  • 1. Data: 2012-06-22 09:19:58
    Temat: Wiejskie klimaty - trociny zmineralizowane
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Jeszcze w klimatach budownictwa wiejskiego z polowy XX w.

    Do wypelniania scian szkieletowych obustronnie obijanych deskami stosowano
    rozne materialy - zuzel, torf, podobno nawet plewy.

    A co ze zmineralizowanymi (wapnem) trocinami? Nadawalyby sie na zasypke do
    takiej sciany?
    Robactwo i grzyb ruszaja takie trociny, czy gardza?

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 2. Data: 2012-06-22 10:53:00
    Temat: Re: Wiejskie klimaty - trociny zmineralizowane
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Maciek <d...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > takiej sciany?
    > Robactwo i grzyb ruszaja takie trociny, czy gardza?

    Oczywiście że się nadaje i było to stosowane. jak byłem mały to kolega z klasy
    mieszkał w takim bida drewniaku. Bardzo ciepło było u niego zimą a latem
    chłodno. W ścianach na 100% były wióry z wapnem. Jak rozwalali to było widać
    że w ścianach było coś przypominające wióry spojone kredą. Wtedy nie
    wiedziałem skąd tam się kreda wzięła. Ważne że dawało się tym skutecznie
    rysować na chodniku trasy do gry w kapsle.

  • 3. Data: 2012-06-22 12:32:22
    Od: anhin <a...@g...pl>

> [...]
    > takiej sciany?
    > Robactwo i grzyb ruszaja takie trociny, czy gardza?

    jasne że by się nadawały (raczej grube i wióry, drobne trociny słabo się
    nadają), ale im więcej wapna (w latach 40 -tych i 50-tych używano raczej
    chlorku wapnia do nasycania) tym gorzej izolują, a im mniej tym łatwiej
    przesiąkają i są mniej odporne, też na ogień. Poza tym nie każde trociny
    są ok, najlepsze są iglaste; dębowe czy bukowe rozkładają się bardzo
    szybko. Co do robactwa, nie jest bardzo zainteresowane (tylko trochę
    ;-)), ale gryzonie nie mają oporów. Przemysłowa realizacja tego pomysłu
    to tzw. suprema, izolacyjne płyty z wiórobetonu, bardziej ognio- i
    myszoodporne od zasypki, w latach 30-tych powszechnie używane, przy
    remontach starych domów wyciąga się tego ze ścian dziesiątki metrów, na
    ogół w niezłym stanie.
    Co do zasypek które wymieniłeś, najgorszy jest żużel -nie dość że słabo
    izoluje, to jeszcze nawet wysezonowany śmierdzi i truje (ale np. na
    Dolnym Śląsku używano go do tych celów standardowo; sam mieszkałem w
    domu z izolacjami stropów i części ścian z żużla). Torf jest łatwopalny
    i bardzo sprzyja różnym żyjątkom, zresztą w Polsce, inaczej niż np. w
    Szwecji, przyzwoity, budowlany torf jest trudnodostępny i b. drogi.
    Plewy dają rewelacyjną izolacyjność, ale są jeszcze bardziej łatwopalne,
    no i osiadają. Niezła jest zmineralizowana słoma w formie długich źdźbeł
    (nie sieczki).
    Widzę że fascynacja postępuje... :P

  • 4. Data: 2012-06-22 17:26:34
    Od: mk <d...@t...pl>

    Trochę z sufitu :)
    Oglądnąłem sporo domów murowanych, drewniano-murowanych z lat 1950-80 na
    Podhalu i ponad połowa miała wysypane trociny na podłogę strychu jako
    izolację. Czy impregnowane-nie wiem, ale potencjał pożarowy był

  • 5. Data: 2012-06-22 23:29:21
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "mk" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Podhalu i ponad połowa miała wysypane trociny na podłogę strychu jako
    > izolację. Czy impregnowane-nie wiem, ale potencjał pożarowy był

    Dom postawiony 2 lata przed wojna, miedzy deskami stropu i podlogi strychu,
    na dodatkowo polozonych deskach w polowie belek (jakos sie to nazywa?) wklad
    z gliny zmieszanej ze sloma i chyba troche wapna. Srednio z 7cm. W przekroju
    od dolu patrzac deski sufitu, pusta przestrzen, deski, glina i podloga.

