  • 1. Data: 2012-01-17 18:47:16
    Temat: Pompa ciepla ... powietrzna
    Od: RadekNet <w...@g...com>

    Z racji tego, ze jest u mnie problem z wykonaniem dolego zrodla zainteresowalem sie
    pompa powietrzna do grzania domu. Niestety opisow takich instalacji jak u Adama w
    sieci brak :( Znalazlem tylko niepoparte praktyka opinie zwolennikow pomp
    powietrznych, ze wieksze wydatki na prad sa z powodzeniem rekompensowany brakiem
    wydatku na dolne zrodlo. Co o tym sadzicie? Adam, moze Ty sie wypowiesz?

    --
    Radek Wrodarczyk

  • 2. Data: 2012-01-19 15:44:09
    Temat: Re: Pompa ciepla ... powietrzna
    Od: "Adam R" <r...@i...spam.pw.edu.pl>

    Witaj,

    poczytaj tutaj:
    http://forum.muratordom.pl/forumdisplay.php?73-Pompy
    -ciep%C5%82a jest też o
    powietrznych

    Pozdrawiam
    Adam R

  • 3. Data: 2012-01-19 19:48:50
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Sty, 19:47, RadekNet <w...@g...com> wrote:
> [...]
    wydatku na dolne zrodlo. Co o tym sadzicie? Adam, moze Ty sie wypowiesz?

    Nie mialem do czynienia z pompami P-W. Z tego co czytam to dobrze
    sprawdza sie altherma z daikina, tylko ta cena... Zdecydowanie
    wolalbym doplacic do np. odwiertow (80-100 pln / mb) i miec gruntowke.
    P-W sredniosezonowo da Ci zapewne COP w granicy 2. Gruntowka lekko
    powyzej 3. Wiesz ile energii potrzebuje Twoja chata wiec mozesz sobie
    przeliczyc co sie bardziej oplaci :) Dodalbym jeszcze ze P-W jest
    zdecydowanie bardziej podatna na awarie - bo wymiennik, wentylatory -
    pracuja w dosc nieprzyjaznych warunkach, gruntowka stojaca w cieplym
    pomieszczeniu ma pelen komfort :)

    PS. Nie mialem czasu sie przyjrzec mailowi jeszcze, sprobuje w
    najblizszym czasie :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2012-01-19 20:55:19
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2012-01-17 19:47, RadekNet pisze:
> [...]
    wydatku na dolne zrodlo. Co o tym sadzicie? Adam, moze Ty sie wypowiesz?

    Cześć.
    Z własnego (prawie 2-letniego) doświadczenia napiszę tak: PC P-W działa
    i ma szansę działać dobrze, ale wymaga dobrego przygotowania domu do
    takiego "pieca".
    Nie wierz w to, że będzie grzać tanio, kiedy dom słabo ocieplony, albo
    "z historią".
    Trzeba zadbać o to, aby dom zadowalał się możliwie niskimi temperaturami
    wody w obiegu CO. Oznacza to dobre ocieplenie ścian, przyzwoite okna,
    drzwi, ciepły dach lub strop i podłoga/fundamenty.
    Jeśli budujesz nowy dom, to i tak warto wykonać ocieplenie bez mostków -
    pomaga w tym wiele rad np. kikiego ;)
    Zamiast zwykłych grzejników PC powinna mieć coś dużego - ogrzewanie
    podłogowe/ścienne. Podłogowe (dobrze policzone) sprawdza się znakomicie
    - temperatura podłogi jest niewiele wyższa od temperatury powietrza, a
    to oznacza, że pompa nie będzie za mocno sprężać czynnika, aby podnieść
    temperaturę wody.

    Odnośnie kosztów - staram się podklejać pod posty Adama wyniki naszej
    Althermy 8,4kW - grzeje dom o powierzchni prawie 140mkw + wodę.
    Kosztowała ok. 20kpln - to już komplet ze zbiornikiem CWU, sterowaniem
    pogodowym i montażem.

    Na co uważać? Na śnieg. Jeśli ma szansę zasypać jednostkę zewnętrzną -
    trzeba ją jakoś osłonić.
    Trzeba też pomyśleć o lodzie, który zbiera się pod wymiennikiem. W
    nowszych Althermach są już podobno automatyczne grzałki.
    Wady? Na pewno nieco wyższe koszty eksploatacji niż PC gruntowych.
    Dodatkowo oszpecenie elewacji - jednostka zewnętrzna przypomina
    klimatyzację, nie zawsze da się ją ukryć "za winklem".
    Nie wiadomo też, jak z żywotnością tych PC. Do mojej emerytury na pewno
    nie dotrwa ;)

    Zalety? Tania woda od wiosny do jesieni (nie opłaca się montować
    solarów), przyjemny chłodek koło jednostki zewnętrznej latem (kiedy
    grzeje wodę), brak kosztów związanych z budową dolnego źródła, łatwy
    dostęp do dolnego źródła i możliwość jego wymiany.

    Yarecky.

