  • 1. Data: 2012-05-07 18:18:57
    Temat: Zakup działki - hipoteka
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    Wiem, że takie pytania przewijają się dość często ale
    Was jako doświadczoną grupę chcę zapytać o to jak Wy się
    zabezpieczaliście ;-).

    Znalazłem fajną działkę z obciążeniem hipotecznym. Jak maksymalnie
    zabezpieczyć transakcję abym nie spłacał czyjegoś kredytu?
    Chcę też dać poczucie bezpieczeństwa sprzedającemu, aby nie
    odczuł, że ja chcę go wyrolować.
    Szukam metody bezpiecznej transakcji dla nas obu.

    Raczej pomysł z przejęciem kredytu średnio mi się podoba, za dużo
    komplikacji.

    Ja Wy to robiliście i nie daliście się "wydymać"? Proszę również
    o porady tych którzy się nacięli, to wyjaśni mi czego unikać.

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi
    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2012-05-07 19:17:40
    Temat: Re: Zakup działki - hipoteka
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 maja 2012 18:18:57 UTC+2 użytkownik Darek napisał:
> [...]
    >
    > Ja Wy to robiliście i nie daliście się "wydymać"? Proszę również
    > o porady tych którzy się nacięli, to wyjaśni mi czego unikać.

    Wbrew pozorom dymanie zdarza się rzadko ale niektórzy mają pecha.
    Podstawowe zasady zabezpieczeń są proste:
    Dla kupującego: umowa przedwstępna zakłada że kredyt zostanie spłacony, przy
    zawieraniu umowy sprzedający ma obowiązek okazać potwierdzenie z banku o spłacie.
    Dla sprzedającego: zaliczka, która mu zostaje gdyby kupujący się wycofał z zakupu.

    --
    ZZ@private

  • 3. Data: 2012-05-07 19:49:56
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    >przy zawieraniu umowy sprzedający ma obowiązek okazać potwierdzenie z banku

    no własnie to nie takie proste, sprzedający prawdopodobnie wziął kredyt na
    tą działkę i dopóki nie dostanie pieniędzy z sprzedaży nie będzie miał
    możliwości
    spłaty zadłużenia. To zdaje się że jest główny powód sprzedaży.

    Włąsnie ja kombinuję w jaki sposób bezpiecznie kupić działkę i upewnić się
    że sprzedający spłacił kredyt.

    Mogę uzgodnić, że idziemy podpisać akt, daje sprzedającemu do ręki różnicę
    między
    kredytem a ceną działki i wychodzimy razem od notariusza i spłacamy razem
    jego kredyt.
    W tym przypadku ja mogę się rozmyślić od spłaty jego kredytu i go w pewnym
    sensie
    wyrolować - choć pozornie ponieważ bank i tak pewnie zapuka do mojego okna
    odebrać dług w działce, z tym że na początku samego dłużnika pociąga trochę.
    Dlatego myślę
    że sprzedający może się nie zgodzić na takie rozwiązanie...

    Zresztą mnie odpowiadała by również jakaś metoda bardziej sformalizowana...

    >Dla sprzedającego: zaliczka, która mu zostaje gdyby kupujący się wycofał z
    >zakupu.

    w zasadzie to nie będzie konieczne, jak podejmę decyzję gotów jestem z dnia
    na dzień podpisać akt notarialny i wyłożyć pieniądze na "stół".
    A zliczki nie wpłacę dotąd, dokąd nie sprawdzę wszelakich formalności
    związanych z działką.
    W moim przypadku taka umowa była by raczej czymś fikcyjnym.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 4. Data: 2012-05-07 21:59:16
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > związanych z działką.
    > W moim przypadku taka umowa była by raczej czymś fikcyjnym.

