    Date: Thu, 31 Jul 2014 21:32:01 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sprzę AV do domu - związane z nowym domem
    <53d156b4$0$2354$65785112@news.neostrada.pl> <op.xjiocem0n0u1o8@moj>
    <53d16cce$0$2223$65785112@news.neostrada.pl> <lqrvku$sds$1@dont-email.me>
    <53d1fb58$0$2378$65785112@news.neostrada.pl> <lquba7$dq5$1@dont-email.me>
    <53d37aa4$0$2225$65785112@news.neostrada.pl>
    <lr4vsa$1v1$1@node1.news.atman.pl>
    <53d68e44$0$2160$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <53d807f5$0$2225$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <53d95ff2$0$2147$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>

    W dniu 2014-07-31 12:49, j...@g...com pisze:
    > Ok, masz rację. Poniosło mnie. Przepraszam. Od teraz przestaję czytać wasze
    utarczki. U mnie masz teraz czystą kartę.

    > W sprawie telewizora Ty piszesz o nowinkach. Ok może jakieś są, może kiedyś się
    spopularyzują. Ja piszę o tym co widzę u ludzi.
    > Plazma mi bardziej przypomina kino i to przy oglądaniu filmów jest dla mnie
    znaczące. Nie znam sie na stronie technicznej, tak samo jak nie znam się na budowie
    silnika, ale potrafię wskazać auto którym mi się lepiej jeździ.

    > Pzdr Jacek

    Cały problem tej dyskusji polega na tym, że razem z Ergie porównujecie
    produkowane kiedyś plazmy z kiedyś produkowanymi telewizorami LCD.
    Tu nie będę się sprzeczał i rzeczywiście macie rację, że porównując
    plazmę sprzed kilku lat z LCD także sprzed kilku lat to zdecydowanie
    plazma wygrywała pod prawie każdym względem poza poborem mocy. Jednak te
    czasy odeszły bezpowrotnie, bo telewizorów LCD z podświetleniem przy
    pomocy świetlówek, które nie było wygaszane już po prostu się nie
    produkuje. W sprzedaży za grosze można czasami kupić taki TV ze starej
    produkcji, ale to są już zabytki.
    LCD sprzed kilku lat miały bardzo wolne matryce, na których szybki ruch
    pozostawiał smugę.

    Ok. 2 lata temu na topie były telewizory LCD z podświetleniem
    krawędziowym LED, w których diody LED były wygaszane w tych miejscach, w
    których ekran jest czarny/ciemny.
    Taki sposób podświetlenia nazwano "Edge LED"
    W tych telewizorach już także dopracowano czas reakcji martycy i
    zwiększono częstotliwość "odświeżania" do 400 a nawet 800Hz tak, aby nie
    było widać smużenia przy szybkim ruchu, ani też migotania ekranu. W ten
    sposób zniwelowano wadę ekranów LCD i zbliżono się z jakością do plazm.
    Ze względu na to, że podświetlenie LED było wygaszane tylko wtedy,
    kiedy w całym pasie ekranu był kolor czarny lub inny bardzo ciemny, a
    jak tylko pojawiał się na tym czarnym tle biały/jasny obiekt to
    podświetlenie świeciło na maksimum, wobec czego poziom czerni
    pozostawiał jeszcze wiele do życzenia. Tu jeszcze plazmy były górą, bo
    wygaszona komórka/piksel zapewniała głębszą czerń niż w przypadku LCD
    nawet z podświetleniem krawędziowym LED.

