    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar First day
    Date: Thu, 5 Nov 2009 10:09:49 +0100
    <hcbk47$4je$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcbjch$acq$1@news.interia.pl>
    <hcbm1g$9g2$1@inews.gazeta.pl> <hcmq93$prr$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hcn46h$ltk$1@news.interia.pl> <hcn7l8$o1q$1@news2.ipartners.pl>
    <hco1gv$vtr$1@news.interia.pl> <hcos40$4va$1@news.interia.pl>
    <hcp33t$iq4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcpnvm$pqg$1@news.interia.pl>
    <hcpqk7$21rn$1@news2.ipartners.pl> <hcppjl$6v3$1@news.interia.pl>
    <hcpsle$22op$1@news2.ipartners.pl> <hcqjlj$auo$1@news.interia.pl>
    <hcrk1j$l6m$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hcrkeb$kdh$1@news.interia.pl>
    <hcrp0a$our$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hcsf0a$hsp$1@news.interia.pl>

    news:hcsf0a$hsp$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > I wiesz na pewno ze nie jest z Chin? :-)

    Wiem bo znam ta firmę. 100% produkcji polskiej.

    > Przy zalozeniu, ze napewno zamarznie i nie rozmrozi sie to mozna dojsc i do
    > takich wnioskow. Czemu oszronione szyby w samochodzie rozmrazaja sie, a czemu
    > nie rozmrozi sie kolektor prozniowy to nie bardzo wiem.
    Bo w samochodzie nie ma prózni. Stopniowo nagrzewa się jego wnętrze wspomagając
    znacznie podgrzanie szyby od spodu.

    > I o to chodzi zeby nie oddawal ciepla w druga strone.
    Nie jest tak tragicznie a jakby co to się jednak do czegoś przydaje w zimie.

    > Czemu zatem opisywane bardziej czy mniej naukowe nie jednodniowe doswiadczenia
    > wskazuja raczej na wyzszosc kolektorow prozniowych w dluzszym okresie?

    Moje doświadczenia i spostrzezenia nie są jednodniowe lecz ponad roczne.
    Na stronach SPF http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang=en&fam=1&tab=
    1 gdzie
    sponsoringu nie ma, porównując wyniki można sie przekonać że spora część
    płaskich ma uzysk roczny sporo większy niż prózniowych. Pozostała cześć i tak
    jest zblizona co nadal nie uzasadnia wydatku 3x większych pieniędzy na kolektory
    prózniowe. Dla mnie to przemawia a nie sponsorowane badania naukowe.

    W cenie jednego kolektora prózniowego kupić można 2-3 płaskie. Jeden słaby
    kolektor prózniowy wyprodukuje średnio 500kWh/m2 rocznie. Rekordzista potrafi
    ponad 700kWh
    ale nie chciałbym znać jego ceny. Reszta prózniowych to szaraki ze średnim
    600kWh/m2.
    Ja w cenie szaraka prózniowego kupię trzy płaskie każdy po 520kWh/m2 i wydzie
    łącznie 1560kWh
    Jest róznica?

    > Bez jaj, sporo tego glownie na plaskich dachach, ale sa i nie jest to zadnym
    > problemem, fakt ze prozniowe beda bezpieczniejsze.

    Źle mnie zrozumiałeś.
    Pisałem nie na płaskich dachach ale na płasko do powierzchni skosu. Na płaskich
    oczywiście sa stelaże ale na skośnych dachach widziałem górną część kolektora
    podniesioną wyżej niż skos dachu. Te szumy wiatru to własnie wtedy się dadzą we
    znaki gdy na skośnym dachu górną część kolektora trochę uniesiemy aby skorygować
    kąt.
    A co jeśli zsunei się w ten klin śniegu w zimie? Stopi się i zamarznie i znowu
    stopi i znowu zamarznie? Nie zdemoluje dachówki, Nie spowoduje rozszczelnienia
    kolektora?

    Marek