    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Szklarnia z poliwęglanu
    <5pvNL.107906$3eZ4.29127@fx03.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Thu, 09 Mar 2023 23:23:34 GMT

    On 2023-03-07, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Ewoluowały bez szyby nad głową, więc powinny lubić albo tolerować. Z tym

    Zgadza się. W warunkach naturalnych może być różnie. Może być, że tego
    światła słonecznego bogatego w UV jest mniej przez cały okres wegetacji,
    więc w obrębie paru roślinnych pokoleń, nie powinno to skutkować jakąs
    katastrofą.

    > że dzisiejsze intensywne uprawy ogrodnicze przypominają chów klatkowy kur.
    > Nikt nie zwraca uwagi na to, co lubią. W Hiszpanii tysiące hektarów
    > przykrywa się mało przezroczystym materiałem, którego głównym zadaniem
    > jest po prostu zmniejszenie operacji słonecznej i ograniczenie parowania.
    > Dzieki temu można uprawiać to, co chętniej by rosło bardziej na północ.
    >
    > https://goo.gl/maps/dD7V6kU3He42fk8F8

    Albo w warunkach leśnych (pod osłoną drzew).

    > Natomiast wrażliwość widmowa roślin jest sprawą fascynującą i badaną od
    > stosunkowo niedługiego czasu. Wiadomo już jednak, że rośliny mogą mieć
    > w sobie kolorymetr. Taki badyl rosnący wśród swoich kolegów na łące wie,
    > że jeśli dociera do niego światło z przewagą zielonego, to zostało ono
    > przefiltrowane przez liście sąsiadów. Więc trzeba inwestować we wzrost,
    > by jako kurdupel nie przegrać z innymi. Ale na skraju zagonu, nawet po
    > ciemnej północnej stronie, światło ma pełne widmo. No to można rozrastać
    > się na szerokość.

    Nawet nie byłem świadom. Spodziewałbym się, że są to mechanizmy związane
    z samą ilością docierającego światła, która też tu będzie różna.

    --
    Marcin