    From: anhin <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wiejskie klimaty - trociny zmineralizowane
    Date: Fri, 22 Jun 2012 12:32:22 +0200

    > Jeszcze w klimatach budownictwa wiejskiego z polowy XX w.
    >
    > Do wypelniania scian szkieletowych obustronnie obijanych deskami stosowano
    > rozne materialy - zuzel, torf, podobno nawet plewy.
    >
    > A co ze zmineralizowanymi (wapnem) trocinami? Nadawalyby sie na zasypke do
    > takiej sciany?
    > Robactwo i grzyb ruszaja takie trociny, czy gardza?

    jasne że by się nadawały (raczej grube i wióry, drobne trociny słabo się
    nadają), ale im więcej wapna (w latach 40 -tych i 50-tych używano raczej
    chlorku wapnia do nasycania) tym gorzej izolują, a im mniej tym łatwiej
    przesiąkają i są mniej odporne, też na ogień. Poza tym nie każde trociny
    są ok, najlepsze są iglaste; dębowe czy bukowe rozkładają się bardzo
    szybko. Co do robactwa, nie jest bardzo zainteresowane (tylko trochę
    ;-)), ale gryzonie nie mają oporów. Przemysłowa realizacja tego pomysłu
    to tzw. suprema, izolacyjne płyty z wiórobetonu, bardziej ognio- i
    myszoodporne od zasypki, w latach 30-tych powszechnie używane, przy
    remontach starych domów wyciąga się tego ze ścian dziesiątki metrów, na
    ogół w niezłym stanie.
    Co do zasypek które wymieniłeś, najgorszy jest żużel -nie dość że słabo
    izoluje, to jeszcze nawet wysezonowany śmierdzi i truje (ale np. na
    Dolnym Śląsku używano go do tych celów standardowo; sam mieszkałem w
    domu z izolacjami stropów i części ścian z żużla). Torf jest łatwopalny
    i bardzo sprzyja różnym żyjątkom, zresztą w Polsce, inaczej niż np. w
    Szwecji, przyzwoity, budowlany torf jest trudnodostępny i b. drogi.
    Plewy dają rewelacyjną izolacyjność, ale są jeszcze bardziej łatwopalne,
    no i osiadają. Niezła jest zmineralizowana słoma w formie długich źdźbeł
    (nie sieczki).
    Widzę że fascynacja postępuje... :P