy moze mi sie dochody
    obniza. I wydaje mi sie (na chlopski rozum), ze solary i pompa
    powietrzna sie uzupelniaja - jedno dziala lepiej wtedy, kiedy drugie
    dziala gorzej.

    Grzejesz w II taryfie z gorszym COP czy masz taryfe 24h i grzejesz w dzien?

    Moc pompy do jakiej temperatury zewnetrznej dobierales?

    Co myslicie o rozdzieleniu grzania CO i CWU na dwie pompy, zeby
    uzyskiwac optymalne parametry?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk