    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sosnowy słup w łazience - jak zabezpieczyć?
    Date: Sun, 18 Apr 2010 18:55:35 +0200

    Użytkownik "Jakub Tarczewski" <a...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:hqf1pp$ntj$1@news.onet.pl...

    > zalecałbym preparaty typu owatrol (->google)

    Dzięki, wyglądają ciekawie. Z szybkiego przeglądu wyszedł mi olej nasycający
    XYLKOTE, z opisu wynika, że jest zalecany właśnie do takich zastosowań jak
    moje.

    > niczym; lakierowanie zwykłej sosny szczelnym lakierem doprowadzi do
    > szybkiego butwienia w warunkach zmiennej wilgotności; chyba że ten lakier
    > jest _naprawdę_ szczelny na całej wysokości słupa, łącznie ze sztorcami, i
    > taki pozostanie przez najbliższych kilkanaście lat. Ale nie bardzo wierzę
    > żeby w domowych warunkach coś takiego było możliwe.

    Wiesz, teoretycznie ja mógłbym co kilka lat toto lakierować na nowo, ale
    wiadomo, za jakiś czas mogłoby mi się przestać chceć, ileś warstw lakieru na
    kupę mogłoby zacząć się łuszczyć... W tym świetle temat oleju tym ciekawiej
    tu wygląda. Choć taki olej to nie jest stricte impregnat, o którym, jak
    rozumiem, piszesz...

    > niezły pomysł (pomijam nieco wątpliwe kwestie estetyczne) ale zdajesz
    > sobie sprawę, ile taka _szczelna_ obudowa będzie kosztowała?

    Nad estetyką też się zastanawiam, ale to by było do dopracowania: tam i tak
    będzie przebiegała ścianka wydzielająca brodzik (wyrobiony w podłodze), taka
    ścianka to i tak jest szkło z niklowanymi dodatkami mocującymi, więc tego
    szkła i dodatków byłoby po prostu ciut więcej.
    A ile to będzie kosztowało? Może dam tutaj dowód własnej naiwności, bo
    tematu jeszcze nie zgłębiałem, ale mam nadzieję, że (sama część opasująca
    słup) tyle, co cztery wąskie a długie paski szkła hartowanego (tu pojawia
    się osobna kwestia: jak takie paski bezpiecznie przetransportować) i cztery
    metalowe profile łącznikowe, szkło w tym momencie wklejałbym w te profile na
    silikon akwarystyczny. Pozostaje newralgiczny punkt, jakim byłaby stopa
    słupa, ale to, co wchodzi w podłogę i tak chcę zaimpregnować może nawet
    jakimś bitumicznym zajzajerem, potem styk szyby z drewnem od dołu
    doszczelniłbym silikonem, a styk szyby z terakotą na podłodze (zewnętrzną
    stronę szyby) - na pewno byłby chroniony chociaż niklowanym czymś
    (ćwierćwałek, kątownik - nie wiem jeszcze), a do tego mnóstwo uszczelnień.

    Ale póki co chyba wizja olejowanego "gołego" drewna podoba mi się bardziej.

    J.