    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 11 Jun 2023 16:14:08 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Prąd po cenach chwilowych
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 11 czerwca 2023 o 21:13:17 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    jest. Jak bym mogł go kupić trzy razy drożej to miałbym przez kilka dni czesc pracy
    po cenie jak z fotowoltaiki po osiemnastu latach. A tak tracę na tym bo chętnie bym
    pomógł zbilansowac siec i cos mieć z tego dla siebie niz nic jak teraz.
    > Tylko ten kij ma dwa końce, w innym czasie (kiedy słabo świeci i słabo wieje) kWh
    może być po 3 złote zamiast 3 groszy. Chyba że praca jest sezonowa, akurat wtedy
    kiedy dobrze świeci - moja niestety taka nie jest, dostarczam Internet i sprzęt
    pobiera stałą moc cały czas. Chętnie bym pomógł zbilansować sieć zimą (ogrzewanie
    elektryczne akumulacyjne w drugiej taryfie) ale zrobili limit 2000 kWh, skończył się
    w styczniu i cena maksymalna prawie zrównała pierwszą i drugą taryfę (została tylko
    różnica na opłatach przesyłowych) więc już nie ma motywacji. Zostaje tylko dokładać
    PV ale już nie bardzo jest gdzie.
    Ale ten kij jest cudowny i ma dwa końce po jednej stronie. Cała fotowoltaika wchodzi
    w rynek bilansujący a nie kontraktowy. Rynek bilansujący rzadzi się innymi prawami
    niz kontraktowy. W kontraktowym jest tak ze zakładu energetyczne zamawiana z
    kilkudniowym wyprzedzeniem prad w elektrowniach. Płaca za Ilość samowolna a
    elektrownia musi wyprodukować tyle ile samowolne nawet jak by się miał zmarnować. A
    ze się nie da utrafić zeby wyszła na zero produkcja z zamówieniem to w sieci pojawia
    się nadmiar albo niedomiar pradu. Jak jest pradu za mało to trzeba dokupić po cenie
    spekulacyjnej. Jak za dużo to sprzedać albo oddać darmo zeby nie grzać generatorow.
    Jak się zakład energetyczny pomyli i zamowi za dużo pradu w zimie to w sieci będzie
    za duzo pradu i jego cena może być zerowa lub ujemna. Państwo odpowiada za
    zabezpieczenie energetyczne kraju i państwo będzie się w energetyce opierało na
    pewnych zrodłach pracy. Fotowoltaika jest niepewna jeśli nie jest wspomagana
    akumulatorami. Pokazesz mi kogoś kto ma fotowoltaike na dachu i podpisze z hurtowym
    dystrybutorem umowę z kara za niedostarczenie umowionej ilości pradu?