eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieSolary dla budynku wielorodzinnego - przesadzone oszczędności? › Re: Solary dla budynku wielorodzinnego - przesadzone oszczędności?
    From: "miszmasz" <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solary dla budynku wielorodzinnego - przesadzone oszczędności?
    Date: Thu, 3 Apr 2014 09:43:26 +0200

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    news:lhhl8i$eo$1@speranza.aioe.org...
    > Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > no własnie ze nie - tu jest cos mega pokręcone. 1000 to jest moc słonca
    > (W/m2 prostopadle do strumienia, czyli max).
    > Natomiast uzyski roczne są podawane w literaturze od 300 do 600kWh/m2

    Trzy kolektory płaskie ustawione pod kątem 50stopni (powierzchnia apertury
    około5,5m2) nagrzały wodę w zbiorniku 295l od mniej więcej 10st do około
    60st. W ciągu całego dnia czyli ogólnie około 7 godzin grzania. Tak było np.
    w ostatnią niedzielę. W sobotę cały dzień porządki wiosenne, sprzątanie,
    pranie więc wody poszło sporo. Rano w niedzielę dało się jeszcze wszystkim
    "umyć i oporządzić" Ja nawet prysznic wziąłem krótki aż do chwili kiedy
    stwierdziłem że zaczyna lecieć zimna woda. Jak zeszłem na dół to w kuchni z
    kranu leciała już tylko zimna woda.
    W poniedziałek rano, przed wyjściem przestawiłem sterownik na priorytet
    podłogówka, co oznaczało że w pierwszej kolejności grzana była podłoga a
    dopiero nadmiarem energii zbiornik wody CWU. Ciepłomierz w sterowniku na
    koniec dnia zarejestrował niecałe 24kWh wyprodukowanej energii. Tak dużo
    wyszło z powodu niskotemperaturowego grzania podłogi jako priorytet.
    Kolektory wodne idealnie nadają się do wspomagania podłogówki bo wtedy mają
    najwyższą sprawność. Bywa w zimie że nie potrafią dogrzać wody w zbiorniku
    do użytkowej wartości ale z powodzeniem dogrzewają podłogę.

    Policzmy...
    Ilość uzyskanej energii w niedzielę 295 * 50 * 1,16 =17,11kWh.
    Średnia moc z energii słonecznej 17,11 / 7 = 2,44kW
    Średnia moc godzinowa na 1m2 kolektora 2,44 / 5,5 = 0,443kW
    Zużyta energia elektryczna na sterownik oraz pompę 0,3kWh

    Mam kocioł gazowy, który o tej porze roku jest zazwyczaj już wyłączony
    niemal na stałe, aż do pierwszych dni października. W zimie chodzi tandem -
    kocioł gazowy oraz solary. Solary uzupełniają zapotrzebowanie na energię w
    sposób automatycznym zawsze kiedy tylko coś złapią. Czyli czego nie nagrzeje
    kolektor to dogrzeje kocioł gazowy. W ten sposób mam stały komfort cieplny
    bez ograniczeń.
    Dla sprawności mojego kotła, ilośc energii 17,1kWh odpowiada zużyciu około
    1,8m3 gazu GZ50, czyli nieco ponad 4zł.
    Takich dni w okresie całego roku jest... no właśnie, trudno jest podać
    konkretną ilość dni, bo cząstkowe grzanie w okresie zimowym też jednak
    występuje. Podam więc sumaryczną ilość wyprodukowanej energii w zeszłym
    roku, który z dotychczasowych ostatnich 6 lat był rokiem najsłabszym pod tym
    względem.
    Ciepłomierz zliczył ponad 5MWh, co odpowiada około 13,7kWh na każdy dzień w
    roku.
    Ta zima była wyjątkowo łagodna i bardzo słoneczna. Dotychczas najsłabsze
    miesiące, grudzień/styczeń dawały uzysk na poziomie około 90-120kWh/mc. Tak
    było w latach poprzednich. W samym tylko styczniu tego roku ciepłomierz
    zanotował nieco ponad 200kWh czyli prawie połowę tego co uzyskuję w
    miesiącach letnich.
    Policzmy...
    5MWh uzyskanej energii odpowiada w przypadku mojego kotła gazowego zużyciu
    około 500m3 gazu czyli wydatku około 1000zł rocznie.
    Po założeniu solarów w roku 2008, zużycie gazu spadło, dzięki czemu
    począwszy od roku 2009 zeszłem z taryfy W3 do taryfy W2. W taryfie W2 mam
    niższe koszty stałe około 550zł rocznie mniej niż w taryfie W3.
    Dzięki solarom oszczędzam więc rocznie około 1500zł.
    Solary moje są w wersji pół home made, czyli podzespoły fabryczne ale
    samodzielnie wszystko skręcane. Grupa pompowa też nie fabryczny gotowiec
    lecz skręcana z kształtek mosiężnych. Stelaż pod solary też sam spawałem.
    Całość wyniosła mnie około 6tys złotych. Tyle musiałem wyciągnąć z kieszeni.
    Zbiornika nie liczę, gdyż zbiornik tak czy owak musiałbym kupić.
    Jak widać, inwestycja w solary w moim przypadku zwróciła się po 4 latach.
    Wyliczone wyżej kwoty i zużycie gazu zgadzają się z kwotami oraz zużyciem
    gazu z faktur rozliczeniowych PGNiG.