    Taki kredyt hipoteczny to Ty spłacasz. Sprzedający nawet nie ma prawa
    zobaczyć tych pieniędzy, a co dopiero je otrzymać od Ciebie.
    Najlepsze, najprostsze i najbezpieczniejsze dla obydwu stron jest zawarcie
    umowy przedwstępnej u notariusza.
    Umowa notarialna ma szereg zalet w stosunku do umowy bez notariusza.
    Zaczyna się od tego, że on idzie do banku i bierze wniosek dotyczący tego
    kredytu oraz wysokości spłaty. Musi poinformować bank o chęci zawarcia umowy
    kupna-sprzedaży.
    Ustalacie wysokość zadatku, który on dostanie. Jako kwotę zadatku może
    stanowić tylko kwota spłaty kredytu lub kwota spłaty kredytu + gotówka do
    ręki u notariusza. To od Was zależy jak sobie ustalicie.
    Udajecie się z tym dokumentem do notariusza. Oczywiście plus wszystkie
    potrzebne dokumenty tj. wypisy i wyrysy z rejestru gruntów, zaświadczenie z
    gminy o charakterze działki itp. (to Wam powie notariusz co jest potrzebne)
    Podpisujecie umowę przedwstępną.
    Teraz dochodzimy do tego dlaczego warto podpisywać taką umowę przedwsępną u
    notariusza.
    Zawierając taką umowę u notariusza możesz zażądać dokonania wpisu do Księgi
    Wieczystej, informacji o zawarciu takiej umowy przedwstępnej. To robi
    notariusz.
    Ma to na celu ochronę Twoich interesów na wypadek, gdyby on próbował
    sprzedać tę nieruchomość innej osobie, kiedy hipoteka bankowa będzie
    zwolniona. Poza tym taka przedwstępna umowa notarialna ma moc wykonalności,
    która polega na tym, że w razie śmierci sprzedającego, transakcja może
    zostać zawarta bez udziału tej osoby. Wtedy pieniądze, które zapłacisz,
    wpływają do depozytu sądowego i stanowią majątek dziedziczny spadkobierców.
    W przypadku zawarcia przedwstępnej umowy notarialnej, w razie śmierci
    sprzedającego, spadkobiercy nie mogą ani nabyć tej nieruchomości w drodze
    spadku, ani też jej zbyć bez Twojej zgody.
    Po zawarciu umowy przedwstępnej, wpłacasz pieniądze do banku - kwotę spłaty
    kredytu.
    Po zaksięgowaniu tej wpłaty, on lub Ty bierzecie wniosek z banku o
    zwolnieniu hipoteki i zanosicie do sądu w celu dokonania zmiany w hipotece.
    Kiedy wpis się uprawomocni, możecie podpisywać końcowy akt notarialny.

    To była jedna z wersji.

    Możesz także dać mu jakiś zadatek u notariusza, a kwotę kredytu spłacić po
    podpisaniu aktu notarialnego. Dokonujesz wtedy płatności do banku, w którym
    jest ten kredyt. Bank rozlicza kredyt, a resztę pieniędzy zwraca na jego
    konto ROR. W tym przypadku on nie widzi pieniędzy tak długo jak długo nie
    jest rozliczony kredyt.
    Musicie się tylko dopytać w tym banku, gdzie jest kredyt na jakie formy
    rozliczeńai zgadza się bank.

    Ponadto musisz wiedzieć o tym, czym jest zaliczka, a czym jest zadatek.

    ZALICZKA - W razie zerwania umowy, z którejkolwiek strony, podlega ona
    zwrotowi w pełnej wysokości.
    ZADATEK - Jeżeli Ty się wycofasz z umowy to tracisz zadatek. Jeżeli wycofa
    się sprzedający to musi Ci on zwrócić podwojoną kwotę zadatku.

  • 5. Data: 2012-05-07 22:00:10
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    >
    > Ja Wy to robiliście i nie daliście się "wydymać"? Proszę również
    > o porady tych którzy się nacięli, to wyjaśni mi czego unikać.

    trudno będzie. Umowy kupna sprzedaży nieruchomości nie są umowami
    wzajemnymi. Przeniesienie własności nie implikuje konieczności zapłaty i
    odwrotnie. Dokonanie zapłaty nie jest żadnym gwrantem przeniesienia
    własności. Zobowiązania stron umowy wobec stron trzecich dodatkowo mogą
    skomplikować realizację umowy i w przypadku sporu zasadniczo sąd nie będzie
    brał ich pod uwagę. Jeżeli sprzedający otrzyma pieniądze, należą one do
    niego i ch... komu do tego co z nimi zrobi. Jeżeli kupujący otrzyma
    nieruchomość, należy ona do niego i problemy związane z jej własnością
    także. Ryzyk - fizyk. Tylko zaufanie, ewentualnie zastosowanie jakiegoś
    przymusu. Zapisy w umowach mogą co najwyżej podziałać na tych co święcie
    wierzą w moc słowa pisanego. Ci ci nie wierzą mogą je mieć głęboko w d.....
    i dobrze na tym wychodzić na dodatek w majestacie prawa.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2012-05-07 22:20:24
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wierzą w moc słowa pisanego. Ci ci nie wierzą mogą je mieć głęboko w
    > d..... i dobrze na tym wychodzić na dodatek w majestacie prawa.

    bzdury piszesz....
    masa jest transakcji nieruchomosci obciazonych kredytem
    kazdy notariusz wie jak to sie zalatwia
    bezpiecznie i spokojnie dla obu stron
    wystarczy powiedziec notariuszowi co i jak o on juz znajdzie najlepszy
    sposob.

