    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 10 Oct 2012 18:57:11 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Wstępne podejście do porównania ledówek
    From: k...@v...pl

    W dniu środa, 10 października 2012 22:41:27 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
    > Przywlokłem oscyklopa z roboty, kupiłem 3 fotodiody i poczekałem do
    >
    > nocy.
    >
    > Jak rozłożyłem cały bajzel i zacząłem machać drutami w powietrzu i
    >
    > pstrykać lampkami to kobita zaczęła się kręcić niebezpiecznie blisko
    >
    > telefonu, no ale czego się nie robi dla nauki.
    >

    > Wyniki babraniny tu:
    >

    > picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/Ledowe
    >

    > Widać wyraźnie syfność tanich ledówek. Można powiedzieć z grubsza że
    >
    > świecą przez jakieś 6ms, potem 4ms nie świecą. Droższe lumenmaxowe
    >
    > ledówki (ta halogenopodonba i ta "kukurydziana") wyglądają bardzo

> [...]

    To szkoda że nie miałeś czasu kombinować. 100 herców jak byk. Tego żaden człowiek nie
    zauważy. Diody były by zgaszone jeśli dolny poziom przedstawiała by linia pozioma.
    Nie jest pozioma tylko nachylona zanim się wzniesie. na oscylogramie nie jest
    pokazany poziom zero czyli taki jak odbiornik jest zasłonięty i nie widzi światła z
    lampki led. To co interpretujesz jako zgaszenie diody może być tylko jej niewielkim
    ściemnieniem wynikającym z tętnień na kondensatorze. Możesz mi wytłumaczyć jedną
    rzecz. Jeden okres przy 50 Hz to 20ms. Inaczej być nie chce bo 20x50=1000. Jeden
    okres to od zera dodatnia połówka zero i ujemna połówka do zera. U Ciebie jeden okres
    to 10ms, widać to przy żarówce. masz w gniazdku napięcie przemienne 100Hz zamiast 50.
    Poprawny pomiar to pomiar napięcia na diodzie. Znany będzie poziom "0" i od niego
    zobrazowany przebieg na diodzie. Na takim przebiegu będzie widać czy napięcie na
    diodzie spada do poziomu przy którym przestaje świecić. To co interpretujesz jako
    zgaszenie może być tętnieniem na bardzo małym poziomie. A że wygląda jak wygląda
    wynika ze wzmocnienia jakie ustaliłeś na oscyloskopie. Przy różnych źródłach światła
    zmieniałeś wzmocnienie żeby Ci ładnie wyglądało. W sumie nic z niczym nie porównałeś.
    Tylko pomiar napięcia na diodzie lampki da wymierny wynik.