  • 11. Data: 2014-01-21 12:59:00
    Temat: Re: Rekuperator a wilgotność powietrza
    Od: w...@g...com

    > To jest straszne marnotrawstwo energii. Przecieďż˝ te kuchenne opary sďż˝
    > zwykle gor�ce. Szkoda po prostu wywali� je do komina. Poza tym trzeba
    > jeszcze zbudowaďż˝ ten komin a po co mi komin, skoro mam rekuperacjďż˝ i nie
    > chcďż˝ mieďż˝ kominka?

    'To jest straszne marnotrawstwo energii' - a możesz w przybliżeniu podać, ile się
    marnuje energii, tak oszacuj z góry.
    Ja musiałem pobudowac komin wentylacyjny, bo mam kominek z plaszczem i prawo nakazuje
    posiadanie wyciagu grawitacyjnego.

    W twoim przypadku wiadomo, zeby nie budowac komina specjalnie po to.

    pzdr
    Bogdan

  • 12. Data: 2014-01-21 13:01:08
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Kolejne pytanie:

    > Chce mieć w łazience cieplej niż w innych pomieszczeniach. Np. 24 st, a
    > gdzie indziej 22. Czy kanał wywiewający w łazience uniemożliwi mi jej
    > dogrzanie?

    Nie, ale może utrudnić.

    Jak masz łazienkę która tylko małym fragmentem graniczy ze ścianą zewnętrzną
    a pozostałymi trzeba ścianami graniczy z pomieszczeniami wewnętrznymi to w
    praktyce okazuje się że nawet najmniejsza "drabinka" jest zbyt mocna i w
    łazience jest cieplej niż w sąsiednich pomieszczeniach.

    Jak masz łazienkę która ma sporą powierzchnię ścian zewnętrznych i duże
    okno/wykusz to może się okazać, że będziesz potrzebował bardzo dużego
    grzejnika.

    > Czy będę musiał jakoś znacząco zwiększyć koszty tego dogrzania łazienki?

    Do łazienki będzie wpadało powietrze o temp. 22 stopnie. ty chcesz by miało
    24 stopnie więc będziesz musiał tę energię dostarczyć (i za nią zapłacić),
    ale większość tej energii odzyskasz w rekuperatorze.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 13. Data: 2014-01-21 13:33:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-21 10:01, Marcin N pisze:

    No to kolejne pytanie:

    Wyczytałem, ze Polska Norma nakazuje wentylować pomieszczenie z
    wydajnością 20 m3/h na osobę. Tymczasem "małe" rekuperatory mają
    wydajność maksymalną na poziomie 250 m3/h a duże to ho ho...

    Już 100 m3/h powinno wystarczyć dla 90% rodzin, po co więc takie ogromne
    strumienie powietrza? Wiadomo - większy strumień wymaga większych
    kanałów, wentylatorów, zasilania, wymiennika...

    Czy coś źle zrozumiałem?

    --
    MN

  • 14. Data: 2014-01-21 13:48:14
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Czy coś źle zrozumiałem?

    Dwie rzeczy:
    - po pierwsze w ulotkach jest podawana wydajność przy maksymalnej prędkości
    wentylatorów - o to oznacza hałas, hałas i jeszcze więcej hałasu.
    - po drugie zapraszasz czasem gości nie?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2014-01-21 14:04:53
    Od: r...@t...com.pl

    Powietrze które wydychasz ma przykładowo 2 % CO2 - 20000 ppm
    Powietrze na zewnątrz ma ok 400 ppm CO2. Jeżeli zużywasz 1m3/h i masz
    wentylację ustawioną na 20 m3/h to masz w domu stężenie ok 1333,3 ppm CO2
    Czyli ogólnie nie najgorzej, choć mogłoby być lepiej - normy biurowe zakładają
    max 1500 ppm CO2. Oczywiście wszystko zależy od tego czy śpisz czy np ćwiczysz
    przysiady. Możesz rozważyć zakup czujnika/sterownika CO2 - pamiętaj tylko aby był
    optyczny na podczerwień NDIR - ceny ich są chyba od 600 PLN. Najlepiej wykorzystać
    taki sterownik do włączania wyłączania rekuperatora i nie martwić się tym czy jesteś
    na urlopie czy nie. Trzeba tylko dobrze to umieścić.
    Zwiększone stężenie CO2 pogarsza samopoczucie - dlatego ludzie latem wolą siedzieć w
    ogrodzie.

  • 16. Data: 2014-01-21 14:18:00
    Od: w...@g...com

> [...]
    > strumienie powietrza? Wiadomo - większy strumień wymaga większych
    > kanałów, wentylatorów, zasilania, wymiennika...

    Też do końca tego nie rozumiem, czemu takie duże przepływy. U mnie przykładowo
    rekuperator ma 3 biegi, przy czym każdy z biegów jeszcze jest regulowany. I cały czas
    chodzi na pierwszym biegu (najniższym), dodatkowo pierwszy bieg ustawiłem na około
    połowę maksymalnej wydajności pierwszego biegu. I wydaje mi się, że wentylowany dom
    jest komfortowo.

