    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zakup działki - hipoteka
    Date: Mon, 7 May 2012 21:59:16 +0200

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:jo922l$2sa$1@inews.gazeta.pl...

    > no własnie to nie takie proste, sprzedający prawdopodobnie wziął kredyt na
    > tą działkę i dopóki nie dostanie pieniędzy z sprzedaży nie będzie miał
    > możliwości
    > spłaty zadłużenia. To zdaje się że jest główny powód sprzedaży.
    >
    > Włąsnie ja kombinuję w jaki sposób bezpiecznie kupić działkę i upewnić się
    > że sprzedający spłacił kredyt.
    >
    > Mogę uzgodnić, że idziemy podpisać akt, daje sprzedającemu do ręki różnicę
    > między
    > kredytem a ceną działki i wychodzimy razem od notariusza i spłacamy razem
    > jego kredyt.
> [...]

    Taki kredyt hipoteczny to Ty spłacasz. Sprzedający nawet nie ma prawa
    zobaczyć tych pieniędzy, a co dopiero je otrzymać od Ciebie.
    Najlepsze, najprostsze i najbezpieczniejsze dla obydwu stron jest zawarcie
    umowy przedwstępnej u notariusza.
    Umowa notarialna ma szereg zalet w stosunku do umowy bez notariusza.
    Zaczyna się od tego, że on idzie do banku i bierze wniosek dotyczący tego
    kredytu oraz wysokości spłaty. Musi poinformować bank o chęci zawarcia umowy
    kupna-sprzedaży.
    Ustalacie wysokość zadatku, który on dostanie. Jako kwotę zadatku może
    stanowić tylko kwota spłaty kredytu lub kwota spłaty kredytu + gotówka do
    ręki u notariusza. To od Was zależy jak sobie ustalicie.
    Udajecie się z tym dokumentem do notariusza. Oczywiście plus wszystkie
    potrzebne dokumenty tj. wypisy i wyrysy z rejestru gruntów, zaświadczenie z
    gminy o charakterze działki itp. (to Wam powie notariusz co jest potrzebne)
    Podpisujecie umowę przedwstępną.
    Teraz dochodzimy do tego dlaczego warto podpisywać taką umowę przedwsępną u
    notariusza.
    Zawierając taką umowę u notariusza możesz zażądać dokonania wpisu do Księgi
    Wieczystej, informacji o zawarciu takiej umowy przedwstępnej. To robi
    notariusz.
    Ma to na celu ochronę Twoich interesów na wypadek, gdyby on próbował
    sprzedać tę nieruchomość innej osobie, kiedy hipoteka bankowa będzie
    zwolniona. Poza tym taka przedwstępna umowa notarialna ma moc wykonalności,
    która polega na tym, że w razie śmierci sprzedającego, transakcja może
    zostać zawarta bez udziału tej osoby. Wtedy pieniądze, które zapłacisz,
    wpływają do depozytu sądowego i stanowią majątek dziedziczny spadkobierców.
    W przypadku zawarcia przedwstępnej umowy notarialnej, w razie śmierci
    sprzedającego, spadkobiercy nie mogą ani nabyć tej nieruchomości w drodze
    spadku, ani też jej zbyć bez Twojej zgody.
    Po zawarciu umowy przedwstępnej, wpłacasz pieniądze do banku - kwotę spłaty
    kredytu.
    Po zaksięgowaniu tej wpłaty, on lub Ty bierzecie wniosek z banku o
    zwolnieniu hipoteki i zanosicie do sądu w celu dokonania zmiany w hipotece.
    Kiedy wpis się uprawomocni, możecie podpisywać końcowy akt notarialny.

    To była jedna z wersji.

    Możesz także dać mu jakiś zadatek u notariusza, a kwotę kredytu spłacić po
    podpisaniu aktu notarialnego. Dokonujesz wtedy płatności do banku, w którym
    jest ten kredyt. Bank rozlicza kredyt, a resztę pieniędzy zwraca na jego
    konto ROR. W tym przypadku on nie widzi pieniędzy tak długo jak długo nie
    jest rozliczony kredyt.
    Musicie się tylko dopytać w tym banku, gdzie jest kredyt na jakie formy
    rozliczeńai zgadza się bank.

    Ponadto musisz wiedzieć o tym, czym jest zaliczka, a czym jest zadatek.

    ZALICZKA - W razie zerwania umowy, z którejkolwiek strony, podlega ona
    zwrotowi w pełnej wysokości.
    ZADATEK - Jeżeli Ty się wycofasz z umowy to tracisz zadatek. Jeżeli wycofa
    się sprzedający to musi Ci on zwrócić podwojoną kwotę zadatku.