    Tmek

  • 6. Data: 2012-06-23 00:03:22
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Jun 2012 12:32:22 +0200, anhin napisał(a):

    > Widzę że fascynacja postępuje... :P

    A tak :)

    >Niezła jest zmineralizowana słoma w formie długich źdźbeł
    > (nie sieczki).

    Mineralizacja slomy tez odbywa sie przez wapnowanie, czy jakas inna metoda?

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 7. Data: 2012-06-23 22:01:41
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Podhalu i ponad połowa miała wysypane trociny na podłogę strychu jako
    > izolację.

    To był standardowy materiał izolacyjny na sufity w mojej okolicy przed
    nastaniem ery styropianu.
    Tylko, że raczej nie były to same trociny a zmieszane z dość dużą
    ilością wapna. Sam miałem taki podkład pod wylewkami na jednej z
    kondygnacji i poprzedniej zimy to wynosiłem. Na drugiej kondygnacji
    wylewki zostały więc i trociny z wapnem pewnie też.

    A co do plew, to też był to standardowy materiał budowlany po zmieszaniu
    z gliną. Czymś takim można było uszczelniać drewniane domy. Wciskało się
    toto pomiędzy belki drewniane oraz na deski na suficie.

    A może to była wersja "awaryjna"? Bo w innej wersji, widziałem pomiędzy
    belkami warkocze uplecione ze słomy. Przypuszczam, że te warkocze
    wciskało się w trakcie budowy - kolejne belki dociskały do poprzedniej.
    A w gotowym domu jak trzeba było to naprawić to może wtedy glina + plewy?

    Muszę wypytać sąsiada - może coś z tej technologii jeszcze pamięta?
    Bo większość życia spędził w drewnianym domu.

    Glina po wyschnięciu ma duży skurcz i pęka. Może dodatek plew czy słomy
    zmniejszał skurcz?

    Kazek

  • 8. Data: 2012-06-24 20:57:39
    Od: anhin <a...@g...pl>

    ).

    > Mineralizacja slomy tez odbywa sie przez wapnowanie, czy jakas inna metoda?

    zalecałbym mieszaninę mleka wapiennego i chlorku wapnia CaCl2 (stosunek
    wagowy wodorotlenek:chlorek jakoś tak 4 do 1) -taki roztwór lepiej
    przesyca źdźbła, przyspiesza mineralizację i zapobiega sklejaniu źdźbeł
    (co pogarszałoby izolacyjność). Wadą jest nieco większa higroskopijność,
    ale takie ocieplenie i tak trzeba bardzo starannie chronić przed
    zawilgoceniem. Uprzedzając pytanie -nie wiem gdzie teraz można dostać w
    hurtowych ilościach CaCl2 w miarę tanio, dawno się tym nie
    interesowałem, ale myślę, że parę minut guglania i kilka telefonów
    powinno wyjaśnić sprawę.
    Są oczywiście inne metody, z wykorzystaniem soli wapnia, żelaza, kwasu
    krzemowego i takich tam, ale są albo skomplikowane, albo drogie, albo
    nieobojętne dla zdrowia, albo wszystko na raz.

  • 9. Data: 2012-06-25 13:49:12
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Tmek

    "miedzy deskami stropu i podlogi strychu, na dodatkowo polozonych deskach w

    Może chodzi o tak zwany ślepy pułap?....

  • 10. Data: 2012-06-25 17:54:16
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:js9j7v$asd$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomo?ci

    > "miedzy deskami stropu i podlogi strychu, na dodatkowo polozonych deskach
    > w polowie belek (jakos sie to nazywa?) "
    >
    > Może chodzi o tak zwany ?lepy pułap?....

    O, to to!