    Jedynie trzeba mieć na uwadze, że poniedziałek-piątek to dom jest pusty w 1/3doby, a
    dodatkowo kubatura 900m3 domu powoduje, że nawet jak jest zwyższka zapotrzebowania na
    wymianę powietrza, to się nie odczuje tego.

    Pytanie za 100 punktów, ile mniej więcej wynosi wymiana powietrza w domach z
    wentylacją grawitacyjną.

    pzdr
    Bogdan

  • 17. Data: 2014-01-21 14:21:35
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-21 13:48, Ergie pisze:
> [...]
    > prędkości wentylatorów - o to oznacza hałas, hałas i jeszcze więcej hałasu.
    > - po drugie zapraszasz czasem gości nie?

    Prawda, prawda. A jak sterownik rozpoznaje liczbę gości?
    Czy da się samodzielnie zaprogramować taki rekuperator? Np. Od godz 0 do
    7 - skupić się na sypialniach i dać tam po 30 m3/h na osobę. W ciągu
    dnia skupić się na "części dziennej" a zredukować sypialnie, itd..?

    Czy może ma tylko, "teraz daj 120 m3 na całość, a za godzinę potem daj 80"?

    --
    MN

  • 18. Data: 2014-01-21 14:32:16
    Od: w...@g...com

> [...]
    > dnia skupić się na "części dziennej" a zredukować sypialnie, itd..?
    > Czy może ma tylko, "teraz daj 120 m3 na całość, a za godzinę potem daj 80"?

    Wszystko można, tylko pytanie w jakim budżecie i czy nie będzie to sztuka dla sztuki.
    Po raz kolejny proponuję, abyś odniósł się do najbardziej powszechnego sposobu
    wentylacji domów - grawitacyjnej. Skoro ludziom to odpowiada, to po co cudować z
    powyższymi opcjami przy wentylacji mechanicznej.

    pzdr
    Bogdan

  • 19. Data: 2014-01-21 14:42:24
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Prawda, prawda. A jak sterownik rozpoznaje liczbę gości?

    Teoretycznie są takie z czujnikiem CO2 ale ja je znam tylko z katalogów i
    szkoleń, więc nie wiem, czy to rzeczywiście działa.

    > Czy da się samodzielnie zaprogramować taki rekuperator? Np. Od godz 0 do
    > 7 - skupić się na sypialniach i dać tam po 30 m3/h na osobę. W ciągu dnia
    > skupić się na "części dziennej" a zredukować sypialnie, itd..?

    Da - trzeba dać sterowaną przepustnicę i ją oprogramować.

    Osobiście chciałem dać przepustnicę kierująca w dzień 2/3 powietrza do
    salonu, a w nocy do sypialni, ale nie znalazłem gotowych sterowników z
    programatorami tygodniowymi które by umożliwiały takie rozwiązanie, a
    samodzielne dzierganie instalacji automatyki (nawet tak prostej) przerasta
    moje umiejętności.

    > Czy może ma tylko, "teraz daj 120 m3 na całość, a za godzinę potem daj
    > 80"?

    W praktyce tak to się robi. Najprostsze centrale maja po prostu trzy biegi i
    albo przełącznik 1-2-3 montowany gdzieś w salonie/przedpokoju i trzeba
    ręcznie sobie przestawiać. albo sterownik tygodniowy i ustawiony program 1 w
    nocy, 2 w dzień, a 3 włączany na żądanie gdy przyjdą goście.

    Te droższe (za to tańsze w eksploatacji) mają silniki na prąd stały i
    dedykowane sterowniki gdzie się podaje moc w % albo przedziale 1-10 i nie da
    się nimi sterować prostym przełącznikiem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 20. Data: 2014-01-21 14:50:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Pytanie za 100 punktów, ile mniej więcej wynosi wymiana powietrza w domach
    > z wentylacją grawitacyjną.

    To zależy kto płaci za badania :-)

    W starym budownictwie przy nieszczelnych oknach (do takich była wymyślona
    wentylacja grawitacyjna) wymiana jest znacznie większa niż potrzeba i stąd
    duże straty ciepła przez wentylację. Natomiast po wymianie okien na szczelne
    wymiana jest zbyt mała i stąd grzyb i złe samopoczucie, ale za to jest
    oszczędniej.

    Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że przy wentylacji grawitacyjnej niektóre
    pomieszczenia lub fragmenty pomieszczeń nie są w ogóle wentylowane, a w
    innych sprawność wentylacji zależy od kierunku wiatru.

    Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na Twoje pytanie. Nawet pomiary nie są
    proste bo nie wystarczy zamontować przepływomierz na kominku wentylacyjnym,
    bo wentylacja grawitacyjna jest niekontrolowana (zależy od siły i kierunku
    wiatru) i pewnych sytuacjach może się okazać, że przez nawiewniki w oknach
    powietrze w jednym pokoju napływa a w innym ucieka zwiększając wentylację a
    nie zwiększając przepływu przez komin.

    Osobiście ani na studiach ani na żadnych szkoleniach nie spotkałem się z tym
    by ktoś przeprowadził takie rzetelne pomiary i opublikował wynik (ale też
    jakoś szczególnie nie szukałem).

    Pozdrawiam
    Ergie