  • 5. Data: 2012-01-22 17:31:55
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 19.01.2012 21:55, yarecky pisze:

    > Cześć.
    > Z własnego (prawie 2-letniego) doświadczenia napiszę tak: PC P-W działa
    > i ma szansę działać dobrze, ale wymaga dobrego przygotowania domu do
    > takiego "pieca".

    Tego mi trzeba ;) Tzn osoby, ktora juz "praktykuje" :)

    > Trzeba zadbać o to, aby dom zadowalał się możliwie niskimi temperaturami
    > wody w obiegu CO. Oznacza to dobre ocieplenie ścian, przyzwoite okna,
    > drzwi, ciepły dach lub strop i podłoga/fundamenty.

    Idealnie nie bedzie, bo to przerabiany stary dom, ale 20cm styro,
    nienajgorsze okna i wentylacja mechaniczna powinny ograniczyc koszty.

> [...]
    > - temperatura podłogi jest niewiele wyższa od temperatury powietrza, a
    > to oznacza, że pompa nie będzie za mocno sprężać czynnika, aby podnieść

    U mnie 99% podlogowka - tylko w garazu grzejnik a w lazienkach drabinki
    na reczniki.

> [...]
    > Althermy 8,4kW - grzeje dom o powierzchni prawie 140mkw + wodę.
    > Kosztowała ok. 20kpln - to już komplet ze zbiornikiem CWU, sterowaniem

    Mam dom podobnej wielkosci, na Slasku. Zatem bede porownywac do Was.
    Za to pompe chce kupic z tych najtanszych - np. na alllegro sa "18kW" za
    11 tys zl.

    > Na co uważać? Na śnieg. Jeśli ma szansę zasypać jednostkę zewnętrzną -
    > trzeba ją jakoś osłonić.

    Przewiewna szopka?

    > Wady? Na pewno nieco wyższe koszty eksploatacji niż PC gruntowych.

    Za to tansze dolne zrodlo ;)

    > Dodatkowo oszpecenie elewacji - jednostka zewnętrzna przypomina
    > klimatyzację, nie zawsze da się ją ukryć "za winklem".

    Mysle o estetycznej szopce wkomponowanej w budynek.

> [...]
    > grzeje wodę), brak kosztów związanych z budową dolnego źródła, łatwy
    > dostęp do dolnego źródła i możliwość jego wymiany.

    Solary chce miec :) Wychodzac z zalozenia, ze lepiej teraz montowac
    kiedy na to mam, zeby pozniej oszczedzac, kiedy moze mi sie dochody
    obniza. I wydaje mi sie (na chlopski rozum), ze solary i pompa
    powietrzna sie uzupelniaja - jedno dziala lepiej wtedy, kiedy drugie
    dziala gorzej.

    Grzejesz w II taryfie z gorszym COP czy masz taryfe 24h i grzejesz w dzien?

    Moc pompy do jakiej temperatury zewnetrznej dobierales?

    Co myslicie o rozdzieleniu grzania CO i CWU na dwie pompy, zeby
    uzyskiwac optymalne parametry?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 6. Data: 2012-01-22 18:25:42
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2012-01-22 18:31, RadekNet pisze:

    > Tego mi trzeba ;) Tzn osoby, ktora juz "praktykuje" :)
    Ano :) Chodzę "wybierać popiół" raz w tygodniu (spisuję podlicznik) i
    "dorzucam do pieca" raz na dwa miesiące (czyli płacę za fakturę Enei) ;)

    > Mam dom podobnej wielkosci, na Slasku. Zatem bede porownywac do Was.
    > Za to pompe chce kupic z tych najtanszych - np. na alllegro sa "18kW" za
    > 11 tys zl.

    2-3 lata temu Altherma miała mało konkurencji, teraz PC P-W ma wielu
    dostawców - w większości firmy, które zaczęły od robienia zwykłych
    klimatyzacji.

    > Przewiewna szopka?
    To może być niezły pomysł ;)

> [...]
    > obniza. I wydaje mi sie (na chlopski rozum), ze solary i pompa
    > powietrzna sie uzupelniaja - jedno dziala lepiej wtedy, kiedy drugie

    Może i tak być. Latem PC pracuje 25-35 minut dziennie - tyle trwa
    podgrzanie wody w baniaku. Dolne źródło ma czasem 30 st. ;)
> [...]
    >
    > Moc pompy do jakiej temperatury zewnetrznej dobierales?
    >
    > Co myslicie o rozdzieleniu grzania CO i CWU na dwie pompy, zeby

    Mamy G12, grzejemy 6h w taniej taryfie + ok. 1,5-2,5h w drogiej (czas
    zależy od ilości wody w baniaku do podgrzania).
    II: 2:00 - 6:00 CO
    II: 13:00 - 15:00 CO (krzywa pogodowa podbita +2)
    I: 15:00 - 16:00 CO (krzywa pogodowa +0)
    I: 18:00 - ok. 18:50 - 19:20 CWU

    Mury grube, betonu ok. 8-10cm na podłodze - komfort naprawdę niezły.

    > Pozdr.

    Pozdrawiam,
    yarecky.