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 7. Data: 2012-05-07 22:43:01
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > bezpiecznie i spokojnie dla obu stron
    > wystarczy powiedziec notariuszowi co i jak o on juz znajdzie najlepszy

    Powiem tak, nigdy nie dokonywałem takiej transakcji i jest to dla
    mnie nowum. Poprzednią działkę kupowałem "czystą", tz. było jakieś
    obciążenie hipoteczne ale całego gospodarstwa i sprzedający przy podpisaniu
    aktu dostarczył odpowiedni dokument wyłączający działke, która kupowałem
    spod roszczeń banku. Transakcja miła szybka i bez problemów.

    Teraz wygląda to inaczej, ponieważ hipoteka nie zostanie zdjeta do momentu
    jak moje pieniądze nie zasilą kredytu. Generalnie czytałem o metodach
    jakie można zastosować w takim przypadku ale nie do konca jestem przekonany,
    czy takie metody w pełni mnie zabezpieczą i czy nie wymagają minumum
    zaufania. Nie chodzi mi tylko o odzyskanie czy nieodzyskanie pieniędzy ale
    o ewentualne "szarpanie" się w późniejszym okresie.

    Ja jestem w stanie zapewnić zabezpieczenie w gotówce w każdej chwili,
    dla sprzedającego, jednak przy działce hipotecznej wolał bym uniknąć
    wpłacania
    zadatków itp, tym bardzie że jak wspomniałem wcześniej, gotówką dysponuję
    od ręki i transkcję mogę zfinalizować w minimalnym czasie z mojej strony i
    najwęższym
    gardłem czasowym będzie załatwienie formalności po stronie sprzedającego.

    Z drugiej strony gdyby to był tak duży problem (hipoteka) to pewnie
    80% nieruchomości na rynku sprzedawało by się tragicznie trudno, ponieważ
    na większości wisi pewnie jakaś hipoteka.

    Chętnie przeczytam wszystkie Wasze opinie i pomysły a najchętniej
    doświadczenia
    z Waszych zakupów nieruchomości. Wizytę u notariusza już planuję ale
    notariusz
    też człek i może coś pominąć, pomylić się na coś nie zwrócić uwagi dlatego
    pytam
    również tutaj.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 8. Data: 2012-05-08 07:31:38
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

    [cut[
> [...]
    > notariusz
    > też człek i może coś pominąć, pomylić się na coś nie zwrócić uwagi dlatego

    mniej wiecej wyglada to tak
    -zgoda banku na sprzedaz nieruchomosci
    i tu masz praktycznie wszystko
    w takim pisemku jest ile bank sobie zyczy
    a reszte wplacasz wlascicielowi
    i cala filozofia
    zazwyczaj po akcie notarialnym jest pare dni na zrobienie przelewow
    tak ze wcale nie trzeba latac z gotowka
    malo tego, juz wiekszosc notariuszy odradza transakcje gotowkowe
    powod jest prozaiczny - nikt nie zagwarantuje ze dostajesz/dajesz prawdziwe
    pieniadze ;-)

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 9. Data: 2012-05-08 08:07:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-05-08 07:31, HANA wrote:
    > malo tego, juz wiekszosc notariuszy odradza transakcje gotowkowe
    > powod jest prozaiczny - nikt nie zagwarantuje ze dostajesz/dajesz prawdziwe
    > pieniadze ;-)

    Dla odmiany transakcje bezgotówkowe nie gwarantują, że jakiekolwiek
    pieniądze sprzedający kiedykolwiek otrzyma. A nieruchomość już nie
    będzie jego ...

    Temat był wałkowany wielokrotnie na pl.soc.prawo (również wersja z
    kredytem, o ile mnie pamięć nie myli) i sugeruję wątkotwórcy tam właśnie
    się udać w celu doczytania proponowanych rozwiązań (depozyt u
    notariusza, rachunek powierniczy w banku, etc.).

    Piotrek

  • 10. Data: 2012-05-08 09:02:20
    Od: enemyunknown <r...@g...com>

    On 8 Maj, 08:07, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    > się udać w celu doczytania proponowanych rozwiązań (depozyt u
    > notariusza, rachunek powierniczy w banku, etc.).

    Ja sprzedawałem obciążoną hipoteką działkę. Kupujący dodatkowo też
    brał kredyt. Jego bank chciał papierek od mojego banku
    z numerem konta do spłaty kredytu (konta technicznego kredytu).
    Wydawało się, że to bezpieczne rozwiązanie. Tyle, że mój bank
    dał taki papierek, ale z nr mojego rachunku ROR (!). Po podpisaniu
    umowy u notariusza minęło kilka dni, i bank kupującego przelał
    kasę na ten mój ROR, a ja uciekłem do Argentyny...a tak naprawdę,
    wtedy zleciłem z mojego ROR całkowitą spłatę kredytu, i dostałem
    krótko potem papier o całkowitej spłacie, który przekazałem
    kupującemu.