    From: "Tornad" <w...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wilgoć w domu ...
    Date: Thu, 29 Sep 2011 01:40:21 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    news:2ca0.0000005f.4e834a3a@newsgate.onet.pl...

> [...]
    one

    > Tos mnie zabił - daje sobie lape uciąc ze wiazanie betonu i zapraw
    wapiennych związane jest z wydzielaniem ciepła a nie odwrotnie.... Moze
    temperatura spada przy okazji własnie parowania tej wody co nie związała?

    Nie, jeszcze zyjesz skoro piszesz. Nie chce Cie dobic wiec wyjasniam.
    Reakcja karbonizacji wodorotlenku wapnia (tak sie to poprawnie naukowo
    nazywa) jest reakcja obojetna z lekkim przegieciem w kierunku endotermicznej.
    Natomiast wiazanie cementu powoduje wydzielenie sie juz zauwazalnej ilosci
    ciepla.
    Ale w praktyce moze byc tak, ze w czasie tej reakcji z dwutlenkiem wegla
    wydziela sie woda. I ona migrujac porami materialu paruje i stad odczucie
    zimna sciany. No bo woda przy parowaniu pobiera duuuzo ciepla. Zatem jeszcze
    jeden kwiatek do korzucha, ze sciany nie wysychaja lecz wiaza. Nie dosc, ze
    nie wysychaja to jeszcze w czasie tego wiaznia wydzielaja wode. Czas tej
    reakcji zalezy do wielu czynnikow i jest bardzo trudny do okreslenia.
    Starzy ludzie powiadali, ze wapno w scianach wiaze do kilku lat nawet.
    Na tej podstawie kazdy powinien w miare mozliwosci tak zaplanowac budowe aby
    na to wiazanie tynkow bylo ze dwa miesiace przy wysokiej pemperaturze rzedu 20
    stopni.
    Takie sciany wyschna; szczegolnie w narozach gdzie wiaznie trwa najdluzej
    winny byc suche. Widac to po kolorze i czuc w dotyku. Ale i tak bym ich na
    hura nie malowal, niech sobie jeszcze pooddychaja tym dwutlenkiem czadu.
    Znalazlem pozyteczna strone na temat wapna, ktorej przegladniecie poszerza
    konieczna wiedze.

    http://www.wapno-info.pl/_files/98c45cd82ec4dcaa0758
    ff2a6a52f2e1.pdf

    Pzdr.