    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Termostat do pieca na ekogroszek
    Date: Sun, 25 Oct 2009 20:03:33 +0100

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości
    news:hc22g1$apl$1@news.interia.pl...

    > A jak ma się do tego wysoka temperatura panująca przy kaloryferze? Jak
    > taki zawór mierzy temperaturę w pokoju, skoro jest bezpośrednio przy
    > źródle ciepła?

    Tak samo jakby był zamontowany po drugiej stronie pokoju. Po prostu trzeba o
    jedną działkę przekręcić pokrętło więcej.
    A co do różnic temperatur bezpośrednio przy grzejniku i w koncie po drugiej
    stronie pokoju nic nie wskórasz. Nie pomągą żadne termostaty pokojowe.
    Musiał byś mieć po prostu więcej grzejników w róznych miejscach, alebo
    najlepiej ogrzewanie podłogowe.

    > Pytam, bo sam się zastanawiam nad jakimś sterownikem do pieca, ale może
    > takie zawory rozwiązałyby sprawę?

    Oczywiście, ze rozwiżaują.

    > W tej chwili mam zwykłe zawory termostatyczne ze skalą od * do 6. A może
    > to są dokładnie takie zawory, o jakich Ty piszesz? :)

    O takich piszę. Dodtkowy sterownik pokojowy jak zamontujesz to wtedy zacznie
    się jazda w cały świat.
    Po prostu nie montuje się zaworów termostatycznych oraz regulatora
    pokojowego.
    Montuje się albo zawory termostatyczne, albo regulator pokojowy. Obydwa
    układy regulacji nie mogą z sobą współpracować, bo się będą wzajemnie
    zakłócać.
    Można jedynie zamontować wraz z zaworami termostatycznymi regulator
    pogodowy, który wprowadza krzywą grzewczą temperatury wody na kotle
    zmieniając temperaturę tej wody w zależności od temperatury na zewnątrz.

    > Jaka jest optymalna temperatura dla pieca? Ja mam u siebie cały czas ok.
    > 50-60 stopni. Źle?

    58 to jest temperatura, poniżej której występuje korozja niskotemperaturowa
    kotła. Ponieważ woda w kotle się uwarstwia, a ponadto woda powracająca ma
    niższą temperaturę od wody zasilającej to na dole kotła zawsze masz nieco
    niższą temperaturę, dlatego minimalna temperatura ustawiana na kotle powinna
    być o kilka stopni wyższa od tych 58 stopni.