    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Warto teraz sprzedać mieszkanie.
    <tdft74$ua2$1$Cav@news.chmurka.net> <tdi01j$chj5$1@dont-email.me>
    <tdic74$igr$1$Cav@news.chmurka.net>
    <fpcw2cs34t31$.1gumvics8smf5$.dlg@40tude.net>
    <62fde99f$0$568$65785112@news.neostrada.pl>
    <tdkum1$87v$1$Cav@news.chmurka.net>
    Date: Thu, 18 Aug 2022 15:29:36 +0200

    Cavallino pisze:

    > Przy podzielnikach?
    > No to forują ew. cwaniaków kosztem ciepłolubnych....

    Jak ktoś nie jest ciepłolubny, to nie musi być od razu cwaniakiem.
    Może po prostu woli niższe temperatury.

    > Bo na logikę to płacisz za to żebyś miał ciepło, a nie za to,
    > co wyleci akurat przez Twój grzejnik.

    Do logiki ludzi trudno przekonać, wielu uważa, że ten wynalazek się
    nie przyjmie. Podobnie trudno skłonić do uznania faktu, że człowiek
    jest istotą społeczną, a to pociąga za sobą szereg konsekwencji.
    Skoro już ludzie chcą mieszkać we wspólnym budynku, to nie ma powodu,
    by ci z narożnych mieszkań płacili więcej od tych, co mają większość
    ścian wewnętrznych. Zryczałtowany podział kosztów ma jedną wadę --
    nie skłania do oszczędności. Najprostszym lekarstwem na to byłby
    stały pomiar temperatury w każdym mieszkaniu i potraktowanie tego
    jako dane wejściowe do wyliczenia podziału opłat (to nie będzie
    liniowe). Podejrzewam jednak, że trudno by było do czegoś takiego
    przekonać walne zgromadzenie wspólnoty. Ludzie nawet prostszych
    rzeczy nie są w stanie pojąć. Poza tym zaraz znajdą się tacy, co to
    peltiera do termometru...

    --
    Jarek