    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 25 Jan 2014 11:38:56 -0800 (PST)
    <1...@g...com>
    <7...@g...com>
    <52e3c597$0$2379$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <52e3d3b2$0$2361$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <52e3d8de$0$2358$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <52e3e20f$0$2224$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <52e3e8fa$0$2357$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Rekuperator - zamarzający kondensat
    From: k...@g...com

    W dniu sobota, 25 stycznia 2014 17:40:24 UTC+1 użytkownik Jeffrey napisał:

    > ale to ty sugerujesz że powierzchnia wymiennika ma temp wyższą niż
    >
    > temp powietrza przez niego przepływającego tyle że to się kłóci z ideą
    >
    > schładzania nie sądzisz?
    >

    > jeffrey

    To czy ma wyższą czy niższą zależy po której stronie robiony jest pomiar. Po stronie
    ciepłej będzie miała niższą niż przepływające powietrze po stronie zimnej wyższą niż
    przepływające powietrze. Jak by tak nie było nie następowało by przekazywanie ciepła.
    Kluczowe do roszenia przegrody jest to czy różnica temperatur pomiędzy powietrzem a
    przegrodą po stronie oziębianej w zimie będzie dostatecznie duża żeby z powietrza
    wykropliła się woda. W odpowiednio dużym wymienniku się nie wykropli bo nie będzie
    spełniony warunek różnicy temperatur. I to nie chodzi o różnicę temperatur pomiędzy
    wlotem a wylotem rekuperatora w pomiędzy na przykład 145 i 147 milimetrem od wlotu. W
    miarę oziębiania powietrza od temperatury na wejściu po stronie ciepłej a miejscem w
    którym woda nie moze występować w fazie ciekłej rożnica temperatur robi się coraz
    mniejsza. Na początku może to być kilka stopni a okolicach zera poniżej stopnia. Ale
    zawsze ta różnica jest. I wymiennik musi być tak skonstruowany żeby przy tak malej
    różnicy temperatur woda z powietrza nie wyszła. Jest to możliwe pod warunkiem że
    wymiennik będzie miał dużą powierzchnię ( kubatura pomieszczenia /2,5-3) i będzie
    przeciwprądowy. Urządzenie z małym krzyżowym wymiennikiem spokojnie można nazwać
    schładzaczem powietrza z osuszaniem powietrza wypuszczanego do atmosfery. Mam
    osuszacz z suszarki do wypranych rzeczy. To wymiennik ciepła krzyżowy. Są tam dwa
    spore wentylatory odśrodkowe. Jeden obieg nazwijmy go oziębiającym pracuje z jednym
    wentylatorem i pompką wody robiącą mgłę wodną. Mgłą jest porywana przez cug jaki daje
    wentylator i osiada na przegrodach skąd jest usuwana przez osuszanie przepływającym
    powietrzem. Parując odbiera ciepło z przegród i chłodzi powietrze w drugim obiegu
    przelatujące przez wymiennik. Wilgotne w suszarce powietrze styka się z wymiennikiem
    i wykrapla się z niego woda. Woda jest odprowadzana do pojemnika. Skitrała się
    suszarka marki MIELE i zanim ją wyrzuciłem to wybebeszyłem to ustrojstwo. Puszczone
    poza suszarką schłodziło przepływające przez nie powietrze z 27 stopni do 8 stopni.
    Ilość schłodzonego powietrza wielokrotnie przekracza ilość zimnego powietrza jakie
    produkuje klimatyzator o mocy elektrycznej 1,5kW. Wentylator w tym cudaku pobiera
    100W. Jak w pseudo rekuperatorze zacznie skraplać się woda to on tez musi część tej
    wody odparować i zamiast grzać chłodzi. Teraz na to wpadłem. Wszystkie pseudo
    rekuperatory w których wykrapla się woda i jest potrzeba jej odprowadzania można w
    dupę producentom i sprzedawcom wsadzić. Amen.