    Ale minęły dwa lata i teraz na topie są telewizory LCD z podświetleniem
    LED od spodu matrycy (Backlight), a nie na krawędziach matrycy tak jak
    robiono to 2-3 lata temu. To podświetlenie od spodu dzieli całą matrycę
    na małe kwadraciki/pola, które podświetlane są oddzielnymi diodami LED.
    Poziom podświetlenia każdej z diod jest sterowany od zera do maksimum.
    To jest tzw. podświetlanie polowe.
    Dzięki takiemu podświetleniu została zniwelowana kolejna wada
    telewizorów LCD czyli słaby poziom czerni. Co ciekawsze to teraz czerń
    takich telewizorów LCD z podświetleniem LED jest głębsza niż w
    telewizorach plazmowych, ponieważ za sprawą polaryzacji światła w
    ekranach LCD światło, które wpadnie do wnętrza matrycy praktycznie z tej
    matrycy nie powróci. Mówiąc kolokwialnie matryca LCD pochłania
    zewnętrzne światło, a ekran plazmowy je odbija.
    Ponadto poziom generowanego światła LED jest wielokrotnie większy niż
    światła komórek plazmy.
    Z tego właśnie też powodu, że poziom światła jest niższy, a ekran plazmy
    odbija światło zewnętrzne to oglądanie telewizora plazmowego w mocnym
    oświetleniu daje gorszej jakości obraz niż LCD z podświetleniem polowym
    LED typu backlight.

    Podświetlanie backlight daje ogromne możliwości. Nie dość, że wygaszając
    te LED-y można uzyskać o wiele większy poziom czerni niż w przypadku
    telewizorów plazmowych to modulując to podświetlenie można uzyskać efekt
    zwiększenia częstotliwości odświeżania.
    W obecnie produkowanych telewizorach częstotliwość tą zwiększono nawet
    do 3000-3600Hz, dzięki czemu zniwelowano efekt migotania ekranu. Taka
    symulacja daje też dla oka wrażenie jeszcze bardziej płynnego ruchu
    poruszających się obiektów na ekranie.
    Porównując ekran takiego telewizorach LCD z podświetlewniem LED typu
    backlight obraz jest lepszy niż na telewizorach plazmowych. Nie ma
    smużenia, nie ma migotania, ruch jest płynny, głębsza bieli i głębsza
    czerni o wiele większa, obraz bardziej ostry. Obecnie sprzedawane
    telewizory LCD w takiej technologii są sprzedawane w podobnych cenach co
    telewizory plazmowe najnowszej generacji.

    Kolejnym rodzajem podświetlenia matryc LCD jest full LED, które polega
    na tym, że każdy zestaw pikseli posiada swoją diodę podświetlającą. Ta
    technologia jeszcze trochę kosztuje i dopiero wchodzi na rynek, ale za
    rok czy dwa zajmie miejsce technologii polowej, a ceny będą takie same
    jak obecnie ceny technologii polowej.

    Poza tym jak się porównuje telewizory to także jest ogromna różnica
    pomiędzy modelami różnych producentów, ponieważ różni producenci różnie
    podchodzą do obróbki obrazu.
    Dla przykładu obraz zdekompresowany mpeg na jednym telewizorze będzie
    wyglądał źle czyli tak jak pisał Ergie, a na innym ta sama próbka na
    innym telewizorze będzie wyglądała super, bez plam, bez gradientu i
    będzie sprawiała wrażenie, ze nagranie jest mniej skompresowane.
    Sam tego doświadczyłem jak kupowałem nowe telewizory ok. 2 lata temu.

    Ponieważ technologia plazmowa jest bardzo kosztowna, a już nie daje
    klientowi więcej niż technologia LCD z podświetleniem LED, dlatego idzie
    do lamusa, dokłądnie tak samo jak się to stało z telewizorami CRT
    (kineskopowymi). W rzeczywistości technologia plazmowa jest rozwinięciem
    technologii CRT, gdyż w technologii plazmowej każda komórka/każdy piksel
    to taka maciupeńka lampa kineskopowa, która posiada prawie wszystkie
    wady lamp kineskopowych, czyli długą poświatę luminoforu, która rozmywa
    obraz, podatność na wypalanie luminoforu i zmianę parametrów z czasem,
    wysokie napięcie zasilające i duże straty energetyczne, szary ekran
    zamiast czarnego, wysokie koszty produkcji.